.

 

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти запрошує громадськість до обговорення проекту Рекомендацій парламентських слухань на тему: «Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання»

 

 

Відповідно до Постанови Верховної Ради України про проведення парламентських слухань на тему: «Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання» № 4310-VI від 12 січня 2012 року 14 березня поточного року буде проведено парламентські слухання з зазначеної тематики.

Проаналізувавши та узагальнивши пропозиції, які надійшли від центральних органів виконавчої влади, регіональних органів управління освітою, освітянських громадських організацій робоча група з підготовки заходу напрацювала проект Рекомендацій парламентських слухань «Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання».

З метою залучення громадськості до обговорення проекту Рекомендацій Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти розміщує на своєму веб-сайті текст зазначеного документу.

Свої пропозиції та зауваження до проекту Рекомендацій можна направляти на адресу Комітету:  

 e-mail: krasniakov@rada.gov.ua; k_nauki@rada.gov.ua  

 

 

 

 

 

 

Проект

СХВАЛЕНО

Постановою Верховної Ради України

від ------------------------ 2012 року №----------

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

парламентських слухань на тему

«Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання»

 

Учасники парламентських слухань на тему «Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання», що відбулися 14 березня 2012 року, розглянувши питання щодо сучасного стану та перспектив розвитку освіти в сільській місцевості України відзначають таке.

     Вимоги Конституції України, законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві»; указів Президента України від 2 червня 1998 р. № 580 «Про заходи щодо поліпшення функціонування та розвитку загальної середньої освіти», від 4 липня 2005 р. № 1013/2005 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні», «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30 вересня 2010 р. № 926/2010; постанов Кабінету Міністрів України  від 20 липня 1999 р. № 1305 «Про розвиток сільської загальноосвітньої школи», від 19 вересня № 1158 «Про затвердження Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року» сприяли тому, що освіта в сільській місцевості набула ознак національної самосвідомості, цілісності, відповідності новим суспільним відносинам. Уточнено методологію розвитку освіти щодо цілей, цінностей демократичного суспільства, особистісного розвитку, інтеграції до європейського освітнього простору. Задекларовано засади рівного доступу громадян до якісної освіти, запроваджено механізм державних стандартів, оновлено зміст передшкільної і шкільної освіти, підготовлено нове покоління підручників, урізноманітнено мережу навчальних закладів, на законодавчому рівні запроваджено обов`язкову передшкільну освіту дітей 5-6-річного віку тощо.

Однак ці зміни ще не набули системного і завершеного характеру, а тому не справляють належного впливу на стан освіти.

До нерозв`язаних проблем в освіті, зокрема в сільській місцевості відносяться: структура мережі не повною мірою враховує освітні, виховні, оздоровчі та культурні потреби селян, що створює нерівноцінні умови для навчання і розвитку сільських та міських дітей; загальне зменшення кількості дітей впливає на мережу загальноосвітніх навчальних закладів, призводить до зменшення наповнюваності класів і шкіл, збільшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів з малою чисельністю учнів,  що призводить до зниження якості освіти, скорочення педагогічного навантаження вчителів тощо;  низький соціальний статус педагогічної діяльності; відсутність механізму вчасного і повного забезпечення навчальних закладів навчальними програмами, підручниками, посібниками, обладнанням; брак сучасного інформаційного супроводу; дефіцит дошкільних навчальних закладів; жорстка централізація управління; негнучкість освітньої системи тощо.

           З метою забезпечення громадянам рівного доступу до якісної освіти, підвищення її якості і посилення ролі в духовному, економічному, соціальному, інноваційному розвитку суспільства і  держави учасники парламентських слухань на тему «Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання»

                                      

р е к о м е н д у ю т ь:

 

1. Верховній Раді України:

1) забезпечити прийняття законів України:

- щодо наповнюваності класів загальноосвітніх навчальних закладів, розташованих у сільській місцевості;

- щодо підвищення соціальних гарантій педагогічним працівникам, які працюють в сільській місцевості (питання пільгового забезпечення житлом, надання пільгових кредитів, збільшення матеріальної допомоги молодим спеціалістам, підвищення пенсійного забезпечення; зняття обмежень на  реалізацію державних гарантій щодо користування житлом з опаленням та освітленням);

- щодо спрощення процедур державних закупівель, які здійснюють організації та установи освіти;

- щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно визначення обсягів міжбюджетних трансфертів для здійснення видатків на дошкільну, позашкільну освіту та на загальноосвітні спеціалізовані школи-інтернати;

2) передбачити в Державному бюджеті, місцевих бюджетах на 2013 рік і бюджетах на наступні роки виділення фінансових ресурсів на стовідсоткове забезпечення держави педагогічним, науково-педагогічним працівникам та іншим категоріям працівників системи освіти, передбачених статтею 57 Закону України «Про освіту».

 

2. Кабінету Міністрів України:

 1) здійснити ретельний аналіз виконання  Указу Президента України від 30 вересня 2010 р. № 926/2010 р. «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»; постанов Кабінету Міністрів України від 20 липня 1999 р. № 1305 «Про затвердження комплексного плану заходів щодо розвитку загальної середньої освіти в 1999-2012 роках», від 28 березня 2002 року № 379 «Про затвердження Державної програми «Вчитель», від 16 січня 2003 року № 31 «Про затвердження Програми «Шкільний автобус», від 19 вересня 2007 року № 1158 «Про затвердження Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року» та вжити заходів щодо реалізації запланованого;   

2) під час розроблення проектів законів про Державний бюджеті України на 2013 рік та наступні роки передбачити виділення коштів та фінансування Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року у частині добудови, реконструкції і проведення капітальних ремонтів шкільних приміщень у сільській місцевості, модернізації телефонного зв’язку сільських населених пунктів, придбання та поставки шкільних автобусів для підвезення учнів та педагогів сільської місцевості, які проживають за межею пішохідної доступності, до місць навчання, роботи й до дому.

3)  вжити відповідних заходів щодо своєчасного (не пізніше І кварталу фінансового року) виділення коштів для авансування видання підручників;

4) підготувати пропозиції та внести на розгляд Верховної Ради України:

- щодо змін до Глави 14 Бюджетного кодексу України щодо вдосконалення діючого фінансування дошкільної та позашкільної освіти;

- щодо приведення у відповідність норм статті 20 Закону України «Про освіту» та статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в частині призначення керівників навчальних закладів;

5) внести зміни до нормативно-правових актів:

- «Положення про позашкільний навчальний заклад» стосовно середньої наповнюваності груп у гуртках позашкільних навчальних закладів на базі малокомплектних загальноосвітніх шкіл у кількості не менше 5 учнів;

- Постанови Кабінету Міністрів України від 08.12.2010 р. №1149 «Деякі питання розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів» в частині планування видатків на капітальний ремонт по кожній адміністративній одиниці залежно від існуючого фонду будівель і споруд навчальних закладів, збільшення коефіцієнту при визначенні видатків на утримання шкіл з малою чисельністю учнів;

- «Порядку поділу класів загальноосвітніх навчальних закладів на групи», визначивши необхідну кількість учнів у класі для його поділу: не менше 16 осіб для навчальних закладів сільської місцевості та 23 особи для закладів, розташованих у містах.

6) розробити нормативно-правову базу щодо порядку надання земельного паю неповнолітнім, які повертаються на постійне місце проживання в сільську місцевість після закінчення навчальних закладів.

 

3. Міністерству фінансів України, Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України:

 1) розглянути питання щодо:

-  оплати праці начальників відділів (управлінь) освіти районних державних адміністрацій (міських виконавчих комітетів) та їх працівників та розробити Типові штати відділів (управлінь) освіти:

- створення Інформаційних центрів допомоги педагогічним працівникам, які працюють в сільській місцевості, зокрема з питань інформаційно-довідкової і видавничої діяльності, інформаційної підтримки експериментальної роботи, забезпечення організації дистанційної освіти сільських школярів, організації системи моніторингу навчання педкадрів ІТ-технологіям і обслуговування комп’ютерних класів.

 

4. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України:

1) ширше використовувати розроблені Національною академією наук України Державну програму розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», комплекти методичних посібників до Базової програми для роботи з дітьми старшого і молодшого дошкільного віку;

2) розробити нормативно-правову базу щодо використання Інтернет-технологій в освіті та дистанційного навчання, зокрема для дітей з особливими потребами та шкіл у сільській місцевості, передбачивши запровадження дистанційної освіти в сільській місцевості, забезпечення сільських шкіл ІТ-спеціалістами, комп’ютерною технікою, швидкісним Інтернетом, мультимедійними  та відео комплексами;

3) запровадити у педагогічних вузах комплексну підготовку вчителів для сільської місцевості за 2-3 спеціальностями;

4) внести доповнення до Положення про індивідуальну форму навчання, яким забезпечити профільне навчання сільських школярів за індивідуальним навчальним планом;

5) здійснити заходи з профорієнтації учнів сільських шкіл щодо набуття професій, пов’язаних з виробництвом, переробкою та реалізацією сільськогосподарської продукції, а також агросервісну, сфери  обслуговування населення тощо.

 

5. Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям:

1) вжити заходів щодо консолідації ресурсів територіальних громад для  приведення структури дошкільної, позашкільної та загальної середньої освіти у відповідність до соціальних запитів громадян на якісну освіту. Проаналізувати виконання обласних програм щодо розвитку освіти, зокрема «Шкільний автобус», «Вчитель»;

2) з метою ефективної організації навчально-виховного процесу та підвищення якості освіти в сільських загальноосвітніх навчальних закладах активізувати роботу щодо впровадження варіативної моделі розвитку сільських шкіл, побудовані на принципах інтеграції та кооперації, що розроблені Національною академією педагогічних наук України і апробуються в експериментальних школах у різних областях України;

3) розробити  та затвердити регіональні інвестиційні програми будівництва і реконструкції недобудованих та застарілих приміщень сільських навчальних закладів, утримання автопарку шкільних автобусів.

4) при формуванні бюджетів на 2013 рік та наступні роки передбачати кошти на фінансування регіональних програм розвитку дошкільної освіти; придбання та поставки шкільних автобусів для підвезення учнів, педагогів сільської місцевості та у малих монофункціональних містах, селищах, зокрема шахтарських, які проживають за межею пішохідної доступності, до місць навчання, роботи  й до дому; комп’ютеризації загальноосвітніх навчальних закладів та стовідсоткового підключення шкіл до мережі Інтернет;

5) забезпечувати належне технічне обслуговування та ремонт шкільних автобусів; модернізацію технологічного обладнання харчових блоків загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів;

6) розробити, затвердити та забезпечити реалізацію обласних та районних середньострокових програм розвитку мережі освітніх округів;

7) передбачити ставки практичних психологів, соціальних педагогів для обслуговування малокомплектних навчальних закладів у штатних розписах районних навчально-методичних кабінетів або центрів психологічної служби згідно з формульним розрахунком, поданим у наказі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 2 липня 2009 року № 616 «Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України».

 

6. Національній академії педагогічних наук України:

забезпечити науковий супровід запровадження дистанційної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів, розташованих у сільській місцевості.

 

7. Контроль за виконанням Рекомендацій парламентських слухань покласти на комітети Верховної Ради України з питань науки і освіти та з питань бюджету.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

   

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

05 травня 2024 05:00
02 травня 2024 11:00
25 квітня 2024 15:50
23 квітня 2024 15:43
19 квітня 2024 19:00
11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12