16 червня 2016, 13:48

Рішення до протоколу Комітету № 45

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ

 

До протоколу № 45

від 14 червня 2016 року

 

 

Про проект Закону України “Про внесення змін до розділу ХV

Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про вищу освіту”

(щодо вступу до аспірантури та діяльності спеціалізованих вчених рад)” (реєстр. № 4783 від 06.06.2016р.),

внесений народними депутатами України Співаковським О.В.,

Кириленком І.Г., Кремінем Т.Д., Литвиним В.М., Поплавським М.М.

____________________________________________________________________

 

Заслухавши інформацію щодо проекту Закону України  “Про внесення змін до розділу ХV Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про вищу освіту” (щодо вступу до аспірантури та діяльності спеціалізованих вчених рад)” (реєстр. № 4783 від 06.06.2016 р.), внесений народними депутатами України Співаковським О.В., Кириленком І.Г., Кремінем Т.Д., Литвиним В.М., Поплавським М.М., Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до розділу ХV Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про вищу освіту” (щодо вступу до аспірантури та діяльності спеціалізованих вчених рад)” (реєстр. № 4783 від 06.06.2016 р.), внесений народними депутатами України Співаковським О.В., Кириленком І.Г., Кремінем Т.Д., Литвиним В.М., Поплавським М.М., прийняти за основу та в цілому як закон.
 
2. Доповідачем та співдоповідачем від Комітету на пленарному засіданні Верховної Ради України із зазначеного питання визначити Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                               О.В. Співаковський

 

 

 

Про проект Постанови Верховної Ради України

“Про присудження Премії Верховної Ради України найталановитішим

молодим ученим в галузі фундаментальних і прикладних досліджень та

науково-технічних розробок за 2015 рік”

________________________________________________________________

 

Заслухавши інформацію заступника голови Комітету з питань науки і освіти Кириленка І.Г. про проект Постанови Верховної Ради України Про присудження Премії Верховної Ради України найталановитішим молодим ученим в галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок за 2015 рік, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:

 

1. Підтримати проект Постанови Верховної Ради України Про присудження Премії Верховної Ради України найталановитішим молодим ученим в галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок за 2015 рік та внести його на розгляд Верховної Ради України.
 
2. Рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект Постанови Верховної Ради України Про присудження Премії Верховної Ради України найталановитішим молодим ученим в галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок за 2015 рік за основу та в цілому.
 
3. Доповідачем та співдоповідачам на пленарному засіданні Верховної Ради України із зазначеного питання визначити Першого заступника Голови Комітету Співаковського О.В.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                   О.В. Співаковський

 

 

 

 
Про проект Постанови Верховної Ради України
Про призначення у 2016 році іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих вчених
___________________________________________________________
     
Заслухавши інформацію заступника голови Комітету з питань науки і освіти Кириленка І.Г. про проект Постанови Верховної Ради України Про призначення у 2016 році іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих вчених, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:

 

1. Підтримати проект Постанови Верховної Ради України Про призначення у 2016 році іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих вчених та внести його на розгляд Верховної Ради України.
 
2. Рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект Постанови Верховної Ради України Про призначення у 2016 році іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих вчених за основу та в цілому.
 
3. Доповідачем та співдоповідачам на пленарному засіданні Верховної Ради України із зазначеного питання визначити Першого заступника Голови Комітету Співаковського О.В.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                        О.В. Співаковський

 

 

 

Про проект Постанови Верховної Ради України

“Про Рекомендації парламентських слухань на тему:

“Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення”

____________________________________________________________

 

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Про Рекомендації парламентських слухань на тему: Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення прийняти за основу та в цілому.

 

2. Доручити виступати від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, Першому заступнику Голови Комітету з питань науки і освіти О.В. Співаковському.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                         О.В. Співаковський

 

 

 

Про Рекомендації круглого столу на тему:

“Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України”

___________________________________________________________

 

Розглянувши узагальнені пропозиції щодо подальшого правового врегулювання системи вступу до вищих навчальних закладів України, висловлені учасниками круглого столу 3 червня 2016 року, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:

 

1. Рекомендації круглого столу “Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України” ухвалити з урахуванням пропозицій і зауважень, висловлених народними депутатами України – членами Комітету.

 

2. Направити зазначені Рекомендації Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству економічного розвитку і торгівлі України, Міністерству фінансів України, Спілці ректорів вищих навчальних закладів України для розгляду та використання в роботі.

 

3. Рішення Комітету і Рекомендації оприлюднити в засобах масової інформації та на сайті Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти.

 

4. Контроль за виконанням Рішення Комітету покласти на Першого заступника Голови Комітету О.В. Співаковського.

 

 

Перший заступник

Голови  Комітету                                      О.В. Співаковський

 

 

 

Ухвалено

Рішенням Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти

від 14 червня 2016 року, протокол № 45

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ КРУГЛОГО СТОЛУ

“Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України”

 

Учасники круглого столу “Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України”, який відбувся 3 червня 2016 року, відзначають необхідність удосконалення системи вступу до вищих навчальних закладів України.

Умови прийому до вищих навчальних закладів у 2016 році зазнали суттєвих змін.

Концептуальні зміни до проведення вступної кампанії у 2016 році полягають, по-перше, в організації вступу на навчання до вищих навчальних закладів України на підґрунті кращої світової практики, що пов’язано з входженням вітчизняної вищої освіти до європейського освітнього простору.

По-друге, у забезпеченні виконання конституційної норми щодо рівного доступу громадян України до вищої освіти на конкурсних засадах.

По-третє, у забезпеченні демократичності та прозорості проведення вступної кампанії з максимальним застосуванням сучасних інформаційних технологій та використанням великих масивів відкритої і доступної інформації для всіх вступників і громадськості.

Умовами прийому до вищих навчальних закладів України в 2016 році, які розроблені на реалізацію основних положень Закону України “Про вищу освіту”,  визначено принципово нові засади функціонування вищої освіти та, відповідно, їх змістовне наповнення.

У 2016 році востаннє буде здійснюватися набір за освітньо-кваліфікаційними рівнями вищої освіти молодшого спеціаліста та спеціаліста. Відповідно до нового Закону Про вищу освіту вже з наступного року випускники бакалаврату будуть вступати тільки на магістерські програми підготовки.

Цьогорічні абітурієнти зможуть подати сертифікат ЗНО тільки 2016 року. Але завдяки проведеній роботі зі стандартизації тестів з 2017 року можна буде використовувати сертифікати впродовж декількох років.

Важливою особливістю вступної кампанії 2016 року є скасування позаконкурсного вступу та цільового прийому. Таким чином, вперше враховується конституційна норма щодо рівного доступу до вищої освіти на конкурсних засадах.

Водночас нинішня система вступу до вищих навчальних закладів України не забезпечує потреб ринку праці та запитів абітурієнтів. Продовжується тенденція зростання кількості українських громадян, які вступають на навчання в закордонні університети. Число українців на студіях в іноземних університетах станом на початок 2015/2016 навчального року становила 47724 осіб. Серед найбільш бажаних для навчання країн були Польща, Німеччина, Росія, Канада, Чехія, Італія, США, Іспанія, Франція, Австралія, Великобританія.

Не усунутий дисбаланс між потребами ринку праці та підготовкою фахівців у вищих навчальних закладах України. Так, за статистичними даними, 65 % українців, які працюють за спеціальністю, хочуть змінити професію. При цьому 32% українців узагалі не працювали за спеціальністю, а 15% – мали такий досвід, однак змінили роботу. Тобто, майже половина жителів України не знайшла собі місця в професії, яку опановувала в університеті.

Тому учасники круглого столу “Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України”, який відбувся 3 червня 2016 року, наголошують на необхідності зміни ідеології вступу до вищих навчальних закладів України як передумови формування і розвитку людського капіталу для створення інноваційної економіки України, яка має передбачати:

- модернізацію системи освітньої інфраструктури на інноваційній основі;

- підвищення якості та ефективності освіти в Україні;

- вдосконалення підходів до оцінювання результатів навчання та практики освітніх вимірювань;

- використання ЗНО як інструменту вимірювання, а не відсікання;

- запровадження державного рейтингу вищих навчальних закладів на основі показників працевлаштування випускників;

- встановлення балансу між вимогами ринку праці та вищою освітою, тісної співпраці з роботодавцями;

- отримання диплому як гарантії працевлаштування та кар’єрного росту;

- розроблення нової моделі фінансування та вертикальної системи пропорцій розподілу державного замовлення.

На підставі вищезазначеного рекомендуємо:

 

1. Верховній Раді України:

1.1.Прискорити розгляд нормативно-правових актів з питань вищої освіти, зокрема таких законопроектів:

№ 2280а від 03.07.2015 р. про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти;

№ 2316 від 08.07.2015 р. про внесення змін до розділу ХV “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про вищу освіту” щодо строків захисту дисертацій та права на отримання диплому доктора філософії;

№ 3312-д від 26.04.2016 р. про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо працевлаштування випускників;

№ 4718 від 24.05.2016 р. про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності вищих навчальних закладів (наукових установ), які були переміщені з тимчасово окупованої території та з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

1.2. Внести зміни до Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про вищу освіту” щодо перенесення терміну прийому за освітньо-кваліфікаційним рівнем “молодший спеціаліст” з 2016 р. до прийняття Закону України “Про вищу професійну освіту”.

 

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

2.1. Визначити пріоритети державної політики в галузі освіти стосовно параметрів визначення обсягів підготовки кваліфікованих робітничих кадрів та фахівців з вищою освітою професійно-технічними навчальними закладами та вищими навчальними закладами України на найближчі десять років.

2.2. Визначити пріоритетні спеціальності для формування потужного людського капіталу, здатного створювати інноваційну економіку України.

 

3. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:

3.1. Проводити ЗНО як державну підсумкову атестацію випускників середньої загальноосвітньої школи з використанням результатів для конкурсного відбору до вищих навчальних закладів.

3.2. Підвищувати якість тестових завдань.

3.3. Запровадити тест загальної навчальної компетентності з орієнтацією на випускників минулих років та випускників навчальних закладів з тимчасово окупованих територій.

3.4. Запровадити стабільні специфікації предметних тестів з метою забезпечення валідного використання результатів ЗНО протягом кількох років поспіль.

3.5. Передбачити в Умовах прийому до вищих навчальних закладів України в 2017 році можливість подання сертифікатів ЗНО 2016 і 2017 років.

3.6. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України разом з іншими центральними органами виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, додатково вивчити питання щодо доцільності запровадження у 2016 році нового порядку розміщення державного замовлення у вищих навчальних закладах на підготовку фахівців освітнього ступеня “бакалавр”, враховуючи дотримання регіональних підходів та забезпечення стабільної діяльності вищих навчальних закладів, зокрема у частині збереження їх штатного персоналу.

3.7. Розробити інструменти оцінки показників реального працевлаштування випускників та формування на їх базі прогнозних показників щодо потреб ринку праці. Передбачити збільшення відсотку набору за напрямками STEM-освіти (наука, технології, інженерія, фізика, математика) відповідно до потреб промисловості країни.

3.8. Розробити методологію дієвої співпраці університетів і бізнесу.

3.9. Запровадити державну підсумкову атестацію з математики у формі зовнішнього незалежного оцінювання як обов’язкову.

3.10. Ґрунтуючись на програмі “Майбутнє України” Малої академії наук України, Київського національного університету імені Тараса Шевченка та Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”, удосконалити систему виявлення талановитих і обдарованих учнів, здійснювати їх підтримку та ранню професійну орієнтацію із залученням провідних науковців і педагогів вищих навчальних закладів України шляхом: організації проведення предметних олімпіад університетами з профільних для них предметів; організації проведення національних етапів міжнародних конкурсів науково-технічної творчості (Intel-ISEF та ін.).

3.11. Зважаючи на катастрофічний стан фундаментальної підготовки випускників загальноосвітніх шкіл, вважати пріоритетним завданням підвищення рівня підготовки з фундаментальних і природничих дисциплін на всіх рівнях освіти – від школи до університету – шляхом зміцнення взаємодії середніх та вищих навчальних закладів для забезпечення високоякісної освіти, а саме: розробити комплекс заходів з удосконалення підготовки вчителів природничих і фундаментальних дисциплін у педагогічних вищих навчальних закладах; а також цільового підвищення кваліфікації вчителів математики, фізики, хімії та інформатики загальноосвітніх навчальних закладів на базі технічних університетів.

3.12. Розробити пропозиції для стимулювання участі школярів в додатковій факультативній підготовці з фізики та математики.

3.13. Запровадити проведення курсових форм підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань розробки тестових завдань для контролю та оцінювання рівня навчальних досягнень учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

3.14. Практикувати залучення професійних модераторів консалтингових компаній до вироблення рішень у сфері освіти.

 

4. Міністерству освіти і науки України спільно з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України:

4.1. Розробити нову концепцію формування системи державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою та кваліфікованих робітничих кадрів.

 

5. Рекомендувати Українському центру оцінювання якості освіти:

5.1. Забезпечити відкритий доступ до результатів проведення зовнішнього незалежного оцінювання минулих років з метою їх математично-статистичного опрацювання науковими та освітніми інституціями.

 

6. Рекомендувати вищим навчальним закладам України:

6.1. З метою підвищення прогностичної валідності творчих конкурсів та інших внутрішніх вступних випробувань розробляти структуровану систему оцінювання їх результатів.

6.2. Відтворити повноцінну систему доуніверситетської підготовки як ефективного засобу ранньої профорієнтації молоді та її мотивації до вступу на природничі й інженерні спеціальності. Розширювати можливості випускників системи доуніверситетської підготовки щодо вступу на технічні і природничі спеціальності, зокрема, шляхом підвищення ваги балів з відповідних фундаментальних предметів у конкурсному балі, а також балу за особливі успіхи та/або за успішне закінчення підготовчих курсів вищого навчального закладу.

 

7. Направити ці Рекомендації Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству економічного розвитку і торгівлі України, Міністерству  фінансів України.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                О.В. Співаковський

 

 

 

 Про Рекомендації круглого столу

“Освітня політика в умовах інформаційного суспільства”

___________________________________________________________

 

Комітет з питань науки і освіти, заслухавши інформацію про Рекомендації круглого столу “Освітня політика в умовах інформаційного суспільства”, проведеного 24 травня 2016 року Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти, Комітетом Верховної Ради України з питань інформатизації та зв’язку та Асоціацією підприємств інформаційних технологій України в и р і ш и в:

 

1. Затвердити Рекомендації круглого столу Освітня політика в умовах інформаційного суспільства.

 

2. Направити Рекомендації круглого столу Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству економічного розвитку та торгівлі України, Національній академії наук України, Національній академії педагогічних наук України для використання у практичній діяльності.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету         О.В. Співаковський

 

 

 

Ухвалено

Рішенням Комітету Верховної Ради України

з питань науки і освіти

від 14 червня 2016 року, протокол № 45

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ КРУГЛОГО СТОЛУ

“Освітня політика в умовах інформаційного суспільства”

24 травня 2016 р.

 

Високо оцінюючи прагнення українського суспільства розвивати національну систему освіти України на сучасних основах, сформульованих зокрема на міжнародному рівні в рамках порядку денного “Освіта-2030”, що спрямовані на покращення можливостей отримання якісної освіти для всіх протягом всього життя на всіх рівнях та у всіх структурах освіти на засадах розширення запровадження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) та нових форм інтерактивного навчання з метою розширення доступу до знань, сприяння їх розповсюдженню і забезпечення більш ефективного навчання протягом всього життя, учасники круглого столу “Освітня політика в умовах інформаційного суспільства”, проведеного 24 травня 2016 року Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти, Комітетом Верховної Ради України з питань інформатизації та зв’язку та Асоціацією підприємств інформаційних технологій України, відзначають певні позитивні зміни, що відбулися в національній системи освіти України, які дозволяють зазначати її просування на шляху до інформаційного суспільства.

Разом з тим, національна система освіти України не в повному ступені враховує швидкі зміни у масштабах та інтенсивності застосування ІКТ в глобальній економіці та суспільному житті, зокрема – сфері освіти та зволікає із реакцією щодо принципів та завдань із застосування ІКТ в освіти, що формулюються у відповідних міжнародних актах останніх років – угодах, деклараціях та рекомендаціях ООН, ЮНЕСКО, ЕС тощо із розвитку цифрових освітніх ресурсів та ІКТ, формування глобального освітнього простору, зокрема – Інчхонської декларації “Освіта 2030: Забезпечення загальної інклюзивної і справедливої якісної освіти і навчання протягом всього життя”, що прийнята на  Всесвітньому форумі ЮНЕСКО з питань освіти (2015 р.) та спрямована на створення можливостей якісної освіти протягом всього життя для всіх, у всіх структурах та на всіх рівнях освіти, яка визначила, що Необхідно використовувати інформаційні і комунікаційні технології (ІКТ) для укріплення освітніх систем, розповсюдження знань, забезпечення доступу до інформації, якісної та ефективної освіти та більш ефективного надання послуг. Зазначена декларація стала основою для розробки Плану дій в галузі освіти на період до 2030 року (Education 2030 Framework for Action Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all). Питання е-освіти знайшли своє відображення у Рекомендаціях ЮНЕСКО про навчання і освіту дорослих (2015 р.); Рекомендаціях ЮНЕСКО про технічну та професійну освіту і підготовку (2015 р.); Делійській декларації про інклюзивні ІКТ в інтересах інвалідів: розширення прав і можливостей на практиці (2014 р.); Рекомендаціях ЮНЕСКО про розвиток і використання багатомовності і загальному доступі до кіберпростору (2003 р.); а також положень європейської стратегії “Цифровий порядок денний для Європи” (Digital agenda for Europe) до 2020 року; Порядку денного в галузі глобального розвитку електрозв’язку” / інформаційно-комунікаційних технологій “Об’єднаємо до 2020 року” (Connect-2020), прийнятого Повноважною конференцією Міжнародного союзу електрозв’язку (20 жовтня — 7 листопада 2014 р., м. Пусан) тощо. 

За результатами дослідження Measuring the Information Society Report 2015, ITU Україна нарощує відставання від розвинених країн в питанні розвитку інформаційного суспільства. Впровадження сучасних технологій зв’язку відбувається із суттєвим запізненням, в Україні збільшується внутрішній та зовнішній цифровий розрив, відсутня консолідована державна стратегія розвитку ІКТ. Все це уповільнює темпи створення та обміну інформацією, знаннями, досвідом і технологіями.

Питання запровадження сучасних ІКТ в освіті лише окремими завданнями включено до стратегічних актів з освітньої політики України, недостатньо знайшли своє відображення в українському освітянському законодавстві. Окрім того, не повною мірою виконуються норми законів України та відповідних нормативно-правових актів щодо розвитку інформаційного суспільства та завдань інформатизації освіти.  На жаль, завдання цих стратегічних актів в частині електронної освіти сформовано несистемно, вони недостатньо конкретні та мають фрагментарний характер. Зазначені завдання фактично не знайшли системного відображення в законах України з питань освіти. Суттєвими недоліками декларованої освітньої політики є недооцінка важливості стимулювання ІКТ-ініціативи закладів освіти, освітян, громадських організацій та приватного бізнесу.

Фактично цілісна національна політика застосування ІКТ в освіті (e-learning) не сформована. Зазначені питання лише обмежено формулювались в актах загальної освітньої політики. Окремо здійснювались спроби адаптувати освітню політику із урахування розвитку та застосування новітніх ІКТ в документах із інформатизації та розбудови інформаційного суспільства. Вирішення окремих освітянських ІКТ-завдань та ІКТ-проектів розвитку, що здійснювалися через затвердження локальних підзаконних нормативно-правових актів, не виконано повної мірою. Переважна частина цих актів або втратила чинність, або була скасована, зокрема у 2014 році скасовано дію державних цільових програм, що передбачали впровадження у навчальний процес сучасних ІКТ, зокрема: Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів ІКТ “Сто відсотків” на період до 2015 року (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 494); Державної цільової науково-технічної та соціальної програми “Наука в університетах” на 2008-2017 роки (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 р. № 1155); Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 495); Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 561); Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 629), а також національного проекту “Відкритий світ” - створення інформаційно-комунікаційної освітньої мережі національного рівня на базі технологій радіозв’язку четвертого покоління (4G)”. Зазначене скасування не супроводжувалось аналізом стану виконання завдань перелічених актів та підготовку пропозицій щодо подальшого розвитку електронного освітнього простору та активізації запровадження ІКТ в національній освітній системі.

Зазначене призводить до уповільнення створення українських електронних освітніх ресурсів (ЕОР), їх обмеженому використанню виключно малотиражно в окремих українських освітніх закладах, недостатній присутності цих ресурсів у глобальному електронному освітньому просторі, їх низькій конкурентоспроможності. Фактично протягом тривалого часу українські ЕОР створюються за відсутності затвердженого державного стандарту, в значному ступені ініціативно аматорами-педагогами та ІКТ-фахівцями на волонтерських засадах. Значна частина ЕОР створюється як електронні аналоги друкованого видання. Держава майже не координує та централізовано не фінансує діяльність із створення ЕОР. Є проблеми із збереженням авторських прав на ці ресурси, розміщенням ЕОР у відкритому доступі.

Комп’ютерне та програмно-технічне забезпечення закладів освіти формувалось у різні роки, начастую – за різними принципами. Воно сьогодні складається з різних поколінь електронних засобів, які начастую є несумісними та недостатньо пристосованими до нових технологій та ресурсів.

Зазначене веде до зниження конкурентоспроможності української освіти у глобалізованому освітньому просторі, збільшенню внутрішнього та зовнішнього “цифрового розривів”.

Масштабний характер застосування засобів ІКТ в глобальній системі освіти зумовив появу нових методів і форм навчання (електронну освіту, мобільне навчання, спільне навчання, смарт навчання, застосування в освіті хмарових технологій, відкритих освітніх курсів тощо). Разом з тим, сучасна національна система освіти України повільно запроваджує нові методи і форми електронного навчання.

Розвиток е-освіти актуалізувало питання щодо необхідності збільшення участі в цьому процесі національної ІКТ-індустрії e-Learning. Однак, через не сформованість державного попиту з боку споживачів електронних освітніх ресурсів та систем, невизначеність державної політики з розвитку електронної освіти, фактичну відсутність державного замовлення на створення та впровадження електронних освітніх ресурсів та систем, заходів із стимулювання її розвитку, ІКТ-індустрія e-learning недостатньо залучена в забезпечення задоволення потреб національної системи освіти.

 

Рекомендації:

1) Верховній Раді України:

під час підготовки до розгляду та опрацювання проектів законів України про освіту унормувати освітні відносини, пов’язані із забезпеченням прав на інформацію, зокрема права доступу до електронних освітніх ресурсів та права доступу до електронних комунікацій, стимулювання розвитку цифрового освітнього простору, створення відкритих освітніх ресурсів та баз даних, а також інтернет-ресурсів з питань діяльності закладів освіти, органів управління освітою, що забезпечить розширення прозорості прийняття рішень та забезпечення громадського контролю із застосуванням ІКТ у сфері освіти;

ініціювати розробку та затвердження основних засад з розвитку національної системи освіти в умовах інформаційного суспільства;

2) Кабінету Міністрів України:

з метою переходу на інноваційний шлях розвитку країни забезпечити трансформацію державної освітньої політики шляхом прискорення запровадження ІКТ та розвитку національних інформаційних ресурсів у сфері освіти, зокрема внести відповідні зміни до стратегій розвитку освіти та забезпечити розроблення відповідних державних цільових програм із запровадження ІКТ у сфері освіти;

розробити державну цільову програму, спрямовану на впровадження у навчальний процес сучасних ІКТ;

забезпечити проведення аналізу сучасних міжнародних документів та ініціатив щодо розвитку цифрових освітніх ресурсів та систем, формування глобального освітнього простору, підготувати системні пропозиції щодо їх імплементації;

стимулювати державно-приватне партнерство залучення освітньої ІКТ-індустрії для вирішення завдань національної системи освіти України, розвитку ІКТ-підприємництва, ініціатив освітянської громадськості у створенні національного освітнього інформаційного простору, освітніх електронних ресурсів та систем;

активізувати переклад та запровадження в Україні міжнародних стандартів та регламентів із застосування ІКТ та забезпечення інформаційної безпеки в освіті, зокрема - серії стандартів ISO/IEC JTC 1/SC 36 Information technology for learning, education and training (Інформаційні технології для навчання, освіти і тренінгу);

3) Міністерству освіти і науки України:

підготувати зміни до Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, схваленої Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013, спрямовані на забезпечення виконання завдань переходу України на інноваційний шлях розвитку шляхом прискорення запровадження ІКТ в освіті та науці, розвитку освітніх і наукових електронних інформаційних ресурсів на основі проведення аналізу стану та потреб закладів освіти та відповідних тенденцій глобального розвитку, розробити план заходів для досягнення визначених цілей та показників;

підготувати пропозиції щодо формування та реалізації національної політики з електронної освіти та відповідного плану заходів;

забезпечити прискорення створення єдиного національного освітнього простору, доступ закладів освіти та учасників навчального процесу до електронних освітніх ресурсів та систем;

прискорити формування системи електронних адміністративних послуг в сфері освіти, запровадження електронних послуг в системі публічного управління освітою;

забезпечити координованість та плановість створення електронних освітніх ресурсів та систем, забезпечивши їх належне фінансування та розміщення у відкритому доступі за умов безперечного вирішення питань авторського права, стимулювання участі в цьому освітян та ІКТ-індустрії;

прискорити затвердження рекомендованого переліку та технічних специфікацій комп’ютерного обладнання навчального призначення та електронних засобів навчання для загальноосвітніх навчальних закладів;

разом із Міністерством охорони здоров’я України прискорити оновлення Державних санітарних правил та норм Влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах (ДСанПіН 5.5.6.009-98), затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 30 грудня 1998 року № 9;

утворити експертну раду при Міністерстві освіти і науки України з проблем електронної освіти у складі представників провідних закладів освіти і науки, суб’єктів господарювання ІКТ-галузі, громадських організацій та міжнародних експертів;

4) Міністерству освіти і науки України разом із Національною академією педагогічних наук України:

провести аналіз стану та тенденцій розвитку електронної освіти та запровадженню ІКТ в системі освіти, забезпечивши у подальшому проведення  постійного моніторингу цих процесів;

забезпечити імплементацію та впровадження міжнародних (ISO) та європейських стандартів групи “Information technology-Learning, education and training” (Інформаційні технології для навчання, освіти і тренінгу);

розробити та запровадити:

єдині вимоги щодо змісту, структури та порядку створення та використання електронних освітніх ресурсів та систем;

стандарти ІКТ-компетентності учасників навчального процесу;

рекомендації щодо організації дистанційної форми навчання для осіб, що здобувають освіту, які мають право на індивідуальну форму навчання;

рекомендації щодо навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів навичкам створення цифрової мережевої інформації (Веб 2.0, блоги, вікірозмітка);

вимоги щодо переліку інформації, що повинні розміщуватись на сайтах закладів освіти;

5) Міністерству економічного розвитку та торгівлі України

забезпечити в рамках розроблення та системного впровадження державної концепції “Цифровий порядок денний для України” (Digital Agenda of Ukraine), проекту Стратегії розвитку високотехнологічних галузей до 2025 року, інших стратегічних нормативно-правових актів та проектів актів системи заходів із стимулювання розвитку освітньої ІКТ-індустрії України, стимулювання розвитку державно-приватного партнерства ц цій сфері, прискорення розробки та впровадження національних освітніх електронних ресурсів та систем;

розробити та запровадити:

заходи щодо удосконалення вітчизняного законодавства в сфері інтелектуальної власності на освітні електронні ресурси та системи та їх системне впровадження;

рекомендації щодо ознайомлення творців – авторів ЕОР із можливостями ліцензій Creative Commons, які дозволяють вільне поширення творів;

6) Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, Комітету Верховної Ради України з питань інформатизації та зв’язку:

направити рекомендації круглого столу відповідними органам державної влади;

провести комітетські слухання з питань електронної освіти.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                 О.В. Співаковський

 

 

 

Про нагородження цінним подарунком Верховної Ради України

директора Українського державного центру позашкільної освіти

Міністерства освіти і науки України Шкури Геннадія Анатолійовича

________________________________________________________________

 

 

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:

 

1. Звернутися з клопотанням до Голови Верховної Ради України про нагородження цінним подарунком Верховної Ради України директора Українського державного центру позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України Шкури Геннадія Анатолійовича за сумлінну багаторічну працю, високий професіоналізм, вагомий внесок у розвиток вітчизняної освіти.

 

2. Контроль за виконанням рішення покласти на підкомітет з питань освіти (Кремінь Т.Д.).

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                                                                         О.В. Співаковський

 

 

 

Голові

Верховної Ради України

Парубію А.В.

 

 

Шановний Андрію Володимировичу!

 

 

Звертаюся до Вас із клопотанням про нагородження цінним подарунком Верховної Ради України (годинником) директора Українського державного центру позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України Шкури Геннадія Анатолійовича за сумлінну багаторічну працю, високий професіоналізм, вагомий внесок у розвиток вітчизняної освіти.

Шкура Геннадій Анатолійович народився 27 лютого 1971 року, в м. Херсоні, освіта вища, у 1994 році закінчив Херсонський державний педагогічний інститут ім. Н.К. Крупської, за спеціальністю «вчитель російської мови та літератури, англійської мови». У 2011 році закінчив Херсонський державний університет  за спеціальністю «викладач фізичної культури, вчитель валеології».

Нагороджений: Подякою Національної академії педагогічних наук України (2014 р.), Почесною грамотою Національної академії педагогічних наук України (2014 р.), Грамотою головного управління освіти і науки Київської міської адміністрації в м. Києві (наказ № 432-к від 04.10.2007 р.), Подякою Шевченківської районної державної адміністрації м. Києва (наказ № 195-рк від 04.10.2007 р.), Подякою Міністерства освіти і науки України ( наказ № 675-к від 29.12.2015 р.).

Педагогічний стаж роботи Шкури Г.А. понад 22 роки, стаж роботи на посаді директора Українського державного центру позашкільної освіти  понад 2 роки. Шкура Геннадій Анатолійович розпочав свою педагогічну діяльність у 1992 році тренером-викладачем з веслування на байдарках та каное у спортивно-дитячій юнацькій школі олімпійського резерву м. Херсона. Пройшов шлях від викладача до директора Українського державного центру позашкільної освіти.

Під керівництвом Геннадія Анатолійовича Центр забезпечує виконання загальнодержавних функцій, здійснює координацію навчально-виховної, інформаційно-методичної та організаційно-масової діяльності 1003 регіональних позашкільних навчальних закладів, у тому числі 802 закладів художньо-естетичного та 201 – науково-технічного напрямів. Також Центр надає позашкільну освіту науково-технічного та художньо-естетичного напрямів у 40 навчальних групах, якими охоплено 615 вихованців. Навчально-виховний процес в Центрі здійснюють 42 педагогічних працівника, серед яких є кандидати педагогічних наук України, майстер автомодельного спорту міжнародного класу, майстер автомодельного спорту України, заслужений майстер спорту України з авіамодельного спорту, майстер спорту України з авіамодельного спорту, майстри спорту України з судномодельного спорту, член Національної спілки художників України, суддя міжнародної категорії судномодельного спорту, суддя міжнародної категорії Всесвітнього світу танців. Протягом навчального року вихованцям спортивно-технічних гуртків Центру присвоєно звання: «Майстер спорту України» - з судномодельниого напрямку - чотирьом вихованцям; з автомодельного спорту трьом вихованцям та одному вихованцю з авіамодельного спорту; «Кандидат у Майстри спорту України» з автомодельного спорту - двом вихованцям, з авіамодельного спорту десяти вихованцям.

Центр вивчає і розвиває міжнародний досвід з проблем позашкільної освіти, укріплює міжнародне співробітництво з позашкільними навчальними закладами Білорусії, Польщі, Словаччини, Литви та інших країн. З 2014 року колектив працює над науково-методичною проблемою «Практико-орієнтований підхід у розвитку вихованця в умовах сучасного позашкільного закладу». Під керівництвом директора було видано 30 навчальних програм науково-технічного напряму, які отримали гриф Міністерства освіти і науки України «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». За ініціативи Геннадія Анатолійовича Центр налагодив інформаційне співробітництво із засобами масової інформації та освітніми порталами, розроблений новий сайт УДЦПО. Центр здійснює системну роботу щодо пошуку та відзначення кращих дитячих колективів. Зокрема, у 2014 році почесне звання «Народний художній колектив» присвоєно 181 художньому колективу, а почесне звання  «Зразковий художній колектив» було присвоєно та підтверджено 360 художнім колективам.

З метою набуття дітьми та учнівською молоддю соціального досвіду, сприянню формуванню національної свідомості, критичного мислення, ініціативності, творчого підходу до справи, відповідальності за свої дії та вчинки під керівництвом Геннадія Анатолійовича Центр провів організаційно-масові заході: акції «Повертайся живим!», «Ми - єдині», фестиваль «Стежками героїв», Гала-концерт переможців Всеукраїнського фестивалю-конкурсу «Урок казки» та десятки інших.

Просимо підтримати.

 

 

З повагою,

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                                                                                                   О.В. Співаковський