11 травня поточного року проведено розширену Всеукраїнську нараду на тему: «Позашкільна освіта в умовах децентралізації».

Захід проводився за участю представників Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, голів об’єднаних територіальних громад (або представників, керівників гуманітарного напряму), директорів обласних еколого-натуралістичних центрів (станцій юних натуралістів).

Організаторами заходу виступили Міністерство освіти і науки України, Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді МОН України.

Захід проводився з метою обговорення стратегії розвитку позашкільної освіти, нового формату існування позашкілля в умовах децентралізації, а також пошуку ефективних шляхів розвитку позашкільної освіти в умовах реформування освітньої галузі України.

Учасники наради відзначили, що позашкільна освіта має вагоме значення і є сьогодні одним із найбільш важливих інститутів виховання і соціалізації дітей та молоді, створює умови для формування національної ідентичності, соціального розвитку та творчої самореалізації дітей, сприяє їхній соціальній захищеності та професійній орієнтації, профілактиці негативних проявів у молодіжному середовищі. Система позашкільної освіти України також є провідною у вирішенні завдань організації дозвілля молоді, що є одним із 15 пріоритетних напрямів у роботі з молоддю, визначених Генеральною Асамблеєю ООН у Всесвітній програмі дій, що стосуються молоді.

У розвитку позашкільної освіти України наявні як позитивні, так і негативні тенденції. Так, до початку реорганізаційних процесів у системі позашкільної освіти працювало 246 закладів позашкільної освіти еколого-натуралістичного профілю. На даний час в системі Міністерства освіти і науки України діє 130 еколого-натуралістичних центрів (станцій юних натуралістів).

На сьогодні залишаються нерозв’язаними наступні проблеми: недотримання місцевими органами влади й управління освітою Закону України «Про позашкільну освіту» щодо збереження і розширення мережі позашкільних навчальних закладів; поступове скорочення кількості гуртків і творчих об’єднань, а відтак і дітей, які навчаються у позашкільних навчальних закладах всіх без винятку регіонів України; незадовільне матеріально-технічне забезпечення позашкільної освіти місцевих рівнів (особливо районних і сільських).

Учасники заходу, обговоривши актуальні питання розвитку позашкільної освіти еколого-натуралістичного профілю в Україні ухвалили пропозиції та  рекомендації, спрямовані та покращення ситуації в системі позашкільної освіти. Зокрема, учасники заходу у напрямі «Перспективи розвитку позашкільної освіти, законодавчого закріплення її статусу в умовах реформування системи освіти, децентралізації та суспільних викликів» рекомендують:

·                 в умовах децентралізації звернути увагу на особисту відповідальності керівників місцевих органів виконавчої влади та освіти всіх рівнів щодо дотримання положень Закону України «Про позашкільну освіту», і, насамперед, збереження і розширення мережі гуртків, секцій, дитячих об’єднань закладів позашкільної освіт еколого-натуралістичного напряму, насамперед, районної і міської ланок, без права їх перепрофілювання, перепідпорядкування, злиття, закриття, вилучення земельних ділянок, спортивних і спортивно-оздоровчих приміщень та передачі їх, наявного обладнання і техніки в оренду;

·                 сприяти розробленню та упровадженню регіональних комплексних програм зі зміцнення освітньо-розвивальної і матеріально-технічної бази еколого-натуралістичних центрів (станцій юних натуралістів) шляхом поліпшення їхнього ресурсного забезпечення за рахунок збільшення відрахувань з місцевих бюджетів;

·             сприяти вирішенню питання щодо забезпечення умов на здобуття позашкільної освіти різними шляхами, зокрема: створювати нові заклади позашкільної освіти еколого-натуралістичного профілю через організацію філій; організовувати роботу гуртків на базі закладів загальної середньої освіти; керуючись Законом України «Про співробітництво територіальних громад», залучати на договірній основі заклади позашкільної освіти, що розташовані на території інших громад;

·                 з метою забезпечення рівного доступу дітей до позашкільної освіти, сприяти збільшенню творчих учнівських об’єднань еколого-натуралістичного профілю у сільській місцевості;

·                 поширення дії програми „Шкільний автобус" на заклади позашкільної освіти;

·                 відпрацювання економічних моделей для ресурсного забезпечення позашкільних закладів освіти еколого-натуралістичного профілю, в тому числі і в межах державно-приватного партнерства;

·                 створення умов для консолідації зусиль зацікавлених державних структур, громадських організацій, бізнес-спільноти, розвиткові позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму в регіоні;

·                 удосконалити співпрацю органів державної влади та органів місцевого самоврядування з громадськими об’єднаннями, установами та організаціями щодо розвитку позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму в умовах децентралізації її управління та фінансово-економічного і матеріально-технічного забезпечення.


У напрямі «Стратегія розвитку позашкільної освіти, нового формату існування позашкілля в умовах децентралізації»:

·                  сприяти розробленню і упровадженню нормативних документів щодо оновлення відповідно до чинного законодавства фінансово-економічних і правових засад діяльності закладів позашкільної освіти еколого-натуралістичного профілю;

·                  розвиток інфраструктури позашкільних закладів еколого-натуралістичного профілю, у тому числі за рахунок забезпечення інвестиційної привабливості;

·                 забезпечення підтримки єдиного інформаційного простору позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму;

·             актуалізувати науковий і методичний супровід позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму, сприяти розробленню, публікації і впровадженню сучасного науково-теоретичного та якісного програмно-методичного забезпечення позашкільної освіти;

·                 розробка програмно-методичне забезпечення позашкільного освітнього процесу еколого-натуралістичного напряму, розробка різнорівневих, диференційованих та варіативних програм, навчально-методичних посібників, які допоможуть дитині, підлітку усвідомити свої можливості, оволодіти загальнолюдськими цінностями, професійно самовизначитися;

·                 розвиток і підтримка інноваційних педагогічних технологій, дослідницько-експериментальної роботи, педагогічного проектування, спрямованих на розробку сучасної моделі закладів позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму;

·                 висвітлення проблемних питань позашкільної освіти у засобах масової інформації, які сприятимуть подальшому підвищенню її престижу та ролі у формуванні особистості юних громадян України.

У напрямі «Освітня функція як основа діяльності сучасного закладу позашкільної освіти»:

·                через організацію роботи навчально-дослідних земельних ділянок закладів загальної середньої та позашкільної освіти; шкільних садів; теплиць, зоолого-тваринницьких комплексів, куточків живої природи, учнівських виробничих бригад, учнівських лісництв створювати сприятливі умови для забезпечення профільної та професійної освіти учнівської молоді, а також залучати до практичної природоохоронної роботи;

·                розробка програмно-методичного забезпечення з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму нового покоління (програми, підручники, посібники, електронні засоби навчання);

·                створення системи підвищення професійної компетентності педагогів із новітніх форм, технологій організації навчально-виховного процесу, оволодіння основами педагогічного менеджменту, що дозволяє більшості педагогів працювати на рівні педагога-менеджера;

·   забезпечити умови для ефективної діяльності еколого-натуралістичних центрів (станцій юних натуралістів) щодо створення умов для розвитку особистості, здобуття якісної позашкільної освіти на безоплатній основі дітьми і молоддю із соціально незахищених верств населення, дітей переселенців із тимчасово окупованого Криму та зони АТО, а також дітьми та молоддю з особливими потребами;

·   створення оптимальних умов для розвитку особистості кожного учня, реалізації його творчих здібностей, підвищення його самореалізації та самооцінки шляхом впровадження інноваційних форм навчання та виховання учнів на основі компетентнісного підходу;

·                актуалізувати виховний потенціал системи позашкільної освіти, орієнтувати соціально-педагогічні виховні системи закладів позашкільної освіти еколого-натуралістичного профілю на виховання свідомих громадян України, які знають і поважають її історію і культуру, готові сприяти її розвитку; формувати у зростаючої особистості цінності та компетентності, необхідні для життєдіяльності в сучасному європейському співтоваристві.

 За дорученням Першого заступника Голови Комітету Співаковського О.В. у заході взяв участь головний консультант секретаріату Комітету Верховної Ради України Красняков Є.В., який передав вітання від народних депутатів України-членів Комітету, поінформував учасників наради про законодавчу діяльності профільного Комітету та перспективи ухвалення нової редакції спеціального Закону України «Про позашкільну освіту».  






Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 квітня 2024 15:43
19 квітня 2024 19:00
11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12
20 березня 2024 14:00
05 березня 2024 13:00
13 лютого 2024 15:00