Діяльність Комітету

03 жовтня 2017, 17:00

Робоча зустріч Першого заступника Голови Комітету Олександра Співаковського з представниками Посольства Сполучених Штатів Америки в Україні

 

“Education is the fire-proofer of emotions(Освіта – захист від запалу емоцій), - писав колись суспільний діяч Франк Крейн і був абсолютно правий.

03 жовтня 2017 року у залі засідань Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти відбулася робоча зустріч з представниками Посольства Сполучених Штатів Америки в Україні– Sean O’HaraАташе з питань культури, Anton CooperПредставник політичного відділу, Віра ТерновськаФахівець з питань освіти.

На початку розмови Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський висловив свої співчуття всьому Американському народу у зв’язку з трагічними подіями, які відбулися в Лос-Анджелесі.

«Це жахливо, коли обмежується свобода і права людей, коли на них наводять страх. Саме тому, єдиним шляхом для змін я вбачаю освіту. Освіта – це єдиний спосіб боротьби з маргіналізмом, єдиний спосіб боротьби з тими, хто бачить цей світ інакше», - зазначив Олександр Співаковський.

На зустрічі на обговорення було винесено ряд важливих питань, над якими зараз працює Комітет з питань науки і освіти, а саме:

1.    Новації нещодавно прийнятого Парламентом Закону України «Про освіту» (реєстр. №3491-д), а, особливо, - стаття 7 Закону України, яка стосується мовного питання.

2.    Підготовка комплексного законопроекту про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту».

3.    Питання нормативного врегулювання окремих аспектів захисту авторських і суміжних прав в Україні, а саме – порядку колективного управління такими правами.

 

Під час обговорення Закону України «Про освіту» Перший заступник Голови Комітету зазначив, що редакція, у якій був прийнятий цей Закон і державна освітня політика в цілому, виходить з того, що Україна – це «острів свободи» і тому Людина є першочерговою цінністю. Питання ж влади і державних інституцій може розглядатись лише як допоміжна, забезпечуюча субстанція.

Закон України «Про освіту», який набрав чинності 28 вересня 2017 року є законом розширених можливостей для всіх учасників освітнього простору, який дозволить перейти до нової системи координат в освітній сфері та здійснити остаточний крок до цінностей Європейської цивілізації.

Велику увагу також було приділено обговоренню питанню мови освіти.

«Нормами Закону чітко визначено, що особам, які належать до національних меншин України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної національної меншини. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідної національної меншини поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.

Особам, які належать до корінних народів України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної корінного народу. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідного корінного народу України поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою», - пояснив Олександр Співаковський.

Для представників Посольства США було важливо почути, що, при цьому передбачена можливість викладання у закладах освіти відповідно до освітньої програми однієї або декількох дисциплін двома та більше мовами – державною мовою, англійською мовою, іншими офіційними мовами Європейського Союзу (частина 4. статті 7 Закону). Перехід же на навчання державною мовою буде відбуватися в школах національних меншин поступово (перехідний період – до 1 вересня 2020 року).

«Виходячи з державних інтересів, вважаю, що це, напевне, не нормально, коли в країні утворюються місцевості з, так би мовити, «мовними анклавами» (це стосується, як України, так і будь-якої іншої держави). Якщо людина обирає для свого проживання ту чи іншу країну, то вона має поважати її мову, традиції і культуру так само, як і влада в цій державі поважає вибір людини тут жити і піклується про неї, як про свого громадянина», - висловив свою точку зору народний депутат.

Важливим елементом розмови стало і те, що зміст статті 7 зазначеного Закону було направлено на експертизу до Ради Європи. Результати даної експертизи а також домовленості, досягнуті в результатах перемовин з нашими європейськими партнерами будуть враховані і в новій редакції Закону України «Про середню освіту».

Підводячи підсумок, необхідно відзначити, що успіх реалізації освітньої реформи залежатиме від процесу імплементації Закону України «Про освіту». З цим погодились всі учасники зустрічі.

 

Щодо проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту», зійшлися з американськими колегами в тому, що перш за все необхідно створити такі умови, які б стимулювали розвиток вищих навчальних закладів.

Так, вищий навчальний заклад має насамперед працювати заради студентів і в інтересах студентів, сприяти їхній професійній та особистісній самореалізації, зростанню їхньої «доданої вартості» на ринку праці. Слід забезпечити необхідні законодавчі умови для того, щоб незалежне зовнішнє оцінювання знань учнів і студентів відбувалося на різних етапах навчання, а його результати були використані не з метою обмеження доступу до освіти, а для об’єктивного вимірювання і діагностування її ефективності.

Було дуже цікаво почути про навчальні програми по адмініструванню керівництва коледжів, які проводяться Американським урядом в Україні. Зауважимо, що Державний департамент США планує продовжити реалізацію цієї програми і розраховує на ефективну співпрацю з представниками нашої країни.

В контексті розмови, домовилися, що Комітет з питань науки і освіти співпрацюватиме з Посольством Сполучених Штатів Америки в Україні та залученими ними експертами з питань моніторингу та освітніх вимірювань, розробки концепції оптимальної моделі системи фінансування вищої освіти для України, а також щодо забезпечення якості вищої освіти, у тому числі – вдосконалення діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та питання академічної доброчесності.

 

По третьому питанню – щодо колективного управління майновими авторськими і суміжними правами, Перший заступник Голови Комітету поінформував, що Закон України «Про авторське право та суміжні права», одним з елементів якого є визначення порядку функціонування організацій колективного управління майновими авторськими та суміжними правами, на жаль, в повному обсязі не висвітлює правовий статус, особливості функціонування організацій колективного управління, порядок їх взаємодії із субєктами авторського права та суміжних прав, користувачами, іншими організаціями і органами державної влади, контролю за діяльністю організацій колективного управління тощо. Це, в свою чергу, призводить до неефективної діяльності існуючих організацій колективного управління, широкого поля для зловживань з боку посадових осіб вказаних організацій, і, як наслідок, масового порушення авторських та суміжних прав.

У Верховної Раді станом на сьогодні зареєстровано низку законопроектів, автори яких викладають своє бачення унормування цього питання. Враховуючи значний досвід наших Американських колег у сфері авторського права, Олександром Співаковським було висловлене побажання щодо означення їх точки зору стосовно врегулювання цієї важливої сфери суспільних відносин.

Комітет з питань науки і освіти дякує Американським колегам за плідну зустріч і сподіваюся на конструктивну співпрацю по обговореним питанням в подальшому.