Діяльність Комітету

12 травня 2020, 11:00

Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 12 травня 2020 року

12 травня 2020 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Грищук Р.П., Павленко Р.М., Гришина Ю.М., Совсун І.Р.

Також у засіданні брали участь т.в.о. Міністра освіти і науки України Мандзій Л.С., заступник Міністра освіти і науки України Ярмистий М.М., заступник Міністра освіти і науки України Стадний Є.А., президент ГО «Спілка ректорів вищих навчальних закладів України», ректор Київського національного університету імені Тараса Шевченка Губерський Л.В.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:

 

1. Пропозиції змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення функціонування закладів вищої освіти в період карантину, зумовленого пандемією коронавірусної хвороби (COVID-19), за результатами зустрічі зі Спілкою ректорів вищих навчальних закладів України.

Заслухавши і обговоривши інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В. та голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., а також, враховуючи виступи інших учасників засідання, Комітет з питань освіти, науки та інновацій відзначає наступне.

23 квітня 2020 року у форматі відеоконференції відбулася робоча нарада членів Комітету з питань освіти, науки та інновацій з Президією Спілки ректорів вищих навчальних закладів України та головами регіональних Рад ректорів, викликана необхідністю обговорення та окреслення шляхів вирішення нагальних проблем у сфері вищої освіти у зв’язку з запровадженням в Україні заходів із запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19 та встановленням карантинного режиму.

За наслідками цієї робочої наради поступили пропозиції від Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, Ради ректорів закладів вищої освіти Одеського регіону, Ради ректорів закладів вищої освіти ІІІ-ІУ р.а. Житомирської області, Ради ректорів вищих навчальних закладів Полтавського регіону, Асоціації працівників аграрних навчальних закладів України “Украгроосвіта”, Національного університету “Острозька академія”, Національного технічного університету “Дніпровська політехніка” щодо необхідності внесення змін до чинного законодавства України.

Нагальні питання діяльності закладів вищої освіти, які виникли, поглибились та потребують вирішення у зв’язку з запровадженням в Україні заходів із запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19 та встановленням карантинного режиму, доцільно згрупувати за такими напрямами:

діяльність спеціалізованих вчених рад та необхідність подовження атестаційного процесу в Україні;

забезпечення акредитації освітніх програм в умовах карантинного режиму;

організація дистанційного навчання закладами вищої освіти;

особливості вступної кампанії 2020 року, запровадження єдиного вступного іспиту з іноземної мови при вступі на навчання за освітнім ступенем магістра за технологіями зовнішнього незалежного оцінювання;

розширення фінансово-економічної автономії закладів вищої освіти, створення умов для ефективного використання коштів, отриманих від надання платних послуг у сфері вищої освіти та пов'язаних з нею інших сферах діяльності;

застосування стимулів (у тому числі податкових та митних пільг) для провадження наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності закладами вищої освіти.

7 травня 2020 р. на засіданні підкомітету з питань вищої освіти за результатами робочої наради зі Спілкою ректорів вищих навчальних закладів України розглянуто пропозиції змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення функціонування закладів вищої освіти в період карантину, зумовленого пандемією коронавірусної хвороби (COVID-19).

Заслухавши інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В. та голови підкомітету з питань вищої освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій Гришиної Ю.М., обговоривши пропозиції Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, голів регіональних Рад ректорів, Асоціації працівників аграрних навчальних закладів “Украгроосвіта”, провідних закладів вищої освіти щодо окремих питань законодавчого забезпечення діяльності закладів вищої освіти в період карантину, зумовленого пандемією коронавірусної хвороби (COVID-19), народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В. та голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М. за результатами робочої наради зі Спілкою ректорів  вищих навчальних закладів України стосовно пропозицій змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення функціонування закладів вищої освіти в період карантину, зумовленого пандемією коронавірусної хвороби (COVID-19), взяти до відома.

2. Рекомендувати Верховній Раді Україні:

Пришвидшити прийняття проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо продовження строків завершення підготовки кандидатів та докторів наук”.

3. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій спільно з Міністерством освіти і науки України:

Врахувати пропозиції Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, регіональних Рад ректорів та Асоціації працівників аграрних навчальних закладів “Украгроосвіта” при розробленні пакету проектів законів щодо фінансової автономії закладів вищої освіти, зокрема стосовно:

1) внесення змін до статті 13 Бюджетного кодексу України щодо коштів спеціального фонду закладів вищої освіти, передбачивши, що кошти, отримані закладом вищої освіти від надання платних послуг у сфері вищої освіти та пов’язаних з нею інших сферах діяльності, не включаються до спеціального фонду бюджету;

2) внесення змін до п. 197.1 та п. 197.11 статті 197 Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування операцій з провадження наукової і науково-технічної діяльності закладами вищої освіти та науковими установами та постачання наукового обладнання та комплектуючих до нього для потреб закладів вищої освіти та наукових установ.

4. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:

4.1. Підготувати зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2013 р. № 567 “Про затвердження Порядку присудження наукових ступенів”, передбачивши захист дисертацій з використанням засобів відеозв’язку в режимі реального часу.

4.2. Пришвидшити внесення змін до Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженому наказом Міністерства освіти і науки України 11.07.2019 №977, зокрема, щодо умовної (відкладеної) акредитації освітніх програм.

5. Підкомітету з питань вищої освіти Комітету з питань освіти, науки та  інновацій (Гришина Ю.М.):

5.1. Створити робочу групу із залученням членів Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку з підготовки проекту Закону України  про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” щодо закупівель, які здійснюються закладами вищої освіти та науково-дослідними установами.

5.2. При підготовці цього законопроекту врахувати пропозиції Спілки ректорів вищих навчальних закладів України та Асоціації працівників аграрних навчальних закладів “Украгроосвіта”, зокрема стосовно:

внесення змін до статті 1 та статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі” щодо нових предметів закупівель, якими передбачити, що дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є нові предмети закупівлі;

внесення зміни до статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі” щодо коштів спеціального фонду закладів вищої освіти, передбачивши, що дія цього закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється закладами вищої освіти та науково-дослідними установами за рахунок власних надходжень;

внесення змін до статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі”, передбачивши, що дія цього закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги з акредитації освітніх (освітньо-професійних та освітньо-наукових) програм, що надаються відповідно до цього закону;

внесення змін до статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі”, збільшивши вартісні пороги закупівлі товарів і послуг до 200, 0 тис.грн., а робіт – до 1,5 млн.грн.

 

2. Про проект Постанови про Програму діяльності Кабінету Міністрів України (реєстр. № 3330 від 13.04.2020, КМУ).

Головною метою Програми діяльності Кабінету Міністрів України є подолання ризиків для життя і здоров’я громадян. У програмі задекларовано відновлення економічного зростання, забезпечення матеріального добробуту та благополуччя українців шляхом створення нових робочих місць, забезпечення розвитку підприємницької діяльності, розвитку освіти, науки, культури, захисту територіальної цілісності та суверенітету України та безпечної реінтеграції тимчасово окупованих територій України.

Комітет з питань освіти, науки та інновацій відзначає позитивну особливість програмного документу, яка полягає в тому, що Уряд виділив одним із пріоритетів стимулювання економіки України розвиток науки та інновацій, підтримку та розвиток системи освіти.

Проте Комітет звертає увагу на системні недоліки запропонованого програмного документу Уряду.

Зокрема, Комітет вважає, що Програма діяльності Кабінету Міністрів України має містити концептуальне викладення стратегії діяльності, мету, пріоритетні напрями дій, основні завдання та заходи для досягнення мети, засоби та строки виконання завдань, очікувані результати від виконання Програми.

Програма повинна бути узгоджена з бюджетом України та чинним галузевим законодавством.

Програма діяльності Кабінету Міністрів України повинна враховувати:

- стратегічні акти, які затверджені парламентом: засади внутрішньої та зовнішньої політики, програми та прогнози економічного і соціального розвитку, а також загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони довкілля тощо;

- послання Президента України;

- міжнародні державні зобов’язання;

- програмні документи парламентських політичних партій, які входять до складу коаліції, та яка сформувала Уряд.

Комітет звертає увагу на необхідності закріплення чіткої форми звітності Уряду щодо виконання програми діяльності та встановленні прозорих усталених індикаторів оцінки реалізації задекларованих завдань.

За результатами виконання Програми Комітети Верховної Ради України повинні мати змогу за чіткими критеріями здійснити контроль за виконанням Програми у короткостроковому та середньостроковому періодах (у бюджетних періодах 2020 та 2021 років).

Комітет також вважає за необхідне запровадити відповідальність за неналежне виконання чи невиконання завдань, передбачених у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України.

Заслухавши інформацію т.в.о. Міністра освіти і науки України Любомири Степанівни Мандзій Л.С., Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергія Віталійовича Бабака та обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Про Програму діяльності Кабінету Міністрів України” (реєстр. № 3330 від 13.04.2020), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання; Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України рекомендувати врахувати пропозиції Комітету під час доопрацюванні Програми діяльності Кабінету Міністрів України; направити Рішення Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, визначено головним з підготовки цього питання.

 

3. Про звернення Комітету з питань освіти, науки та інновацій до Кабінету Міністрів України щодо внесення змін в Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786.

Комітет, заслухавши і обговоривши інформацію народного депутата України - секретаря Комітету Н. Піпи, ініціатора розгляду внесення змін в Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786, та зменшення ставки до 1 відсотка, яка застосовується при розрахунку орендної плати за відповідною формулою під розміщення приватних закладів освіти, відзначають, що таке питання зумовлене необхідністю приведення зазначеного документа у відповідність до оновленого законодавства, яке регулює орендні відносини, зокрема нового Закону України “Про оренду державного та комунального майна” № 157-IX від 3 жовтня 2019 року, Закону України “Про освіту” № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року, а також важливістю впровадження та встановлення приватної загальної середньої та дошкільної освіти в Україні.

У зв’язку з пропозицією народного депутата України Н. Піпи зменшити ставку, яка застосовується при розрахунку орендної плати за відповідною формулою під розміщення приватних закладів освіти, з 10 відсотків до 1 відсотка, Комітет зазначає, що відповідно до частини сьомої статті 22 Закону України “Про освіту” заклади освіти всіх форм власності мають рівні права і обов’язки у провадженні освітньої діяльності відповідно до законодавства. Також відповідно до частини першої статті 63 Закону України “Про освіту” до повноважень Кабінету Міністрів України належить забезпечення рівних умов розвитку закладів освіти всіх форм власності; пункт п’ятий статті 80 визначає, що “заклади освіти всіх форм власності, зареєстровані у встановленому законом порядку, мають рівні умови користування нерухомим майном державної або комунальної власності, що передається в оренду”. У статті другій Закону України “Про оренду державного та комунального майна” зазначено, що закони України можуть встановлювати галузеві особливості оренди державного та комунального майна.

Враховуючи вищезазначені норми чинного законодавства, Комітет пропонує внести зміни до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786, які б забезпечили рівні умови оплати для закладів освіти усіх форм власності за оренду нерухомого майна.

Так, відповідно до у пункті 10 цього документу визначений перелік орендарів, бюджетних організацій, які утримуються за рахунок державного бюджету, для яких розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна становить 1 гривню.

Також відповідно до пункту 21 додатку 2 до Методики розмір орендної ставки для державних закладів освіти, що частково фінансуються з державного бюджету та закладів освіти, що фінансуються з місцевих бюджетів, становить п’ять відсотків вартості майна, визначеної за результатами незалежної оцінки вартості такого майна.

У пункті 25 цього додатку розмір орендної ставки для позашкільних закладів освіти (крім оздоровчих закладів для дітей та молоді) та закладів дошкільної освіти  становить один відсоток вартості майна, визначеної за результатами незалежної оцінки вартості такого майна

Комітет звертає увагу на те, що пунктом другим статті 18 Закону України “Про оренду державного та комунального майна” визначена можливість продовження договорів на оренду без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України. Натомість на сьогоднішній день такі переліки відсутні, що може вкрай негативно позначитись  на подальшій освітній діяльності, у тому числі приватних закладів освіти. У першу чергу, в такий перелік повинні бути включені послуги із забезпечення здобуття обов’язкової освіти, зокрема послуги із провадження освітньої діяльності для здобуття повної загальної середньої освіти та послуги із провадження освітньої діяльності для здобуття обов’язкової дошкільної освіти.

Враховуючи викладене, спільне рішення від 7 квітня 2020 року підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях, підкомітету з питань вищої освіти, підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти щодо ініціативи народного депутата України Н. Піпи зменшити ставку, яка застосовується при розрахунку орендної плати за відповідною формулою під розміщення приватних закладів освіти, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію Голови Комітету С. Бабака, народного депутата України – секретаря Комітету Н. Піпи стосовно внесення змін в Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786 взяти до відома.

2. Звернутись до Кабінету Міністрів України з такими пропозиціями:

2.1. Внести вищезазначені у Преамбулі Рішення зміни в Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786.

2.2. Розробити відповідно до пункту другого статті 18 Закону України “Про оренду державного та комунального майна” перелік соціально важливих послуг населенню, включивши в такий перелік освітні послуги для здобуття обов’язкової освіти.

 

4. Про внесення змін до плану роботи Комітету з питань освіти, науки та інновацій на період третьої сесії дев’ятого скликання.

Заслухавши інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В. щодо внесення змін до плану роботи Комітету на період третьої сесії дев’ятого скликання Комітет одностайно ухвалив взяти інформацію до відома та внести зазначені зміни до плану роботи Комітету.