Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти 17 січня 2018 року

Секретаріат Комітету з питань науки і освіти
17 січня 2018, 18:00

 

17 січня 2018 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Головував: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Литвин В.М., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О., Поплавський М.М., Констанкевич І.М., Кириленко І.Г., народний депутат України Вілкул О.Ю.

Також у засіданні Комітету взяли участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Ковтунець В.В., начальник відділу науки Міністерства фінансів України Оверчук О.В., заступник директора Департаменту митної політики Міністерства фінансів України Сімонова О.В., заступник начальника Управління промислової власності Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Шатова І.О., Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Луговий В.І., Віце-президент Національної академії медичних наук України Тронько М.Д., Віце-президент Національної академії правових наук України Тихий В.П., начальник відділу мистецької науки і освіти Президії Національної академії мистецтв України Походзей І.І., заступник академіка-секретаря Відділення Національної академії аграрних наук України Пилипенко Л.А., заступник Голови Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій Колежук О.К., начальник науково-організаційного управління Національної академії аграрних наук України Гузеватий О.Є., директор ДУ “Інститут харчових технологій та генетики НАН України” Блюм Я.Б., старший науковий співробітник Інституту економіко-правових досліджень Національної академії наук України Герасименко Н.О., науковий співробітник Інституту держави і права ім. В. М. Корецького Національної академії наук України Николяк Р.В., журналіст газети «Освіта України» Шулікін Д.А., працівники секретаріату Комітету з питань науки і освіти, представники наукового та освітянського середовища, експертів та громадських організацій.

 

Під час засідання Комітету з питань науки і освіти було розглянуто такі питання:

1.              Проект Закону про встановлення мораторію на закриття загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності (реєстр. № 2721 від 14.03.2017, н.д.О.Вілкул).

У доопрацьованому варіанті законопроекту, як і у тому, що був поданий раніше, пропонується встановити мораторій на закриття загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності. Перший варіант законопроекту вже розглядався Комітетом. За результатами розгляду було ухвалено рішення про відправлення його на доопрацювання. Проаналізувавши доопрацьований законопроект, Комітет зауважує, що його зміст значною мірою співпадає з попередньою редакцією, про що наголошено також у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.

За твердженням авторів законопроекту, ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів на відповідній територій є нічим іншим, як порушенням конституційного права кожного громадянина на повну середню освіту, а також є суттєвим негативом, який впливає на функціонування та зміцнення інституту сім’ї в Україні.

Враховуючи вищевикладене, а також спираючись на висновки, пропозиції та зауваження Головного науково-експертного управління, Міністерства освіти і науки України, інших органів державної виконавчої влади, громадських організацій, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив рекомендувати Верховній Раді України поданий законопроект відхилити.

 

2. Проект Закону про розвиток галузевої науки (реєстр. № 4237 від 16.03.2016, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, Д.Д.Шпенов, К.Павлов, А.Гальченко).

Законопроект за представленням авторів має за мету “подальший розвиток науково-технічного, технологічного та виробничого потенціалу галузевих наукових установ як одного з факторів, що забезпечують розвиток галузей економіки. Забезпечення з боку держави фінансової підтримки, залучення інвестицій, підвищення конкурентоспроможності розробок та цільового субсидіювання галузевих наук”.

Однак, попри заявлену позитивну мету законопроекту його зміст отримав багато зауважень і критики, зокрема з боку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, профільних міністерств та національних галузевих академій наук, яких він найперше стосується.

З урахуванням проведеного обговорення та наведеного вище, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одноголосно вирішив рекомендувати Верховній Раді України поданий законопроект, за наслідками розгляду у першому читанні, відхилити.

 

3. Проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України (щодо виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС) (реєстр. № 4615 від 06.05.2016, КМУ).

У проекті закону пропонується:

- звільнення від ввізного мита ряду наукової апаратури та приладів, а також запасних частин, деталей та аксесуарів до них, інструментів тощо, апаратури, приладів, механізмів та їх частин, включаючи запасні частини та інструменти, розроблені саме для їх обслуговування, огляду, калібрування або ремонту, які використовуються для цілей наукових досліджень, які про-водяться з некомерційною метою, що ввозяться науково-дослідними підприємствами, розташованими за межами митної території України; торговельних знаків, моделей, проектів та супроводжувальної документації до них, патентних заявок на винахід, що надсилаються до уповноважених державних органів, які входять до державної системи правової охорони інтелектуальної власності тощо;

- оподаткування парфумів та туалетної води, незалежно від вартості, митом та іншими податками відповідно до Митного та Податкового кодексів України при переміщенні (пересиланні) їх у міжнародних поштових та експрес-відправленнях;

- встановлення вартісної межі щодо ввезення товарів без оподаткування митними платежами у ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі на рівні 430 євро замість 1000 євро через пункти пропуску, відкриті для повітряного і морського сполучення, та на рівні 300 євро замість 500 євро – збільшення періоду, протягом якого товари у зв’язку з переселенням на постійне місце проживання в Україну ввозяться без оподаткування митними платежами, – до 12 місяців замість 6 місяців, та зменшення періоду постійно-го проживання на території країни, з якої прибув громадянин; встановлення двохрічного терміну для дії звільнення від оподаткування митними платежами товарів, що входять до складу спадщини, а також встановлення переліку товарів, які не звільняються від оподаткування.

Володимир Ковтунець озвучив позицію Міністерства освіти і науки України, що зауважень і пропозицій до зазначеного законопроекту немає.

У депутатів багато питань викликали положення щодо порядку ввезення на митну територію України реактивів, наукових приладів, для введення наукової діяльності, особливостей оподаткування програмного забезпечення а також забезпечення нормальних умов перевезення товарів для звичайних громадян тощо.

За результатами обговорення, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішили законопроект, поданий Кабінетом Міністрів України, рекомендувати Верховній Раді Україні прийняти у першому читанні за основу та доручити Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики підготувати його до другого читання, з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій, а також направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

 

4. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо перейменування географічних об’єктів шляхом зміни походження (етимології) назви географічного об’єкту з залишенням незмінним написання цієї назви (реєстр. № 4179 від 03.03.2016, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, Д.Шпенов, К.Павлов, А.Гальченко, М.Курячий, О.Кришин).

Проектом Закону пропонуються зміни до законів України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки” та “Про географічні назви” з метою законодавчого врегулювання питання особливостей перейменування географічних об’єктів шляхом зміни походження (етимології) назви географічного об’єкту з залишенням незмінним написання цієї назви.

Фактично законопроектом пропонується назву географічного об’єкту не змінювати. А це означає, що пропозиція проекту акта щодо перейменування географічних об’єктів щонайменше є некоректною. До того ж Інститут української мови НАН України вважає, що намагання залишити назву незмінною шляхом тлумачення її походження є неприйнятними, оскільки вони порушують трактування базових мовознавчих термінів.

Суттєві зауваження до проекту Закону надійшли від Міністерства юстиції України.

Головне науково-експертне управління Верховної Ради України висловило свої зауваження і пропозиції до проекту Закону та пропонує за результатами розгляду в першому читанні повернути законопроект на доопрацювання.

Недоцільним прийняття законопроекту в зазначеній редакції обгрунтовано вважають Національна академія наук України, Національна академія правових наук України, Інститут законодавства Верховної Ради України.

Враховуючи вказане вище, думки членів Комітету розділились – половина з них пропонувала цей законопроект відхилити, а друга половина – направити на доопрацювання. Виходячи з цього було вирішено відкласти розгляд цього питання на наступне засідання Комітету.

 

5. Проект Закону про внесення змін до розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України (щодо підвищення державної підтримки Національної академії наук України та національних галузевих академій наук) (реєстр. № 6189 від 14.03.2017, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, К.Павлов, А.Гальченко).

Законопроектом передбачається вилучити норму Бюджетного кодексу України, за якою норми і положення Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, та доповнити його нормою, згідно з якою держава забезпечуватиме бюджетне фінансування наукової і науково-технічної діяльності у 2018-2020 роках у розмірі відповідно 1 відсотка, 1,35 відсотка та 1,7 відсотка прогнозного річного обсягу валового внутрішнього продукту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України поділяє позицію авторів проекту щодо необхідності забезпечення належного фінансування наукової і науково-технічної діяльності і недопущення бюджетного фінансування цілої галузі за залишковим принципом з відповідними негативними наслідками, проте висловило низку суттєвих зауважень до змісту законопроекту.

З урахуванням проведеного обговорення Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив відкласти прийняття остаточного рішення на двомісячний термін.

 

6. Різне:

6.1 Про затвердження плану роботи Комітету з питань науки і освіти на період восьмої сесії восьмого скликання.

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про затвердження плану роботи Комітету на період восьмої сесії восьмого скликання Комітет одноголосно ухвалив взяти інформацію до відома та затвердити план роботи Комітету з питань науки і освіти на період восьмої сесії восьмого скликання з врахуванням пропозицій, висловлених народними депутатами України.

6.2. Про внесення змін до складу робочої групи з підготовки комплексного проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту”.

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В., відповідно до Рішення Комітету з питань науки і освіти від 20 вересня 2017 року, Комітет одноголосно вирішив доповнити склад робочої групи та включити таких осіб:

Гуменчук Анатолій Васильович – проректор Київського національного університету культури і мистецтв.

Проекти Законів за реєстр. №№ 2410а, 1182, 5530, 2968, 5040, 3796, 2157а, 4754, 2977, 4398 не розглядались через відсутність авторів законопроектів чи уповноважених ними осіб на засіданні Комітету з питань науки і освіти.