Діяльність Комітету

07 лютого 2019, 14:23

Зустріч із представниками Посольства Великої Британії

7 лютого під час перерви між пленарними засіданнями Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський разом із Головою підкомітету з питань дошкільної, загальної середньої, інклюзивної освіти Тарасом Кремінем зустрілись із представниками Посольства Великої Британії – радником-посланцем Кетрін Давенпорт та менеджером з проектів та організації заходів Посольства Іриною Безкоровайною. Предметом їх зустрічі стало обговорення окремих резонансних питань, пов’язаних з практичною реалізацією 7 статті (Мова освіти) Закону України «Про освіту».

Україна, як багато інших пострадянських країн продовжує знаходитись у довготривалому перехідному періоді. Цей період складається із переосмислення цінностей, пошуків правильних шляхів вирішення проблем, як всередині, так і ззовні країни та підтримки з боку тих, хто вдало пройшов крізь цей період. Так, одним із фундаментальних переходів на цьому шляху є зміна поглядів у суспільстві на державну мову, мови національних менших та корінних жителів.

Перший заступник Голови Комітету повідомив про те, що 5 вересня 2017 року Верховною Радою України було прийнято базовий Закон України «Про освіту». Цим Законом було закладено нові підходи для організації освітнього процесу з закладах освіти, зокрема щодо використання державної та мов національних меншин.

Олександр Співаковський повідомив пані Давенпорт, що наразі у Верховній Раді зареєстровано декілька законопроектів, які передбачають пролонгацію строку перехідного періоду імплементації статті 7 (Мова освіти) Закону України «Про освіту». Зокрема, з урахуванням рекомендацій Європейської комісії «За демократію через право» (Венеційської комісії) (абзац 5, пункт 126), група авторів – його колег народних депутатів України було підготовлено законопроект № 9287 «Про внесення змін до розділу ХІІ Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту» щодо збільшення перехідного періоду імплементації статті 7 (Мова освіти).

Нормами цього законопроекту передбачається, що особи, які належать до національних меншин України, мови яких є офіційними мовами Європейського Союзу, і розпочали здобуття загальної середньої освіти до 1 вересня 2018 року мовою відповідної національної меншини, до 1 вересня 2023 року продовжують здобувати таку освіту відповідно до правил, які існували до набрання чинності цим Законом, з поступовим збільшенням кількості навчальних предметів, що вивчаються українською мовою. Надалі було прийнято взаємопогоджене рішення щодо остаточного вирішення цього питання у проекті Закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (реєстр. № 5670-д від 09.06.2017 р.) який стане спеціальним законом, що врегулює все коло суспільних відносин, пов’язаних з використанням державної мови та мов національних меншин та корінних народів.

Перший заступник Голови Комітету пояснив пані Кетрін, що під час остаточної підготовки проекту Закону «Про освіту» для його розгляду Парламентом у другому читанні, позиція Комітету з питань науки і освіти полягала в тому, щоб на законодавчому рівні забезпечити право наших громадян вивчати державну мову, навчатися державною мовою, не заперечуючи при цьому вивчення мов національних меншин та корінних народів, а також інших мов. Гете колись сказав: «Скільки мов ти знаєш, стільки разів ти людина» і ми, як люди, які знать та говорять декількома мовами не можемо не погодитися із цим твердженням. Члени Комітету наголосили, що головною метою було забезпечити належний статус державної мови і в жодному разі не зменшити значення мов інших народностей та меншин в Україні.

Також під час зустрічі було обговорено основоположні цінності, які є фундаментом для існування будь – якого державного утворення. Пані Давенпорт погодилась із нашими поглядами на те, що мова, віра та армія – це саме ті атрибути без яких жодна держава існувати не може. Наш Комітет висловлює подяку за ініціативу представників Посольства Великої Британії організувати цю зустріч і буде радий продовжувати комунікацію та співробітництво.