Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 16 вересня 2020 року

16 вересня 2020, 15:00

 

16 вересня 2020 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Коваль О.В., Колюх В.В., Грищук Р.П., Гришина Ю.М., Воронов В.А., Кириленко І.Г., Лис О.Г., Павленко Р.М., народний депутат України Совсун І.Р.

Також у засіданні брали участь заступник Міністра освіти і науки України Вітренко А.О., віце-президент Національної академії мистецтв України Бітаєв В.А., керівник секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, член Національної команди експертів з реформування вищої освіти Еразмус+ Винницький М.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:

 

1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості навчальної літератури та засобів навчання (реєстр. № 3684 від 18.06.2020, н.д.І.Совсун, С.Бабак, М.Бардіна, І.Геращенко та інші).

Законопроект розроблений з метою встановлення чітких вимог до якості навчальної літератури та засобів навчання, насамперед тих, які використовуються у закладах повної загальної середньої освіти, та механізму перевірки дотримання цих вимог. Як зазначено у п.2. пояснювальної записки до законопроєкту, мету законопроекту можна буде зреалізувати лише при за виконання таких завдань як “визначення критеріїв, яким має відповідати навчальної літератури та засоби навчання; удосконалення розподілу повноважень щодо наукового та методичного забезпечення освіти; визначення підходів до експертизи навчальної літератури та засобів навчання”.

Законопроектом пропонується шляхом внесення змін та доповнень до Закону України “Про освіту”, Закону України “Про повну загальну середню освіту” на законодавчому рівні встановити вимоги щодо дотримання норм академічної доброчесності при створенні навчальної літератури та засобів навчання; встановити перелік повноважень центрального органу виконавчої влади у сфері освіти щодо наукового та методичного забезпечення освіти, зокрема щодо забезпечення якості навчальної літератури та засобів навчання, а також наукового характеру навчальної літератури та засобів навчання, які використовуються у освітньому процесі у закладах освіти, та заборону на висловлювання, зображення, відео– чи аудіоматеріали дискримінаційного характеру у навчальній літературі та засобах навчання; встановлення вимог щодо визначення обов’язковості проведення експертизи навчальної літератури та засобів навчання, що виготовляються за кошти державного бюджету, на предмет відповідності вимогам законодавства, зокрема визначеним у цьому проєкті тощо.

Заслухавши народного депутата України Совсун І.Р., голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях від 07 липня 2020 року, та беручи до уваги висновки, пропозиції Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Національної академії наук України, Національної академії педагогічних наук України, Державної установи «Український центр розвитку освіти» Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості навчальної літератури та засобів навчання” (реєстр. № 3684  від 18.06.2020), поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Бабаком С.В., Бардіною М.О. та іншими, відхилити.

 

2. Проект Закону про внесення змін до закону України “Про освіту” щодо забезпечення якості навчальної літератури (реєстр. № 3900 від 17.07.2020, н.д.І.Совсун, Р.Грищук, Р.Павленко, М.Іонова, С.Бабак та інші).

Зазначеним законопроектом пропонується внести зміни до Закону України “Про освіту”, які спрямовані на “встановлення чітких вимог до якості навчальної літератури, насамперед тієї, що використовуються у закладах повної загальної середньої освіти, та механізму перевірки дотримання цих вимог” (пункт 2 Пояснювальної записки). Необхідність прийняття законопроекту обґрунтовується низькою якістю навчальної літератури, зокрема шкільних підручників та посібників, які містять дискримінаційні вислови та зображення (випадки дискримінації на підставі статі, раси, етнічного походження, стану здоров’я, складу сім’ї тощо). Про це наголошено у пункті 1 Пояснювальної записки до законопроекту.

Заслухавши народного депутата України Совсун І.Р., заступника голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., а також враховуючи експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Національної академії наук України, Інституту законодавства Верховної Ради України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо забезпечення якості навчальної літератури» (реєстр. № 3900 від 17.07.2020), поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Грищуком Р.П., Павленком Р.М., Бабаком С.В. та іншими, прийняти за основу.

 

3. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо деяких аспектів реалізації принципів академічної доброчесності (реєстр. № 3758 від 01.07.2020, н.д.І.Совсун, Р.Умєров, Я.Железняк, Ю.Клименко та інші).

Відповідно до Пояснювальної записки законопроекту його метою є встановлення вимог щодо дотримання академічної доброчесності для керівників закладів освіти та осіб, які претендують на посади членів Кабінету Міністрів України та державної служби, аби унеможливити зайняття цих суспільно важливих посад особами, чиї етичні принципи та професіоналізм можна поставити під питання.

Законопроектом пропонується внести зміни:

до статті 26 Закону України “Про освіту”, якими передбачити додаткові вимоги до особи, яка претендує на зайняття посади керівника закладу освіти, якщо вона має науковий ступінь кандидата, доктора наук або ступінь доктора філософії (мистецтв) у вигляді проходження обов’язкової перевірки на дотримання у дисертації (дисертаціях) на здобуття відповідного наукового ступеня академічної доброчесності у порядку, визначеному законодавством;

до статті 7 Закону України “Про Кабінет Міністрів України”, якими заборонити призначення на посаду члена Кабінету Міністрів України осіб, у дисертаціях на здобуття наукового ступеня кандидата, доктора наук або ступеня доктора філософії (мистецтв) яких у порядку, визначеному законодавством, виявлено порушення академічної доброчесності;

до статті 19 Закону України “Про державну службу”, якими також обмежити право на державну службу для осіб, у дисертації (дисертаціях) на здобуття наукового ступеня кандидата чи доктора наук або освітнього ступеня доктора філософії (мистецтв) яких у порядку, встановленому законодавством, виявлено порушення академічної доброчесності.

Заслухавши народного депутата України Совсун І.Р., голову підкомітету з питань вищої освіти Гришину Ю.М., а також враховуючи експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо деяких аспектів реалізації принципів академічної доброчесності» (реєстр. № 3758 від 01.07.2020), поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Умєровим Р.Е., Железняком Я.І., Клименком Ю.Л., Стефанчуком М.О., Устіновою О.Ю., Рудик К.О., Піпою Н.Р та іншими, прийняти за основу.

 

4. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо посилення відповідальності за порушення академічної доброчесності (реєстр. № 3759 від 01.07.2020, н.д.І.Совсун, Н.Піпа, О.Бакумов, С.Бабак та інші).

Відповідно до Пояснювальної записки законопроекту його метою є внесення змін до освітнього законодавства, що дозволить більш ефективно протидіяти академічній недоброчесності.

Законопроектом пропонується внести зміни до статті 42 Закону України “Про освіту”, доповнивши її визначенням терміну “академічний текст” та двома видами порушень академічної доброчесності - написання академічного тексту на замовлення та присвоєння авторства на академічний текст.

Заслухавши народного депутата України Совсун І.Р., заступника голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., а також враховуючи експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо посилення відповідальності за порушення академічної доброчесності» (реєстр. № 3759 від 01.07.2020), поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Піпою Н.Р., Бакумовим О.С., Бабаком С.В., Макаровим О.А. та Осадчуком А.П., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

5. Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення академічної доброчесності (реєстр. № 3764 від 01.07.2020, н.д.І.Совсун, Н.Піпа, С.Бабак).

Відповідно до Пояснювальної записки законопроекту, враховуючи шкоду суспільству, яку завдає порушення академічної доброчесності, існує доцільність встановлення не лише академічної, а й адміністративної відповідальності за написання академічних текстів на замовлення та присвоєння авторства на академічний текст.

Відтак, законопроектом пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення академічної доброчесності (доповнити КУпАП новою статтею 51-3 та зміни до статті 255 КУпАП), згідно з якими передбачається:

накладати штрафи за написання академічного тексту на замовлення, присвоєння авторства на академічний текст у розмірі від 50 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне вчинення такого правопорушення – від 500 до 1500 неоподаткованих мінімумів доходів громадян;

надати Державній службі якості освіти України і її територіальним органам та Національному агентству із забезпечення якості право складати протоколи про адміністративні правопорушення щодо порушення академічної доброчесності.

Заслухавши народного депутата України Совсун І.Р., голову підкомітету з питань вищої освіти Гришину Ю.М., а також враховуючи висновки Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення академічної доброчесності» (реєстр. № 3764 від 01.07.2020), поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Піпою Н.Р., Бабаком С.В., Макаровим О.А., Осадчуком А.П., та Бакумовим О.С., прийняти за основу;

направити це рішення до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, що визначений головним щодо цього законопроекту.

 

6. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” щодо врегулювання науково-мистецької діяльності (реєстр. 3257 від 23.03.2020, н.д.В.Колюх).

Згідно з пояснювальною запискою метою прийняття проекту законодавчого акту є врегулювання особливостей функціонування Національної академії мистецтв України за аналогією визначення Законом України «Про освіту» особливостей функціонування системи мистецької освіти.

Відзначено, що загалом підтримуючи рішення Національної ради України з питань розвитку науки і технологій від 05.11.2019 (протокол № 3) щодо реформування наукової сфери заради підвищення ефективності її діяльності (інноваційні підходи розвитку, євроінтеграційна спрямованість, раціональне використання бюджетних коштів), а також напрацьовані робочою групою Національної ради (за участю представника Академії) пропозиції щодо змін у законодавстві для забезпечення реформ наукової сфери, визначається важливим законодавчо врегулювати особливості функціонування Національної академії мистецтв України як державної мистецько-наукової установи.

Законопроектом пропонується шляхом внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» надати визначення терміну «науково-мистецька спрямованість наукової та науково-педагогічної діяльності» та визначити особливості функціонування Національної академії мистецтв України.

Заслухавши народного депутата України, голову підкомітету з питань науки та інновацій Колюха В.В., віце-президента Національної академії мистецтв України Бітаєва В.А., заступника Міністра освіти і науки України Вітренка А.О., провівши обговорення даного законопроекту та враховуючи рішення підкомітету з питань науки та інновацій 15 червня 2020 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій, Міністерства освіти і науки України, Національної академії мистецтв України, Національної академії наук України, Національної академія правових наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо врегулювання науково-мистецької діяльності» (реєстр. № 3257 від 23.03.2020), внесений народним депутатом України В.В. Колюхом, за результатами розгляду в першому читанні, повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

7. Про склад робочої групи з підготовки та проведення слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій “Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи” (07 жовтня 2020 року).

Заслухавши народного депутата України, голову Комітету з питань науки та інновацій Бабака С.В., народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Затвердити склад робочої групи з підготовки та проведення 07 жовтня 2020 року слухань у Комітеті на тему: «Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи».

2. Встановити, що у випадку неможливості прийняття участі в засіданнях робочої групи, народні депутати України – члени робочої групи можуть уповноважити для участі в роботі одного з своїх помічників-консультантів.

3. Визначити, що склад робочої групи може бути доповненим за поданням народних депутатів України – членів Комітету.

4. Контроль за виконанням рішення покласти на народного депутата України, Голову Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В.

 

8. Про концептуальні підходи щодо виконання Постанови Верховної Ради України “Про План законопроектної роботи Верховної Ради України на 2020 рік” № 689-IX від 16 червня 2020 року.

Заслухавши народного депутата України, голову Комітету з питань науки та інновацій Бабака С.В., на виконання положень статті 191 Регламенту Верховної Ради України стосовно плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2020 рік, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій щодо виконання Постанови Верховної Ради України «Про План законопроектної роботи Верховної Ради України на 2020 рік» № 689-IX від 16 червня 2020 року взяти до відома.

2. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України, народним депутатам України – членам Комітету з питань освіти, науки та інновацій прискорити подання законопроектів, які потребують законодавчого врегулювання у 2020 році згідно додатків 1 та 2 до Постанови Верховної Ради України «Про План законопроектної роботи Верховної Ради України на 2020 рік» № 689-IX від 16 червня 2020 року, враховуючи Програму діяльності Кабінету Міністрів України (Постанова Верховної Ради України від 4 жовтня 2019 року № 188-IX) та орієнтовний план законопроектних робіт Кабінету Міністрів України.

 

9. Різне:

9.1. Про стан підготовки нормативно-правового забезпечення діяльності ліцеїв в системі повної загальної середньої освіти.

Останнім часом до Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій надходять звернення від педагогічних працівників, керівників закладів системи повної загальної середньої освіти, профспілкових організацій педагогічних та науково-педагогічних працівників, інших учасників освітнього процесу щодо відсутності нормативно-правової бази функціонування ліцеїв, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти (частина 1 статті 35 Закону України “Про повну загальну середню освіту”).

Відповідно до частини першою статті 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» щодо здійснення контрольних функцій у частині практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, їх посадових осіб з питань, віднесених до предметів відання комітетів, та заслухавши інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення звернути увагу Міністерства освіти і науки України на необхідність прискорення розроблення та ухвалення нормативно-правової бази щодо діяльності ліцеїв, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти.

 

9.2. Проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вживання невідкладних заходів для забезпечення безпечного освітнього процесу в умовах карантину, запровадженого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (реєстр. № 4082 від 11.09.2020, н.д.Ю.Гришина, А.Пушкаренко, А.Клочко, М.Зуєв, П.Сушко, В.Медяник, Р.Підласа та інші).

З метою забезпечення безпечного освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти України комунальної та державної форми власності проектом постанови пропонується звернутися до Кабінету Міністрів України щодо проведення перерозподілу видатків Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками з метою вживання невідкладних заходів для забезпечення безпечного освітнього процесу в умовах карантину.

Враховуючи викладене, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту Постанови Верховної Ради України “Про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вживання невідкладних заходів для забезпечення безпечного освітнього процесу в умовах карантину, запровадженого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (реєстр. № 4082 від 15.09.2020), поданий народними депутатами України Гришиною Ю.М., Пушкаренком А.С., Клочком А.А. та іншими, прийняти за основу та в цілому.

 

9.3. Проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття невідкладних заходів для забезпечення безпечного навчального процесу і якісної освіти в умовах карантину запровадженого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (реєстр. № 4057 від 07.09.2020, н.д.Н.Піпа, Я.Рущишин, Ю.Клименко, О.Стефанишина та інші).

Відповідно до пункту 2 Пояснювальної записки метою проекту Постанови є забезпечення безпечного та якісного навчального процесу в освітніх закладах України комунальної та державної форми власності шляхом перерозподілу видатків Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками. Проектом постанови пропонується звернутися до Кабінету Міністрів України щодо проведення перерозподілу видатків Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, з метою вжиття заходів для забезпечення безпечного навчального процесу і якісної освіти в умовах карантину.

На думку авторів, прийняття цього акту не потребуватиме додаткових видатків із Державного бюджету України в 2020 році.

Враховуючи вищезазначене, з метою забезпечення безпечного та якісного освітнього процесу в умовах карантину, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України «Про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття невідкладних заходів для забезпечення безпечного навчального процесу і якісної освіти в умовах карантину, запровадженого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (реєстр. № 4057 від 07.09.2020 р.), поданий народними депутатами України Піпою Н.Р., Рущишиним Я.І., Клименко Ю.Л., Стефанишиною О.А., Рудик К.О. та іншими, прийняти за основу та в цілому.

 

9.4. Про проведення 11 листопада 2020 року слухань у Комітеті на тему: Реформування вищої юридичної освіти в Україні: проблеми і перспективи”.

Заслухавши народного депутата України, голову підкомітету з питань вищої освіти Гришину Ю.М., народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення затвердити проведення слухань у Комітеті на тему: «Реформування вищої юридичної освіти в Україні: проблеми і перспективи» 11 листопада 2020 року.