Діяльність Комітету

25 січня 2019, 13:00

25 січня 2019 року, Перший заступник Голови Комітету з питань науки та освіти Олександр Співаковський взяв участь у Всеукраїнській нараді з інклюзивної освіти, ініційованій Президентом Всеукраїнської благодійної організації «Фонд Порошенка» Мариною Порошенко

У нараді також взяли участь: Президент України Петро Порошенко, Віце-прем`єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадій Зубко, Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, Перший заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба, Уповноважений Президента України з прав людей з інвалідністю Валерій Сушкевич, голови обласних державних адміністрацій, представники низки благодійних фондів та громадських організацій, викладачі педагогічних спеціальностей закладів вищої освіти, батьки дітей з особливими освітніми потребами.

У своєму виступі на Всеукраїнській нараді з інклюзивної освіти Олександр Співаковський окреслив стан законодавчого забезпечення інклюзивної освіти в Україні, зазначивши кроки, які вже зроблено Комітетом з питань науки і освіти та парламентом у цьому напрямку.

По-перше, у травні 2017 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг (реєстр. № 6437 від 12.05.2017). Таким чином, вперше на законодавчому рівні було передбачено:

- закріплення права на освіту осіб з особливими освітніми потребами і надання їм можливість отримувати освіту в усіх навчальних закладах, у тому числі безоплатно в державних і комунальних навчальних закладах, незалежно від «встановлення інвалідності»;

- визначення поняття «особа з особливими освітніми потребами», «інклюзивне навчання»;

- надання можливості особам з особливими освітніми потребами отримати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу, створення для таких осіб інклюзивних та спеціальних груп (класів) у загальноосвітніх навчальних закладах.

По-друге, у вересні 2017 року Верховна Рада України прийняла нову редакцію базового закону «Про освіту» (реєстр. № 3491-д від 04.04.2016). І всі ці положення щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами були імплементовані в базовий закон.

По-третє, спільно з Міністерством освіти і науки України ми забезпечили розміщення тексту Саламанської декларації в українському перекладі на сайті Верховної Ради України.

По-четверте, за ініціативи Марини Анатоліївни Порошенко та Фонду Петра Порошенка був розроблений проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг (реєстр. № 8556 від 04.07.2018), який було прийнято у вересні 2018 року.

Закон вніс зміни до Законів України «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту» в частині забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття освіти, отримання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти та приведення цих законодавчих актів у відповідність з нормами актів міжнародного права та базового Закону України «Про освіту».

Перший заступник Голови Комітету з питань науки та освіти Співаковський Олександр Володимирович наприкінці наради також звернувся до Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич щодо Наказу Міністерства освіти і науки України № 36 від 15.01.2018 р. «Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти» з проханням, щоб до цього процесу долучали також і університети, які здійснюють підготовку майбутніх вчителів, а не тільки мережу регіональних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Що необхідно для того, щоб ті фахівці педагогічних спеціальностей, які випускаються з університетів, були вже підготовлені відповідно до нових сучасних стандартів, а не чекали на підвищення кваліфікації в ІППО.

Форум показав, що Президент України, Перша леді України, Міністр освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, народні депутати України та Комітет з питань науки і освіти завжди підтримували і будуть надалі підтримувати всі ініціативи по запровадженню інклюзивного освітнього середовища в Україні.