Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 03 лютого 2021 року

03 лютого 2021, 15:00

03 лютого 2021 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Піпа Н.Р., Колебошин С.В., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Павленко Р.М., Кириленко І.Г., Воронов В.А.

Також у засіданні брали участь Міністр освіти і науки України Шкарлет С.М., Перший заступник Міністра розвитку громад та територій України Лозинський В.М., Перший заступник Міністра освіти і науки України Кизим М.О., заступник Міністра охорони здоров’я України Микичак І.В., заступник Міністра освіти і науки України Рогова В.Б., заступник Міністра освіти і науки України Даниленко С.В., заступник Міністра освіти і науки України Вітренко А.О., Президент Національної академії педагогічних наук Кремень В.Г., генеральний директор директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей Міністерства соціальної політики України Колбаса Р.С., начальник відділу освіти Департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України Бондаренко А.В., Уповноважений Президента України з прав дитини Кулеба М.М., представник Уповноваженого Верховної Ради України з дотримання прав дитини та сім’ї Філіпішина А.А., керівник експертної групи Директорату розвитку ринку праці та умов оплати праці Мінекономіки України Дума А.В., державний експерт експертної групи з питань професійного розвитку протягом життя Директорату розвитку ринку праці та умов оплати праці Мінекономіки України Ковкрак Ю.В., в.о. директора департаменту – начальник відділу праці та нормативно-інформаційного забезпечення Міністерства освіти і науки України Ткаченко О.Л., представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти. Всього понад 50 чоловік.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто питання:

 

1.  Про звіт Міністерства освіти і науки України з виконання Оперативного плану Міністерства освіти і науки України на 2020 рік.

У порядку здійснення контрольних функцій відповідно до Закону України “Про комітети Верховної Ради України” народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій на своєму засіданні заслухали і обговорили інформацію Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета щодо виконання Оперативного плану Міністерства освіти і науки України на 2020 рік та одностайно прийняли рішення:

Інформацію Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета стосовно виконання Оперативного плану Міністерства освіти і науки України на 2020 рік взяти до відома.

 

2.  Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткових гарантій прав педагогічних та науково-педагогічних працівників під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» (реєстр. № 3033а від 27.08.2020, н.д.В.Новинський, В.Гриб, М.Магомедов, С.Магера, та інш.).

У законопроекті шляхом внесення змін до ст. 57 Закону України “Про освіту”, пропонується встановити, що захворювання педагогічного чи науково-педагогічного працівника коронавірусною хворобою (COVID-19), що пов’язане з виконанням професійних обов’язків під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), належить до професійного захворювання, а зазначені працівники державних і комунальних закладів освіти підлягають обов’язковому державному страхуванню на випадок захворювання на цю хворобу в порядку та на умовах, установлених Кабінетом Міністрів України. Також пропонується додатково встановити страхові виплати в розмірі не менше 100-кратного розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, у разі захворювання працівника коронавірусною хворобою (COVID-19); у разі встановлення групи інвалідності протягом одного календарного року, що настала внаслідок захворювання коронавірусною хворобою (COVID-19), за умови, що таке захворювання пов’язане з виконанням професійних обов’язків в умовах підвищеного ризику зараження – залежно від встановленої працівнику групи інвалідності та ступеня втрати професійної працездатності, але не менше 300-кратного розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року; у разі смерті працівника – у 750-кратному розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Крім цього, змінами до розділу ІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)” пропонується встановити зазначеній вище категорії працівників, які безпосередньо організовують освітній процес, доплати до заробітної плати у розмірі 100 відсотків заробітної плати на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Заслухавши голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 18 січня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткових гарантій прав педагогічних та науково-педагогічних працівників під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)” (реєстр. № 3033а від 27.08.2020), внесений народними депутатами України Новинським В.В., Гриб В.О., Магомедовим М.С., Магерою С.В. та іншими, за результатами розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

3.  Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткових гарантій прав педагогічних та науково-педагогічних працівників під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» (реєстр. № 3033а-1 від 14.09.2020, н.д.Н.Королевська, В.Гнатенко, Ю.Солод).

У законопроекті шляхом внесення змін до ст. 57 Закону України “Про освіту”, розділу “ІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)”, ст. 39 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” пропонується встановити додаткові соціальні гарантії педагогічним та науково-педагогічним працівникам державних та комунальних закладів освіти у зв’язку з виконанням ними професійних обов’язків в умовах підвищеного ризику зараження збудниками інфекційних хвороб, а саме:

встановити доплати педагогічним та науково-педагогічним працівникам закладам освіти, які безпосередньо організовують освітній процес, у розмірі 100 відсотків заробітної плати на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), за рахунок фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками;

віднести захворювання педагогічного чи науково-педагогічного працівника коронавірусною хворобою (COVID-19), що пов’язане з виконанням професійних обов’язків під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), до професійних захворювань;

поширити обов’язкове державне страхування на педагогічних та науково-педагогічних працівників державних та комунальних закладів освіти з наступними страховими виплатами (у разі захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19) – не менше 100 кратного розміру прожиткового мінімуму встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року; встановлення групи інвалідності протягом одного календарного року, що настала внаслідок захворювання коронавірусною хворобою (COVID-19) – 300 кратного розміру прожиткового мінімуму встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року; смерті працівника – у 750 кратному розмірі прожиткового мінімуму встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року).

Заслухавши голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 18 січня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткових гарантій прав педагогічних та науково-педагогічних працівників під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)” (реєстр. № 3033а-1 від 14.09.2020), внесений народними депутатами України Королевською Н.Ю., Гнатенком В.С. та Солодом Ю.В., за результатами розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

4.  Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткового фінансового забезпечення педагогічних та науково-педагогічних працівників на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби» (COVID-19) (реєстр. № 4021 від 02.09.2020, н.д.Р.Павленко, С.Федина, М.Княжицький, А.Герасимов та інш.)

У законопроекті пропонується встановити, що захворювання педагогічного чи науково-педагогічного працівника коронавірусною хворобою (COVID-19), яке виникло у зв’язку з виконанням професійних обов’язків під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), належать до професійних захворювань. На період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), визначених у рішенні Кабінету Міністрів України про встановлення карантину, до завершення здійснення цих заходів запровадити обов’язкове страхування життя та здоров’я педагогічних та науково-педагогічних працівників.

Метою проекту, як зазначено у п. 2 пояснювальної записки до нього, визначено “підвищення рівня соціального захисту з боку держави педагогічних та науково-педагогічних працівників в умовах дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)”.

Заслухавши народного депутата України, автора законопроекту Павленка Р.М., голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 18 січня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткового фінансового забезпечення педагогічних та науково-педагогічних працівників на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)” (реєстр. № 4021 від 02.09.2020), внесений народними депутатами України Р.М. Павленком, С.Р. Фединою, М.Л. Княжицьким, А.В., Герасимовим А.В. та іншими, за результатами розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

5.  Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткового фінансового забезпечення педагогічних та науково-педагогічних працівників на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)» (реєстр. № 4021-1 від 21.09.2020, н.д.Н.Королевська, В.Гнатенко, Ю.Солод, В.Мороз).

Законопроект є альтернативним до законопроекту “Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткового фінансового забезпечення педагогічних та науково-педагогічних працівників на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)” реєстр. № 4021 від 02.09.2020.

Законопроект № 4021-1 пропонує доповнити ст. 57 Закону України “Про освіту” положеннями, в яких визначено, що захворювання педагогічного чи науково-педагогічного працівника коронавірусною хворобою (COVID-19), що пов’язане з виконанням професійних обов’язків під час дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), належить до професійного захворювання, а зазначені працівники державних і комунальних закладів освіти підлягають обов’язковому державному страхуванню на випадок захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19) в порядку та на умовах, установлених Кабінетом Міністрів України.

На відміну від основного проекту, альтернативний проект № 4021-1 пропонує додатково встановити страхові виплати в розмірі не менше 100-кратного розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року у разі захворювання працівника коронавірусною хворобою (COVID-19). Також законопроектом № 4021-1 передбачено внесення змін до:

розділу ІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)” щодо встановлення зазначеній вище категорії працівників, які безпосередньо організовують освітній процес, доплат до заробітної плати у розмірі 100 відсотків заробітної плати на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19);

ст. 39 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” (далі – Закон), якими пропонується встановити страхові виплати педагогічним та науково-педагогічним працівникам державних та комунальних закладів освіти в розмірах, визначених медичним працівникам державних і комунальних закладів охорони здоров’я.

Заслухавши голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 18 січня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерство охорони здоров’я України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткового фінансового забезпечення педагогічних та науково-педагогічних працівників на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)” (реєстр. № 4021-1 від 21.09.2020), внесений народними депутатами України Королевською Н.Ю., Гнатенком В.С., Солодом Ю.В. та Морозом В.В., за результатами розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

6.  Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій» (реєстр. № 4147 від 23.09.2020, н.д.О.Коваль, Г.Третьякова, С.Колебошин, С.Бабак).

Авторами зазначається, що проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій” (реєстр. № 4147 від 23.09.2020) має за мету стимулювання розвитку національної системи кваліфікацій, тому пропонується внесення низки змін до Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП), законів України “Про оплату праці”, “Про освіту”, “Про зайнятість населення”.

Законопроект покликаний задовольнити потреби законодавчого врегулювання питань формування, оцінювання та присвоєння професійних кваліфікацій, відносин між умовами праці та професійною кваліфікацією людини, окремих питань розроблення та введення в дію професійних стандартів, формування реєстру професій, діяльності рад з розвитку професійних кваліфікацій, а також врегулювання пов’язаних із цим окремих положень законодавства щодо колегіального органу у сфері кваліфікацій (Національне агентство кваліфікацій).

Заслухавши народного депутата України, автора законопроекту Коваль О.В., враховуючи рішення підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти від 18 січня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Національного агентства кваліфікацій, Федерації роботодавців України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

Підтримати в межах компетенції проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій» (реєстр. № 4147 від 23.09.2020), внесений народними депутатами України Коваль О. В., Третьяковою Г.М., Колебошиним С.В., Бабаком С.В;

Рішення надіслати до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, визначеного головним з опрацювання поданого законопроекту.

 

7.  Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій» (реєстр. № 4147-1 від 09.10.2020, н.д.Ю.Гришина, Ю.Камельчук, Д.Любота, В.Арешонков, О.Лис та інш.).

Проект Закону поданий як альтернативний до однойменного проекту за реєстр. № 4147 від 23.09.2020.

Авторами зазначається, що проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій” (реєстр. № 4147-1 від 09.10.2020) має за мету стимулювання розвитку національної системи кваліфікацій, формування відкритих та інклюзивних інститутів, що діють в межах цієї системи.

Заслухавши народного депутата України, автора законопроекту Гришину Ю.М., голову підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Коваль О.В., враховуючи рішення підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти від 18 січня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Національного агентства кваліфікацій, Федерації роботодавців України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

Підтримати в межах компетенції проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій» (реєстр. № 4147-1 від 09.10.2020), внесений народними депутатами України Гришиною Ю.М., Камельчуком Ю.О., Люботою Д.В. та іншими.

Рішення надіслати до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, визначеного головним з опрацювання поданого законопроекту.

 

8.      Про стан виконання Рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: «Реформування спеціальних закладів освіти України та стан впровадження інклюзивної освіти: проблеми і шляхи їх вирішення», які відбулися 16 лютого 2020 року.

16 лютого 2020 року у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій відбулися слухання на тему: “Реформування спеціальних закладів освіти України та стан впровадження інклюзивної освіти: проблеми і шляхи їх вирішення”, які відбулися 16 лютого 2020 року.

Під час слухань було заслухано та обговорено інформацію Голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В., Голови підкомітету з питань вищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Гришиної Ю.М., доповідь заступника Міністра соціальної політики України Коваля О.П., співдоповіді заступника Міністра освіти і науки України Мандзій Л.С. та заступника Міністра охорони здоров’я України Коваля Д.М., а також виступи інших учасників комітетських слухань стосовно шляхів подальшого реформування спеціальних закладів освіти України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2017 р. № 526-р схвалена Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки (далі - Стратегія). Координатором реалізації Стратегії визначено Міністерство соціальної політики України.

Курс України на європейську інтеграцію вимагає перегляду пріоритетів державної політики у сфері охорони дитинства, впровадження успішних підходів із світової практики захисту прав дітей, які базуються на забезпеченні прав і найкращих інтересів дитини, спрямовуються на підтримку сім’ї, створення умов для виховання та розвитку дітей у сім’ї або середовищі, максимально наближеному до сімейного.

Вищезазначену Стратегію розроблено з метою зміни існуючої системи інституційного догляду та виховання дітей, яка не повністю відповідає реальним потребам дітей та сімей з дітьми, і створення умов для повноцінного розвитку дитини в сім’ї та сімейних формах виховання. Для визначення найбільш ефективної форми трансформації кожного закладу необхідно провести оцінку закладу, персоналу та оцінку потреб кожної дитини, що перебуває в ньому, для вжиття заходів щодо влаштування дитини, виходячи з її найкращих інтересів, скласти план трансформації закладу (включаючи план використання кадрових, фінансових, матеріальних ресурсів) та індивідуальні плани влаштування для кожної дитини, з урахуванням надання соціальних послуг, яких потребуватиме дитина.

Стратегією декларується, що у процесі реформування кожного закладу переважно буде розглядатися можливість створення на їх базі інших освітніх, медичних, соціальних установ з урахуванням потреб громади, на території якої розташовується установа.

Водночас викликом для України залишається відсутність умов, в яких кожна особа має доступ до якісної освіти з урахуванням її потреб без відриву від сім’ї та громади.

Враховуючи зазначене, Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій було прийнято рішення рекомендувати Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству охорони здоров’я, Міністерству розвитку громад та територій України, а також органам місцевої влади та органам місцевого самоврядування вжити заходів задля забезпечення для дітей з особливими освітніми потребами доступу до якісної освіти без відриву від сім’ї та громади.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” щодо здійснення контрольних функцій стосовно практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, їх посадових осіб з питань, віднесених до предметів відання комітетів, з урахуванням положень статті 29 вищезгаданого Закону щодо проведення слухань у комітетах з метою обговорення проектів найбільш важливих законодавчих актів, з’ясування ефективності реалізації прийнятих законів та інших нормативно-правових актів, на засіданні Комітету заслухано інформацію народного депутата України, голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій України.

На запит Комітету та на виконання доручення Прем’єр-міністра України про розгляд та врахування Рекомендацій Комітету відповідними органами державної виконавчої влади від 24.05.2020 року отримано інформаційно-аналітичні матеріали від органів державної виконавчої влади, зокрема від: Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства розвитку громад та територій України, обласних державних адміністрацій, Київської міської державної адміністрації щодо виконання Рекомендацій слухань у Комітеті.

Аналіз інформаційних матеріалів дозволяє зробити висновок про те, що центральними органами державної виконавчої влади та місцевими органами виконавчої влади проводиться відповідна робота з реалізації Національної стратегії.

Враховуючи вищевикладене, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства розвитку громад та територій України, Міністерства фінансів України, обласних державних адміністрацій, Київської міської державної адміністрації про стан виконання Рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: “Реформування спеціальних закладів освіти України та стан впровадження інклюзивної освіти: проблеми і шляхи їх вирішення”, які відбулися 16 лютого 2020 року взяти до відома.

2. Кабінету Міністрів України доручити відповідним органам державної виконавчої влади:

2.1. протягом двох місяців внести зміни до чинних нормативно-правових актів щодо приведення у відповідність терміну “заклади інституційного догляду” з урахуванням законодавства в галузі освіти;

2.2. розробити та затвердити державну програму побудови та/або розвитку альтернативних до стаціонарних інституціональних форм виховання, навчання, реабілітації дітей на 2021-2026 роки;

2.3. розробити та затвердити механізм ефективного використання освітньої субвенції та субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, з урахуванням принципу “гроші ходять за дитиною”;

2.4. переглянути порядок та умови оплати послуг спеціалістів, залучених до роботи з дітьми в інклюзивних класах/групах;

2.5. розробити стандарт та запровадити соціальну послугу “Супровід під час інклюзивного навчання”;

2.6. прискорити погодження та прийняття наказів Міністерства соціальної політики України “Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги перекладу жестовою мовою”, “Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги фізичного супроводу осіб з інвалідністю з порушенням зору” та “Про затвердження Змін до Державного стандарту догляду вдома”;

2.7. розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо визначення на законодавчому рівні типів закладів альтернативних до стаціонарних інституціональних форм виховання, навчання, реабілітації дітей;

2.8. забезпечити надання соціальних, медичних, освітніх послуг та послуг з підвезення, максимально наближених до місця проживання дитини;

2.9. продовжити роботу з підвищення кваліфікації, перекваліфікації, навчання працівників закладів освіти щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

3. Рекомендувати місцевим органам влади, органам місцевого самоврядування та керівникам об’єднаних територіальних громад:

3.1. збільшити кількість закладів освіти з доступними навчальними приміщеннями для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, зокрема з безперешкодним доступом до будівель, навчальних класів (груп) та іншої інфраструктури (зокрема, але не виключно, до спеціально обладнаних туалетних кімнат для осіб з інвалідністю) відповідно до державних будівельних норм, правил і стандартів;

3.2. збільшити кількість автобусів, обладнаних місцями для дітей з особливими освітніми потребами, а також іншого спеціального соціального транспорту для підвезення дітей, зокрема які мають порушення опорно-рухового апарату;

3.3. продовжити роботу з реалізації положень Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 р. № 526-р.

 

9.  Щодо проблем оплати праці медичних працівників в закладах освіти.

У порядку здійснення контрольних функцій відповідно до Закону України “Про комітети Верховної Ради України” Комітет з питань освіти, науки та інновацій на своєму засіданні заслухав і обговорив інформацію заступника Міністра освіти і науки України Віри Борисівни Рогової, голову підкомітету з питань вищої освіти Юлії Миколаївни Гришиної, заступника Міністра освіти і науки України Світлани Василівни Даниленко про оплату праці медичних працівників у закладах освіти, у тому числі щодо вжитих заходів за наслідками результатів роботи робочої групи, утвореної на базі Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій для напрацювання узгоджених системних пропозицій щодо вирішення питання підвищення оплати праці медичних працівників закладів освіти.

Враховуючи вищевикладене, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1.  Інформацію заступника Міністра освіти і науки України В.Б. Рогової щодо оплати праці медичних працівників закладів освіти взяти до відома.

2.  Рекомендувати Кабінету Міністрів України прискорити підготовку та розгляд проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення посадових окладів медичних працівників закладів освіти», яким пропонується збільшити оклади медичних працівників у закладах освіти на 50%.

 

10.   Про роботу Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій за четверту сесію ІХ скликання.

Заслухавши інформацію Голови Комітету – народного депутата України Бабака С.В. про роботу Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій за четверту сесію ІХ скликання, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення Інформацію про роботу Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій за четверту сесію ІХ скликання взяти до відома.

 

11. Різне:

11.1. Щодо пропозиції Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В. про включення до плану роботи Комітету проведення 11 березня 2021 року комітетських слухань на тему: «Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи».

Заслухавши пропозицію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В. про внесення до плану роботи Комітету проведення 11 березня 2021 року комітетських слухань на тему: “Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи”, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення внести зміни до плану роботи Комітету та запланувати проведення 11 березня 2021 року комітетських слухань на тему: “Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи”.

 

11.2. Про інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М. щодо отримання ліцензії на впровадження медичної практики в закладах освіти.

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М. щодо отримання ліцензії на впровадження медичної практики в закладах освіти, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення Інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М. щодо отримання ліцензії на впровадження медичної практики в закладах освіти взяти до відома.