12 січня 2012 року Верховна Рада України ухвалила Постанову Верховної Ради України за №4310-VI "Про проведення парламентських слухань на тему: "Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання"

Згідно із постановою, слухання відбудуться 14 березня 2012 року. Кабінету Міністрів запропоновано до 21 лютого 2012 року підготувати і передати до Верховної Ради матеріали з інформацією дотримання вимог Конституції України та законів України щодо здобуття якісної освіти в сільській місцевості.

Потреба у проведенні парламентських слухань з порядком денним: “Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання” зумовлена тією складною ситуацією, яка склалася в освітніх закладах, розташованих у сільській місцевості. 

У сільській місцевості на кінець 2010 року функціонувало 8,9 тис. дошкільних навчальних заклади на 315 тис. місць (для порівняння в міській – 6,7 тис. закладів, але на 821 тис. місць). На селі ними охоплено 261 тис. дітей, або 34 %  загальної їх кількості (в місті – відповідно 1012 тис. дітей, або 67 %).

Із загальної кількості населених пунктів, що не мали дошкільних навчальних  закладів, 27,3 % – села з чисельністю дітей віком до 6 років 20 і більше осіб. Навантаженість дошкільних закладів в розрахунку на 100 місць становила в середньому в сільській місцевості 83, в місті – 123 дітей.

Згідно із ст. 53 Конституції України повна загальна середня освіта є обов’язковою. Держава разом із місцевими органами влади повинна гарантувати освітянські послуги в загальноосвітніх школах, ліцеях, гімназіях, колегіумах на безплатній основі кожній сільській дитині. Проте, станом на початок 2011 р. мережа сільських загальноосвітніх денних шкіл включала лише 13,3 тис. одиниць. З них школи І ступеня становили 12,2%, І-ІІ ступеня – 36,2 % і І-ІІІ ступеня – 50,8 % . Загалом в них навчалося  1,4 млн. учнів. При цьому, в 36,6 % населених пунктів, що не мали шкіл,  чисельність дітей та молоді віком 7–17 років становила 20–50 і більше осіб.

Загальна забезпеченість сільських поселень школами становила 46,7 %. Не дивлячись на надзвичайно гостру ситуацію із їх забезпеченням, через брак коштів розпочинаючи з 1990 року на селі було закрито 1,8 тис. шкіл. При цьому 224,1 тис. дітей  проживають за межами пішохідної (на відстані більше 3 км) доступності і потребують підвезення.

Різке скорочення народжуваності на селі, особливо в останні роки, зумовлює малокомплектність заповнення сільських шкіл. Кожна шоста школа на селі є малокомплектною.

Матеріально-технічна база освітянської мережі на селі загалом перебуває в критичному стані. Зокрема, потребують капітального ремонту біля 26,9% загальної кількості дошкільних навчальних закладів та 12,7 % загальноосвітніх. Крім цього, відповідно 3,8 % та 1,4 % знаходяться в аварійному стані.

До нерозв’язаних проблем в освіті в сільській місцевості також варто віднести: недостатність фінансування життєдіяльності сільської школи; відсутність відповідних середовищ для організації профільного навчання, розвитку обдарованих дітей; низький соціальний статус педагогічної діяльності; відсутність механізму вчасного і повного забезпечення навчальних закладів навчальними програмами, підручниками, посібниками, обладнанням, брак сучасного інформаційного супроводу, тощо.

       Метою проведення парламентських слухань на тему: “Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання” є:

- глибокий аналіз ситуації, що склалася в освітніх закладах розташованих у сільській місцевості України;

-  створення необхідних правових та соціально-економічних засад спрямованих на її покращення, забезпечення рівного доступу до якісної освіти, підвищення її якості і посилення ролі в духовному, економічному, соціальному та інноваційному розвитку суспільства тощо.

До участі в парламентських слуханнях будуть запрошені Президент України, члени Кабінету Міністрів України, голови обласних державних адміністрацій,  голови профільних комісій обласних рад, Міністр освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, начальники управлінь освіти і науки обласних (міських) державних адміністрацій, науковці Національної академії наук України, Національної академії педагогічних наук України, керівники загальноосвітніх навчальних закладів, представники громадських освітянських та батьківських організацій. 

За результатами проведення запропонованого заходу передбачається схвалити рекомендації парламентських слухань щодо негативних явищ, що характерні освітнім закладам, розташованих у сільській місцевості, недопущення подальшої руйнації загальної середньої освіти на селі, відродження дошкільної освіти, підтримки діяльності позашкільних навчально-виховних закладів сільської місцевості тощо.  

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

18 травня 2024 08:00
15 травня 2024 08:00
05 травня 2024 05:00
02 травня 2024 11:00
25 квітня 2024 15:50
23 квітня 2024 15:43
19 квітня 2024 19:00
11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00