07 квітня 2021 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій у режимі відеоконференції. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Піпа Н.Р., Колебошин С.В., Лис О.І., Коваль О.В., Колюх В.В., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., народний депутат України Шуфрич Н.І., народний депутат України Княжицький М.Л.

Також у засіданні брали участь представники Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства культури та інформаційної політики України, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Освітній омбудсмен, представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти. Всього понад 30 чоловік.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій були розглянуті питання:

 

1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо джерел забезпечення державних гарантій здобувачам освіти (р. № 4340 від 06.11.2020, н.д.В.Новинський, В.Гриб, М.Магомедов та ін.).

Законопроектом вносяться зміни до законів України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”, “Про освіту” та “Про дошкільну освіту” з метою підвищення рівня соціального захисту з боку держави пільгових категорій здобувачів освіти (п. 2 пояснювальної записки). Зокрема, пропонується розширити (уточнити) напрями розподілу освітньої субвенції та встановити, що за її рахунок має бути обов’язково забезпечено організацію харчування учнів із числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, дітей-інвалідів/інвалідів I-III групи та дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям”, дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок військових дій і збройних конфліктів. 

В експертних висновках компетентних органів було надано низку зауважень, що свідчить про необхідність суттєвого доопрацювання вищезазначеного законопроекту.

Заслухавши голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 02 квітня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Асоціації міст України, Уповноваженого Верховної Ради України з питань прав людини, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одноголосно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо джерел забезпечення державних гарантій здобувачам освіти” (реєстр. № 4340 від 06.11.2020), внесений народними депутатами України  Новинським В.В., Гриб В.О.,  Магомедовим М.С. та іншими, за результатами його розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Проект Закону про внесення змін до деяких Законів України щодо забезпечення мовних прав корінних народів, національних меншин України у сфері освіти (р. № 4648 від 26.01.2021, н.д.Ю.Бойко, В.Рабінович, В.Медведчук та ін.

Як зазначив народний депутат України Шуфрич Н.І., представляючи законопроект, що метою прийняття законопроекту є забезпечення захисту мовних прав корінних народів, національних меншин України у сфері освіти.

Зазначеним законопроектом пропонується внести зміни до законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, відповідно до яких особам, які належать до корінних народів, національних меншин України, буде гарантуватися право на навчання в державних, комунальних та корпоративних закладах освіти для здобуття дошкільної та загальної середньої освіти одночасно з державною мовою також мовою відповідного корінного народу, національної меншини України.

Також пропонується надавати право органам місцевого самоврядування за рішенням відповідної місцевої ради забезпечувати особам, які належать до корінних народів, національних меншин України, здобуття дошкільної та загальної середньої освіти в державних, комунальних та корпоративних закладах освіти мовою відповідного корінного народу, національної меншини України.

Під час розгляду цього проекту Голова Комітету Сергій Бабак нагадав, що коли в Комітеті доопрацьовували проект про повну загальну середню освіту, то відбувалось багато дискусій щодо мови освіти. Комітет запрошував та проводив окремі консультації з послами країн, які є нашими сусідами. Після отримання результатів зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти, яке складали випускники шкіл де предмети викладались мовами національних меншин, і тих випускників, навчання в яких відбувалось державною мовою, було досягнуто спільної думки, що норми проекту є виваженими, правильними і компромісними.

Заслухавши народного депутата України Шуфрича Н.І., голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 02 квітня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації  та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства культури та інформаційної політики України,  Національної академії правових наук України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін  до деяких Законів України щодо забезпечення мовних прав корінних народів, національних меншин України у сфері освіти” (реєстр. № 4648 від 26.01.2021), внесений народними депутатами України Бойком Ю.А., Рабіновичем В.З., Медведчуком В.В. та іншими народними депутатами України, відхилити.

 

3. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення окремих положень про мову освіти (р. № 4648-1 від 09.02.2021, н.д.М.Княжицький).

Представляючи законопроект, його автор – народний депутат України Княжицький М.Л., зазначив, що метою законопроекту є внесення змін до законодавства з метою уточнення окремих його положень, що стосуються питання мови освіти.

Поданим законопроектом пропонується внести зміни до законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, якими передбачається, що:

 держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної освіти на всіх рівнях (дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої), а також позашкільної та післядипломної освіти державною мовою, в тому числі в корпоративних закладах освіти;

особам з порушенням слуху забезпечується поряд з правом на вивчення української жестової мови  також право на вивчення жестової мови відповідного корінного народу чи національної меншини України;

держава сприяє вивченню мов  міжнародного спілкування, насамперед англійської мови, поряд з державними і комунальними закладами освіти також  у корпоративних закладах освіти.

Заслухавши народного депутата України Княжицького М.Л., голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 02 квітня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації  та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства культури та інформаційної політики України,  Національної академії правових наук України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України  “Про внесення змін  до деяких законів України щодо уточнення окремих положень про мову освіти” (реєстр. № 4648-1 від 09.02.2021), внесений народним депутатом України Княжицьким М.Л.,  повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

4. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” щодо приведення у відповідність із деякими законодавчими актами (р. № 4542 від 24.12.2020, КМУ).

Авторами зазначається, що проектом Закону № 4542 пропонується внести зміни до частини другої статті 26 Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, які стосуються класифікації та термінології технічних та інших засобів реабілітації, відповідно до міжнародних стандартів.

Крім того, передбачено привести термінологію Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” у відповідність до законів України “Про освіту”, “Про повну загальну освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про автомобільний транспорт”.

Це пов’язано з тим, що Міжнародним стандартом ISO 9999:2016 “Assistive products for persons with disability – Classification and terminology” встановлено класифікацію та термінологію технічних та інших засобів реабілітації.

З метою приведення класифікації технічних та інших засобів реабілітації та пов’язаної з ними термінології до міжнародних стандартів було прийнято ДСТУ 7202:2019 “Засоби допоміжні для осіб з обмеженням життєдіяльності. Класифікація та термінологія (ISO 9999:2016, NEQ)”, що набрав чинності 01.01.2020.

Заслухавши голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., голову підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Коваль О.В.,  враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 02 квітня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства соціальної політики України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” щодо приведення у відповідність із деякими законодавчими актами” (реєстр. № 4542 від 24.12.2020), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу з урахуванням пропозицій Комітету.

 

5. Проект Постанови Верховної Ради України «Про встановлення іменних стипендій Верховної Ради України з метою реалізації державної молодіжної політики, спрямованої на створення сприятливих умов для підвищення життєвого рівня учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали найвищий результат» (р.№ 4605 від 16.01.2021, О. Качура).

 Проектом Постанови пропонується заснувати для учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали найвищий результат, 500 іменних стипендій Верховної Ради України та установити, що розмір стипендії становить три прожиткові мінімуми для працездатних осіб, встановлені на 1 січня року, в якому призначається стипендія.

Під час розгляду цього питання Голова Комітету Сергій Бабак повідомив, що до Комітету надійшов лист від автора проекту Постанови, в якому він не наполягає на його прийнятті, зважаючи на те, що Верховною Радою України 29.01.2021 року було прийнято Постанову Верховної Ради України «Про премії Верховної Ради України для найкращих учасників зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти».

Заслухавши голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях від 02 квітня 2021 року, та спираючись на експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Українського центру оцінювання якості освіти, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Про встановлення іменних стипендій Верховної Ради України з метою реалізації державної  молодіжної політики, спрямованої на створення сприятливих умов для підвищення життєвого рівня учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали найвищий результат” (реєстр. № 4605 від 16.01.2021р.), відхилити.

 

6. Про затвердження рекомендацій слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: «Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи», які відбулись 11 березня 2021 року.

Голова Комітету Сергій Бабак поінформував присутніх про те, що питання, розглянуте на слуханнях в Комітеті, було не тільки важливим і чутливим, а й актуальним. У жовтні 2019 року запрацювала система акредитації за новими критеріями та підходами, і доцільно було проаналізувати та зрозуміти, як цей рік вплинув на якість освіти – в чому є прогалини та здобутки.   

Сергій Бабак зазначив, що заслухані та обговорені актуальні проблеми функціонування та розвитку системи забезпечення якості вищої освіти в Україні, окресленої у Законі України “Про вищу освіту” (2014), які стосуються, зокрема, запровадження системи акредитації освітніх програм та інституційної акредитації закладів вищої освіти; урегулювання економічної складової процедури акредитації, а також визначення необхідних законодавчих змін щодо діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з метою вдосконалення реалізації його повноважень, а також пропозиції від учасників слухань щодо їх вирішення, враховані в рекомендаціях.

Члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: “Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи” затвердити.

2. Направити Рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: “Рік акредитації освітніх програм за новою процедурою: підсумки, проблеми, перспективи” для ознайомлення та використання у подальшій роботі до Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Національному агентству із забезпечення якості вищої освіти.

 

7. Інформація про підготовчі курси зі стипендіальним забезпеченням для вступників з тимчасово окупованих територій. Стан підготовки.

 

На засіданні Комітету було представлено інформацію Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України про підготовчі курси зі стипендіальним забезпеченням для вступників із тимчасово окупованих територій.

Було озвучено проблематику, яка існує сьогодні:

- нестача інформації про умови вступу та пільги для дітей з тимчасово окупованих територій;

- висока вартість дороги та проживання під час вступної кампанії;

- перешкоди від окупаційної влади: ускладнений виїзд з ТОТ, психологічних тиск на дітей, переслідування родин;

- ворожа пропаганда;

- відмінність у навчальних програмах.

Для вирішення цих питань було узгоджено план дій. Планується, що діти, які вступатимуть в українські виші через освітні центри "Донбас-Україна" та "Крим-Україна", отримають можливість бути зарахованими на підготовчі курси, які окрім заходів з академічної та психологічної інтеграції в український освітній і соціальний простір, передбачатимуть стипендіальне забезпечення у розмірі 4590 гривень і безкоштовне проживання у гуртожитках.

Кошти для закладів вищої освіти будуть направлені на:

- оплату послуг з організації та проведення підготовчих курсів;

- виплату слухачам стипендії у розмірі двох прожиткових мінімумів;

- оплату проживання слухачів у гуртожитках;

- організацію та проведення заходів психологічного, культурно-освітнього, спортивного спрямування;

- інші витрати, пов’язані з організацією підготовчих курсів.

 

Було ознайомлено народних депутатів з алгоритмом вступу на підготовчі курси у часовому вимірі:

1. З 07 червня  по 19 липня (основний етап) особа подає документи до обраного освітнього центру, створеного при одному із 195 закладів вищої освіти (перелік оприлюднюється Міністерством освіти і науки України);

2. На базі освітнього центру відповідного закладу вищої освіти особа за бажанням додатково подає документи для вступу на підготовчі курси до одного з визначених закладів вищої освіти на базі яких запущено підготовчі курси;

3. Отримання сертифікату про завершення підготовчих курсів;

4. Зарахування особи до закладу вищої освіти (1 вересня) та початок навчання на першому курсі.

Після закінчення цих курсів абітурієнти з тимчасово окупованих територій зможуть вступати за спрощеною системою до будь-якого зі 195 закладів вищої та фахової передвищої освіти, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури та інформаційної політики України, Міністерства охорони здоров'я України і Міністерства внутрішніх справ України.

Презентаційні матеріали:

http://kno.rada.gov.ua/uploads/documents/37826.pptx

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 квітня 2024 15:43
19 квітня 2024 19:00
11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12
20 березня 2024 14:00
05 березня 2024 13:00
13 лютого 2024 15:00