23 червня 2021 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій у режимі відеоконференції. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Піпа Н.Р., Лис О.Г., Колебошин С.В., Коваль О.В., Колюх В.В., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Павленко Р.П., народний депутат України Совсун І.Р.

Також у засіданні брали участь заступник Міністра освіти і науки України з питань європейської інтеграції Вітренко А.О., т.в.о. державного секретаря Міністерства освіти і науки України Криштоф С.Д., керівник експертної групи з питань вищої освіти та освіти дорослих Директорату фахової передвищої, вищої освіти Міністерства освіти і науки України Рибалко А.В., керівник експертної групи з питань державно-громадського управління освітою Директорату дошкільної та шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Божинський В.С., аналітик з питань освіти Аналітичного центру Асоціації міст України Куценко Т.М., представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій були розглянуті питання:

 

1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти (реєстр. № 4629-1 від 09.02.2021, н.д.С.Колебошин, С.Бабак, Ю.Гришина, О.Коваль, Р.Грищук, О.Лис, В.Воронов, В.Колюх та інші) (друге читання).

На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій ухвалено рішення про затвердження порівняльної таблиці до другого читання проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти” (реєстр. № 4629-1 від 09.02.2021) та рекомендовано Верховній Раді України проект Закону України (реєстр. № 4629-1 від 09.02.2021), підготовлений Комітетом з питань освіти, науки та інновацій прийняти в другому читанні та в цілому як Закон (протокол № 69 від 07.06.20021 р.).

Останнім часом до Комітету надходять звернення щодо перегляду положень та норм законопроекту в частині функціонування у складі закладів загальної середньої освіти внутрішніх структурних підрозділів дошкільного підрозділу (у складі початкової школи або гімназії) (абзац другий частини четвертої статті 31 законопроекту).

Поправкою до законопроекту н.д. Колебошина С.В. пропонувалося норму щодо функціонування у складі закладів загальної середньої освіти щодо можливості функціонування внутрішнього структурного підрозділу – дошкільного підрозділу (у складі початкової школи або гімназії) виключити.

Враховуючи звернення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, Асоціації міст України, представників педагогічної та батьківської громадськості тощо, поправку н.д. Колебошина С.В. щодо виключення зі статті 31 (абзац другий частини четвертої) проекту Закону України (реєстр. № 4629-1) слів «(у складі початкової школи або гімназії)» - відхилити.

У частині першій статті 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту», абзац сьомий викласти у такій редакції: «Початкова школа функціонує як окрема юридична особа або як структурний підрозділ гімназії. За рішенням засновника початкова школа та гімназія можуть включати дошкільний підрозділ за умови його розміщення в окремій будівлі або відокремленому приміщенні з окремими входом/виходом та територією для вихованців дошкільного підрозділу.

Гімназія та ліцей функціонують як окремі юридичні особи.

За рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття середньої освіти та, як виняток здобуття початкової освіти» і далі за текстом.

За результатами повторного розгляду законопроекту (окремих його норм та положень), народні депутати України –члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення затвердити порівняльну таблицю до другого читання зазначеного законопроекту в остаточній редакції та рекомендувати Верховній Раді України проект Закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти” (реєстр. № 4629-1 від 09.02.2021) прийняти в другому читанні та в цілому як Закон.

 

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо встановлення відповідальності за передачу академічних творів із порушенням принципів академічної доброчесності (реєстр. № 5461 від 05.05.2021, н.д.І.Совсун, Ю.Гришина, Г.Мазурашу та інші).

Представляючи даний проект Закону, його автор – народний депутат України Інна Совсун зазначила, що метою прийняття законопроекту є “встановлення академічної відповідальності за передачу академічного твору третій особі для подальшого використання цією особою як автором”.

Проект закону передбачає внесення змін до Закону України “Про освіту”. Зокрема, пропонується додати визначення академічного твору та доповнити статтю 42 “Академічна доброчесність” таким видом порушення академічної доброчесності, як передачу академічного твору третій особі для подальшого використання цією особою як автором.

Заслухавши інформацію автора законопроекту – народного депутата України Інни Совсун, голови підкомітету з питань вищої освіти Юлії Гришиної, враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти від 14 червня 2021 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії правових наук України, Національної академії педагогічних наук України, Інституту законодавства Верховної Ради України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо встановлення відповідальності за передачу академічних творів із порушенням принципів академічної доброчесності” (реєстр. № 5461 від 05.05.2021 року), поданий народними депутатами Совсун І.Р. та іншими, за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу.

 

3. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо посилення відповідальності за порушення принципів академічної доброчесності (реєстр. № 5461-1 від 21.05.2021, н.д.О.Лукашев, Т.Плачкова, Є.Брагар).

Представляючи даний проект Закону, його автор – народний депутат України Олександр Лукашев зазначив, що метою прийняття законопроекту є “запровадження відповідальності за подання академічних текстів отриманих від інших фізичних чи юридичних осіб, як власних результатів навчальної та наукової діяльності”.

Проект закону передбачає внесення змін до Закону України “Про освіту”. Зокрема, пропонується надати визначення терміну “академічний текст” та передбачити, що “подання академічних текстів отриманих від інших фізичних чи юридичних осіб, як власних результатів навчальної та наукової діяльності” є порушенням академічної доброчесності.

Заслухавши інформацію автора законопроекту – народного депутата України Олександра Лукашева, голови підкомітету з питань вищої освіти Юлії Гришиної, враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти від 14 червня 2021 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії правових наук України, Національної академії педагогічних наук України, Інституту законодавства Верховної Ради України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо посилення відповідальності за порушення принципів академічної доброчесності” (реєстр. № 5461-1 від 21.05.2021 року), поданий народними депутатами Лукашевим О.А. та іншими, відхилити.

 

4. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про державну службу” (реєстр. № 5493 від 14.05.2021, КМУ).

Метою законопроекту є забезпечення реалізації законодавства, що регулює суспільні відносини в сфері створення, реорганізації та ліквідації підприємств, установ та організацій.

Указом Президента України № 487/2020 “Про впорядкування використання об'єктів державної власності, що перебувають в управлінні Державного управління справами” Національну академії державного управління при Президентові України (разом з Дніпропетровським, Львівським, Одеським, Харківським регіональними інститутами державного управління) передано до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

Проектом акта із Закону України “Про державну службу” виключено положення, що стосуються Національної академії державного управління при Президентові України.

Заслухавши та обговоривши інформацію заступника Міністра освіти і науки України з питань європейської інтеграції Андрія Вітренка, голови підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Ольги Коваль, враховуючи спільне рішення підкомітетів з питань вищої освіти та з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти від 23 червня 2021 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про державну службу” (реєстр.№ 5493 від 14.05.2021), поданий Кабінетом Міністрів України, прийняти за основу та в цілому.

 

5. Про затвердження Рекомендацій слухань у Комітеті на тему: Якість підручників та навчальних посібників для “Нової української школи”.

Голова Комітету Сергій Бабак поінформував присутніх про те, що питання, розглянуте на слуханнях у Комітеті, було важливим й актуальним. Останнім часом на адресу Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій надходять чисельні звернення від батьків, педагогічних працівників, науковців, освітянських громадських організацій, у яких висловлюються невдоволення якістю підручників та навчальних посібників.

Метою слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій стало обговорення актуальних проблем забезпечення якості навчальної літератури, запровадження нових підходів до проведення конкурсного відбору підручників та процедур їх грифування, апробації, виготовлення та доставки до закладів освіти, вдосконалення механізмів фінансування сфери видання підручників та навчальних посібників, запобігання корупційних ризиків під час розподілу бюджетних коштів на закупівлю навчальної літератури тощо.

За часи незалежності в Україні загалом сформована індустрія навчальної книги. Закладені в її основу ідеї багатоваріативності підручників, конкурсного їх відбору, надання педагогічним працівникам права вибору майбутніх підручників, запровадження елементів об’єктивності, прозорості і неупередженості процедур грифування та конкурсів навчальної літератури тощо.

Сергій Бабак зазначив, що не зважаючи на проведену роботу, час потребує формування нових підходів до оновлення процедури підготовки підручників та навчальних посібників, зокрема запровадження ринкових механізмів державного замовлення, удосконалення системи експертного оцінювання майбутнього підручника, збільшення авторської винагороди авторам підручників, запровадження нових підходів до фінансування сфери видання підручників та доставки їх до закладів освіти, вдосконалення системи експертизи та апробації тощо.

Заслухавши інформацію Голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення Рекомендації комітетських слухань на тему: “Якість підручників та навчальних посібників для “Нової української школи” затвердити.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12
20 березня 2024 14:00
05 березня 2024 13:00
13 лютого 2024 15:00
09 лютого 2024 17:21
01 лютого 2024 18:17
23 січня 2024 09:00
22 січня 2024 09:00