Діяльність Комітету

27 травня 2020, 12:00

Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 27 травня 2020 року

 

27 травня 2020 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Лис О.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Грищук Р.П., Гришина Ю.М., Совсун І.Р., Воронов В.А.. Павленко Р.М., Кириленко І.Г., н.д. Мезенцева М.С., н.д. Зуб В.О.

Також у засіданні брали участь заступник Міністра освіти і науки України Стадний Є.А., заступник Міністра освіти і науки України Коржевський П.М., представник Уповноваженого Верховної Ради України з дотримання прав дитини та сім’ї Філіпішина А.А., начальник відділу освіти Департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України Бондаренко А.В., начальник відділу інструментів залучення інвестицій департаменту інвестицій Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Мельник А.М., представник н.д. Колихаєва І.В. Івашко Л.Ю.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:

 

1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо покращення соціально-економічного становища студентів в Україні (реєстр. № 2604 від 16.12.2019, н.д.П.Мельник).

Комітет з питань освіти, науки та інновацій є головним з опрацювання проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо покращення соціально-економічного становища студентів в Україні” (реєстр. № 2604 від 16.12.2019), поданий народним депутатом Мельником П.В.

У законопроекті шляхом внесення змін до ст. 62 Закону України “Про вищу освіту” пропонується:

на законодавчому рівні визначити мінімальний розмір соціальної та звичайної (ординарної) академічної стипендій та прив’язати цей розмір до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Кабінетом Міністрів України у відповідному році, зокрема:

встановити розмір мінімальної соціальної стипендії для учнів (студентів ) закладів професійної (професійно-технічної) освіти – не менше, ніж 70 відсотків; для студентів закладів вищої освіти – не менше, ніж 100 відсотків від прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

встановити розмір мінімальної академічної стипендії  не менше, ніж 70 відсотків у 2020 році, не менше, ніж 80 відсотків у 2021 році, не менше, ніж 90 відсотків у 2022 році, не менше, ніж 100 відсотків у 2023 році та подальших роках від прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

визначити мінімальний відсоток (70 відсотків) отримувачів соціальної та академічної стипендій від загальної кількості студентів денної форми навчання, що навчаються за рахунок коштів державного бюджету;

вилучити положення, відповідно до якого “студентам (курсантам) закладів вищої освіти, які мають право на отримання соціальної стипендії і набувають право на отримання академічної стипендії, надається один вид стипендії за їхнім вибором”.

Як зазначається в п. 6 Пояснювальної записки до законопроекту, його прийняття сприятиме виконанню державних гарантій щодо умов навчання студентів, а також студентів з числа осіб, що потребують соціального захисту держави, що, у свою чергу, призведе до зменшення стрімкої міграції студентів за кордон та збільшення кількості працездатного й висококваліфікованого населення України.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої світи Ю.М. Гришиної щодо поданого законопроекту, враховуючи висновки підкомітету з питань вищої освіти, Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо покращення соціально-економічного становища студентів в Україні” (реєстр. № 2604 від 16.12.2019), поданий народним депутатом Мельником П.В., повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Проект Постанови про внесення змін до додатка до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році” (реєстр. № 3203 від 12.03.2020, н.д.О.Коваль, С.Бунін, В.Колюх та інші).

Проект Постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до додатка до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році”, внесений народними депутатами України Коваль О.В., Буніним С.В., Колюхом В.В. та іншими, за твердженням авторів, має за мету доповнення переліку найважливіших подій у суспільно-політичному житті України, які у 2020 році повинні відзначатися на загальнодержавному рівні, створення належних умов для організаційної підготовки відзначення сторіччя з часу заснування закладу освіти, що на сьогодні має назву Маслівський аграрний коледж імені П.Х. Гаркавого Білоцерківського національного аграрного університету.

Ознайомившись з історичною довідкою про Маслівський аграрний коледж імені П.Х. Гаркавого Білоцерківського національного аграрного університету, яка свідчить про вагомий внесок в підготовку спеціалістів для аграрного сектору економіки України зазначеним закладом освіти, а також враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про внесення змін до додатка до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році” (реєстр. № 3203 від 12.03.2020), внесений народними депутатами України Коваль О.В., Буніним С.В., Колюхом В.В. та іншими, прийняти за основу та в цілому; Рішення Комітету скерувати до Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики.

 

3. Проект Постанови про внесення змін до додатка до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році” (реєстр. № 3416 від 29.04.2020, н.д.М.Мезенцева).

Проектом постанови доповнено перелік пам’ятних дат і ювілеїв, які у 2020 році будуть відзначатися на загальнодержавному рівні, 90 – річчям з дня заснування Харківського національного автомобільно-дорожнього університету.

Зазначений університет засновано 23 липня 1930 року. Це один з найстаріших вищих навчальних закладів країни, який готує висококваліфікованих фахівців для роботи в галузях автомобільного транспорту та дорожнього будівництва. За часи своєї освітньої діяльності ним підготовлено майже 90 тисяч фахівців з важливих для економічного розвитку країни спеціальностей. Зокрема, університет закінчили понад 3 тисячі іноземних дипломованих інженерів, бакалаврів, магістрів, які успішно працюють на керівних і відповідальних посадах державних та приватних підприємств, заводів, фірм більш ніж 80 країн світу.

Заслухавши інформацію народного депутата України Мезенцевої М.С., голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи висновок підкомітету з питань вищої освіти, Міністерства освіти і науки України, а також, беручи до уваги вагомий внесок Харківського національного автомобільно-дорожнього університету у соціально-економічний розвиток країни, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до додатка до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році” (реєстр. № 3416 від 29.04. 2020), поданий народним депутатом України Мезенцевою М.С., прийняти за основу та в цілому; надіслати Рішення Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики, який є головним з опрацювання цього проекту Постанови.

 

4. Проект Постанови про внесення змін до додатка до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році” (реєстр. № 3340 від 14.04.2020, н.д.В.Зуб).

Проект Постанови має на меті доповнення переліку найважливіших подій в суспільно-політичному житті України, які у 2020 році повинні відзначатися на загальнодержавному рівні, створення належних умов для організаційної підготовки Відокремленого підрозділу Національного університету біоресурсів і природокористування України “Ніжинський агротехнічний інститут” до відзначення 125-річчя з часу заснування навчального закладу.

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи висновок підкомітету з питань вищої освіти, Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до додатка до Постанови Верховної Ради України “Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році” (реєстр. № 3340 від 14.04.2020), внесений народним депутатом України Зубом В.О., прийняти за основу та в цілому; Рішення Комітету скерувати до Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики.

 

5. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо кваліфікації, як фактору адаптації та мобільності українця (реєстр. № 2481 від 21.11.2019, н.д.Г.Третьякова, С.Бабак, В.Струневич, О.Арсенюк, С.Гривко, А.Остапенко).

Законопроектом пропонується внести зміни до статей 41 та 96 Кодексу законів про працю України та статті 6 Закону України “Про оплату праці”, які на законодавчому рівні визначають терміни “вид занять (професія)”, “професійна кваліфікація (повна професійна кваліфікація)”, “часткова професійна кваліфікація”, порядок ведення Класифікатора професій, порядок затвердження професійних стандартів, запровадження оплати праці відповідно до кваліфікації працівника тощо.

Народні депутати України-члени Комітету відзначають актуальність таких законодавчих змін, які спрямовані на розбудову національної системи кваліфікацій в Україні, створення сучасних професійних стандартів та які сприятимуть підготовці висококваліфікованих спеціалістів для ринку праці України.

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань вищої світи Ю.М. Гришиної, враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Національного агентства кваліфікацій, Конфедерації роботодавців України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо кваліфікації, як фактору адаптації та мобільності українця” (реєстр. № 2481 від 21.11.2019), поданий народними депутатами України Третьяковою Г.М., Бабаком С.В., Струневичем В.О., Арсенюком О.О., Гривком С.Д., Остапенком А.Д., за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу з дорученням головному комітету підготувати його до другого читання; направити Рішення Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

 

6. Проект Закону про харчування у закладах загальної середньої освіти (реєстр. № 2664 від 20.12.2019, н.д.І.Калаур, В.Ватрас, М.Стефанчук, Ю.Кісєль, В.Медяник, О.Мережко).

У Преамбулі проекту, визначено його мету: встановлення правових та організаційних засад діяльності у сфері забезпечення дітей у закладах загальної середньої освіти достатнім, якісним і безпечним харчуванням, а також визначення державної політики та державного регулювання суспільних відносин у цій сфері.

Заслухавши голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях, висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства соціальної політики України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженого Президента України з прав дитини, Асоціації міст України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про харчування у закладах загальної середньої освіти” (реєстр. № 2664 від 20.12.2019), поданий народними депутатами України Калауром І.Р., Ватрасом В.А., Стефанчуком М.О., Кісєлем Ю.Г., Медяником В.А., Мережком О.О., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

7. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування (реєстр. № 3106 від 21.02.2020, н.д.Г.Лічман).

На прохання автора законопроекту реєстр. № 3106 від 21.02.2020, н.д. Г. Лічман, питання 7 порядку денного перенесено на наступне засідання Комітету (03 червня 2020 року).

 

8. Проект Закону про вільну економічну зону та спеціальний режим інвестиційної діяльності у Херсонській області (реєстр. № 3183 від 06.03.2020, н.д.І.Колихаєв).

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою визначення порядку утворення і особливостей функціонування вільної економічної зони та запровадження спеціального режиму інвестиційної діяльності у Херсонській області (далі - ВЕЗ). При цьому вказано, що створення ВЕЗ в Херсонській області дозволить залучити інвестиції у пріоритетні сфери економічної діяльності для створення нових робочих місць, впровадження нових технологій, модернізації діючих виробництв, розвитку зовнішньоекономічних зв’язків тощо.

Законопроектом, зокрема, передбачається, що на території ВЕЗ запроваджується митний режим вільної митної зони. Також суб’єктам ВЕЗ надаються пільги щодо сплати податку на прибуток підприємств: повністю звільняється на п’ять років від оподаткування прибуток. У свою чергу, прибуток, отриманий з шостого по десятий рік включно, оподатковується за ставкою 50 відсотків діючої ставки оподаткування. Окрім того, будь-які виплати нерезиденту з доходів, отриманих таким нерезидентом від провадження господарської діяльності на території ВЕЗ, оподатковуються за ставкою в розмірі 5 відсотків.

При цьому повністю звільняються від оподатковування податком на доходи фізичних осіб суми, сплачені будь-яким суб’єктом ВЕЗ на користь вітчизняних закладів вищої та професійно-технічної освіти за здобуття освіти, за підготовку чи перепідготовку спеціалістів, працівників та робітників для потреб суб'єктів ВЕЗ.

Також відмічено, що цей законопроект системно пов’язаний із проектом Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо врегулювання окремих питань діяльності на території вільної економічної зони у Херсонській області (реєстр. № 3184 від 06.03.2020), а також із проектом Закону України про внесення зміни до Митного кодексу України щодо врегулювання окремих питань діяльності на території вільної економічної зони у Херсонській області (реєстр. № 3185 від 06.03.2020), які вносяться на розгляд Верховної Ради України одночасно.

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти О.В. Коваль, представника н.д. Колихаєва І.В. Івашко Л.Ю., враховуючи рішення підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти, висновки Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства фінансів України, Національної академії правових наук України, Інституту законодавства Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, і обговоривши цей законопроект народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про вільну економічну зону та спеціальний режим інвестиційної діяльності у Херсонській області” (реєстр. № 3183 від 06.03.2020), поданий народним депутатом України Колихаєвим І.В., за результатами розгляду в першому читанні, відхилити; направити Рішення Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.

 

9. Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо врегулювання окремих питань діяльності на території вільної економічної зони у Херсонській області (реєстр. № 3184 від 06.03.2020, н.д.І.Колихаєв).

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою забезпечення практичної реалізації норм законопроекту “Про вільну економічну зону та спеціальний режим інвестиційної діяльності у Херсонській області” (реєстр. № 3183 від 06.03.2020). Законопроектом пропонується удосконалити податкове законодавство в частині запровадження особливостей встановлення та справляння окремих податків та зборів на території ВЕЗ у Херсонській області.

На засіданні підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій від 21.05.2020 розглянуто законопроект реєстр. № 3183 від 06.03.2020 і одностайно прийнято рішення пропонувати Комітету рекомендувати Верховній Раді України за наслідками його розгляду в першому читанні відхилити. У зв’язку з цим те ж рішення запропоновано підкомітетом і з розгляду законопроекту реєстр. № 3184 від 06.03.2020, оскільки ці два проекти нормативних актів системно пов’язані.

Також відзначено, що експерти у своїх експертних висновках висловлювали одночасно позицію до обох зазначених законопроектів і зауваження щодо них практично збігаються та доповнюються.

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти О.В. Коваль, представника н.д. Колихаєва І.В. Івашко Л.Ю., враховуючи рішення підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти, висновки Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, і обговоривши даний законопроект народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо врегулювання окремих питань діяльності на території вільної економічної зони у Херсонській області” (реєстр. № 3184 від 06.03.2020), поданий народним депутатом України Колихаєвим І.В., за результатами розгляду в першому читанні, відхилити; направити Рішення Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, визначеного головним з підготовки даного законопроекту, разом з Рішенням Комітету щодо законопроекту реєстр. № 3183 від 06.03.2020.

 

10. Проект Закону про інтерпеляцію (реєстр. № 3499 від 18.05.2020, н.д. н.д.Я.Железняк, О.Совгиря, Г.Третьякова, Д.Разумков, Р.Стефанчук, Д.Арахамія та інші).

У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що мета правового регулювання закону визначена у статті 1 проекту і полягає у забезпеченні здійснення Верховною Радою України контролю за діяльністю Кабінету Міністрів України шляхом встановлення права народних депутатів України ініціювати проведення обов’язкових слухань з питань діяльності окремого члена Кабінету Міністрів України та вирішення питання про задовільність його роботи.

Основним завданням законопроекту передбачено забезпечення конституційного права Верховної Ради України здійснювати контроль за реалізацією внутрішньої і зовнішньої політики Кабінетом Міністрів України. Другим завданням є встановлення норм, які забезпечують створення чітких організаційно-правових рамок взаємодії органів законодавчої та виконавчої влади в Україні.

Визначено, що це вплине на:

1) виявлення та запобігання зловживанням, неконституційним і незаконним діям з боку уряду, оскільки в основі інтерпеляції закладена функція захисту прав і свобод громадян;

2) забезпечення ефективного рівня підзвітності уряду перед виборцями;

3) створення додаткових гарантій того, що політика, оголошена урядом і затверджена парламентом, реалізується на практиці, адже інтерпеляція надає можливості для проведення моніторингу виконання завдань, встановлених законодавством і власною програмою уряду;

4) підвищення прозорості діяльності Кабінету Міністрів України та суспільної довіри до нього.

Законопроектом визначено термін “інтерпеляція” – ініціативне проведення обов’язкового розгляду Верховною Радою України питання про діяльність окремого члена Кабінету Міністрів України з вимогою дати пояснення стосовно питань, які належать до його повноважень, та вирішення питання про задовільність його роботи. Визначені окремі члени Кабінету Міністрів України – це Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри України та міністри України.

Підставами інтерпеляції передбачається визначити рішення, дії чи бездіяльність окремих членів Кабінету Міністрів України у відповідних сферах діяльності, внаслідок яких може бути:

1) порушено права та інтереси України, іноземних держав або інших суб'єктів міжнародного права, територіальних громад, фізичних і юридичних осіб;

2) створено перешкоди для реалізації суб’єктами правовідносин законних інтересів чи свобод;

3) неправомірно покладено на суб’єктів правовідносин будь-які обов'язки;

4) не виконано, виконано у неповному обсязі міжнародні договори України, які укладені від імені Уряду України чи від імені міністерств, або укладено такі договори з порушенням національних інтересів України.

Пропонується, що на сесії Верховної Ради України мають право звернутися до Голови Верховної Ради України із депутатською вимогою про інтерпеляцію щонайменше сорок п’ять народних депутатів України або комітет Верховної Ради України, до предмета відання якого належить сфера діяльності окремого члена Кабінету Міністрів України. Визначена процедура розгляду інтерпеляції.

За результатами здійснення інтерпеляції передбачено право Верховної Ради України визнати роботу окремого члена Кабінету Міністрів України незадовільною, що спричиняє його звільнення.

Автори законопроекту визначили, що його реалізація не потребує додаткових витрат з державного бюджету, а також, що в проекті закону відсутні правила та процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

Комітет з питань освіти, науки та інновацій відзначає, що в Україні питання ефективності парламентського контролю є досить актуальним. На необхідності запровадження якісних важелів впливу на уряд у разі невиконання ним законодавчих норм неодноразово наголошувалося на різних рівнях, у тому числі на парламентських слуханнях, зокрема з питання “Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки”, які відбулися 10 квітня 2019 року.

Заслухавши інформацію голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій С.В. Бабака, враховуючи висновки Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, Національної академії правових наук України, Інституту законодавства Верховної Ради України, Інституту держави і права ім. В.М. Корецького Національної академії наук України, і обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про інтерпеляцію” (реєстр. № 3499 від 18.05.2020), поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Совгирею О.В., Третьяковою Г.М. та іншими, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу; направити Рішення Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.