Діяльність Комітету

06 лютого 2019, 14:30

Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти 06 лютого 2019 року

06 лютого 2019 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Головував: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Литвин В.М., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О., Констанкевич І.М., народний депутат України Дубневич Я.В., народний депутат України Єленський В.Є.

Також у засіданні Комітету взяли участь Заступник Міністра освіти і науки України Хобзей П.К., начальник відділу ефективності та інформаційно-технічного супроводження Департаменту регулювання зовнішньоекономічної діяльності Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Красуля О.І., начальник відділу рівних прав і свобод Управління моніторингу рівних прав і свобод Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Юрченко Д.О., головний спеціаліст відділу освіти Департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України Перепелиця М.А., аналітик Центру аналізу та розробки законодавства Асоціації міст України Мозгова Л.А., журналіст газети «Освіта України» Шулікін Д.А., працівники секретаріату Комітету з питань науки і освіти, представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти.

 

Під час засідання Комітету з питань науки і освіти було розглянуто такі питання:


1.      Проект Постанови про відзначення 110-річчя з дня народження видатного українського поета та культурного діяча Богдана-Ігоря Антонича (реєстр. № 9150 від 02.10.2018, н.д.Я.Дубневич, О.Білозір, В.Карпунцов, С.Рудик та інші).

Метою проекту Постанови є забезпечення належних організаційно-правових умов для відзначення 110-річчя з дня народження видатного українського поета Богдана-Ігоря Антонича.

Б.-І. Антонич – один з найкращих українських поетів ХХ сторіччя, який справив значний вплив на сучасну українську поезію. Останніми роками творчість Антонича здобуває належну їй пошану в Україні та за кордоном.

За своє коротке життя (05.10.1909 - 06.07.1937 р.р.) він створив літературний доробок, який посідає важливе місце в українській модерній літературі. Його творчість публікувалася у перекладах близько 15-ма мовами, зокрема, англійською, польською, словацькою, хорватською, італійською та ін.

Богдан-Ігор Антонич – автор збірок поезій “Привітання життя”, “Велика гармонія”, “Три перстені”, “Книга Лева”, “Зелена євангелія”, “Ротації”. Пишучи поезії, Богдан Ігор Антонич водночас публікував літературно-критичні статті, есе, рецензії та огляди, редагував журнал “Дажбог”, мистецький збірник “Карби”, написав оперну драму “Довбуш”, роман “На другому березі”, який не встиг завершити. Видавав численні статті з питань естетики і теорії літератури, зокрема: “Монументальний реалізм”, “Між змістом і формою”, “Національне мистецтво”, “Як розуміти поезію”, “Сто червінців божевілля” та інші.

Він був творчим учнем і продовжувачем мистецьких ідеалів Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, його поезії високо оцінювали Ірина Вільде, Степан Тудор, Святослав Гординський, який наголосив, що “Антонич належить до національних вершин з інтернаціональними, загальнолюдськими художніми потенціалами”.

Велика самоцінність спадщини Антонича, а також те, як він поєднав ідеї авангарду і міфопоетики, робить його центральною постаттю в українській поезії XX ст.

Проектом Постанови передбачено рекомендувати Кабінету Міністрів України створити організаційний комітет, розробити і затвердити план заходів з підготовки, проведення та фінансування відзначення 110-річчя з дня народження Богдана-Ігоря Антонича, передбачивши проведення у жовтні 2019 року міжнародної наукової конференції у Львівському національному університеті імені Івана Франка, перевидання творів поета, проведення урочистостей з нагоди відзначення 110-річчя з дня народження Богдана-Ігоря Антонича у селі Бортятин Мостиського району Львівської області за участі представників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, науковців, делегацій з областей, спорудження пам’ятника Богдану-Ігорю Антоничу у с. Бортятин Мостиського району Львівської області; відновлення садиби батьків Богдана-Ігоря Антонича у с. Бортятин Мостиського району Львівської області і оновлення експозиції його музею, проведення ремонту дороги, яка веде до музею-садиби у с. Бортятин Мостиського району Львівської області, та сприяти висвітленню засобами масової інформації заходів, що проводитимуться у зв’язку з відзначенням 110-річчя з дня його народження.

Прийняття постанови дасть можливість на державному рівні гідно відзначити ювілей видатного українського поета та культурного діяча Богдана-Ігоря Антонича.

Реалізація цієї Постанови Верховної Ради України потребує виділення коштів в обсязі, який буде запропоновано оргкомітетом і передбачено у державному та місцевих бюджетах.

Розглянувши проект Постанови «Про відзначення 110-річчя з дня народження видатного українського поета та культурного діяча Богдана-Ігоря Антонича» (реєстр. № 9150 від 02.10.2018 р.), поданий народними депутатами Дубневичем Я.В. та іншими, народними депутатами України – членами Комітету було одностайно прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України поданий проект Постанови прийняти за основу та в цілому; рішення Комітету з цього питання надіслати до Комітету Верховної Ради України з питань культури і духовності.


 

2.      Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державного фінансування вищих навчальних закладів, які здійснюють підготовку фахівців за професією «артист балету» (реєстр. № 7506 від 18.01.2018, н.д.М.Княжицький, В.Єленський, І.Подоляк, Я.Лесюк).

Підготовка цього законопроекту спричинена тим, що Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» були внесені зміни до Бюджетного кодексу України, згідно яких видатки на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації державної форми власності з 1 січня 2018 року здійснюються з обласних бюджетів та бюджету міста Києва.

При цьому не були враховані особливості надання освіти такими закладами, окремі з яких зараховують на навчання вступників з усіх регіонів України та здійснюють навчання за спеціальностями, що мають виняткове значення для економіки держави або є єдиними, хто готує молодших спеціалістів та бакалаврів за окремими спеціальностями та напрямами. Крім того, є заклади освіти, умови навчання та проживання в яких забезпечують здобуття вищої освіти студентами з особливими потребами також з інших адміністративно-територіальних одиниць.

Враховуючи припинення з 2018 року підготовки кадрів за державним замовленням у таких закладах та передбачуване скорочення фінансування за рахунок місцевих бюджетів підготовки за державним замовленням студентів з інших регіонів, такі заклади освіти в недалекому майбутньому можуть припинити своє існування.

Зазначений законопроект розроблено «з метою усунення законодавчих перепон для забезпечення державного фінансування Київського державного хореографічного училища – єдиного в Україні вищого навчального закладу ІІ рівня акредитації, що здійснює підготовку фахівців за професією «артист балету». При цьому у Пояснювальній записці до законопроекту наголошується, що Київське державне хореографічне училище – це єдиний в Україні заклад освіти, який здійснює цільову підготовку тільки артистів балету для 4-х національних театрів опери та балету, розташованих у Києві, Львові, Одесі, Харкові.

У законопроекті шляхом внесення змін до ст.ст. 87, 90 Бюджетного кодексу України пропонується віднести видатки на утримання вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації державної форми власності, які здійснюють підготовку фахівців за професією «артист балету» (правильно: за спеціальністю 024 «Хореографія»), до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України.

Головне науково-експертне управління, вважаючи слушними аргументи на користь прийняття законодавчої пропозиції, водночас звертає увагу на те, що у супровідних документах, які додаються до законопроекту, доцільно було б надати більш докладну інформацію щодо обсягу видатків, які передбачається залучити із Державного бюджету України на фінансування освітнього закладу, включаючи бюджет поточного бюджетного періоду, і вважає, що відповідно до вимог ч. 3 ст. 91 Регламенту Верховної Ради України та ч. 1 ст. 27 БК України до проекту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).

Управління звертає також увагу на міжнародну практику діяльності балетних шкіл та підготовки майбутніх артистів балету, яка спирається на державну підтримку та фінансування таких закладів освіти, а за особливостями навчання, статусністю та функціонуванням збігається з підготовкою артистів балету в Київському державному хореографічному училищі. Означене повною мірою стосується таких знаних світових балетних шкіл, як: Балетна школа Паризької Національної опери (Франція), Канадська Національна балетна школа, Австралійська балетна школа, Кубинська Національна балетна школа, Білоруський державний хореографічний коледж, Алматинське хореографічне училище імені А. Селезнева (Казахстан) та інших.

Міністерство освіти і науки України також в цілому підтримує ініціативу законопроекту щодо врегулювання бюджетних питань і звертає увагу на те, що наявна проблема неузгодження і розбалансованості освітнього і бюджетного законодавства потребує термінового і системного вирішення.

Крім того, Міністерство заперечує проти виокремлення окремих спеціальностей (професій). Водночас зауважує, що підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за спеціальностями, а не за професіями. Окремо Міністерство освіти і науки України звертає увагу на необхідність використання нової термінології відповідно до Закону України “Про освіту”.

Перший заступник Голови Комітету Олександр Співаковський також запропонував рекомендувати Міністерству освіти і науки України спільно з Міністерством фінансів України провести загальний аналіз технікумів, коледжів, училищ (вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації) та визначити, які з них зараховують на навчання вступників з усіх регіонів України та здійснюють навчання за спеціальностями, що мають виняткове значення для економіки держави або є єдиними, хто готує молодших спеціалістів та бакалаврів за окремими спеціальностями та напрямами та скласти їх перелік. За результатами проведеного аналізу підготувати законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України, яким передбачити передачу таких закладів на фінансування з Державного бюджету України.

Враховуючи зазначене та актуальність поданого законопроекту, а також зауваження і пропозиції Головного науково-експертного управління та Міністерства освіти і науки України, народними депутатами України – членами Комітету було одностайно прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України поданий проект Закону прийняти за основу; рішення Комітету з цього питання надіслати до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

 

3.      Проект Закону про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (реєстр. № 5040 від 23.08.2016, н.д.А.Деркач, В.Дубіль).

Законопроектом пропонується виключити пункт 4 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24.12.2015 р. № 911-VІІІ, яким встановлено, що з 1 вересня 2016 року фінансування загальноосвітніх навчальних закладів (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб, за рахунок освітньої субвенції не здійснюється.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України – члена Комітету Литвина В.М., Першого заступника Міністра освіти і науки України Хобзея П.К., виступи інших учасників, взявши до уваги висновки Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України та враховуючи необхідність забезпечення конституційного права на здобуття освіти, народними депутатами України – членами Комітету було одностайно прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України поданий проект Закону прийняти за основу та доручити Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти доопрацювати його до другого читання.

 

4.      Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (щодо обов’язковості будівництва об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери) (реєстр. № 9118 від 21.09.2018, н.д.І.Суслова, Т.Ричкова, А.Бабак та інші).

Законопроектом пропонується «розроблення механізму обов’язкового врахування під час проектування та здійснення комплексної забудови території та будівництва житлових комплексів необхідної кількості об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоров’я)».

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України – члена Комітету Констанкевич І.М., Першого заступника Міністра освіти і науки України Хобзея П.К., виступи інших учасників, взявши до уваги висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, народними депутатами України – членами Комітету було одностайно прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України поданий проект Закону прийняти за основу та доручити Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства доопрацювати його до другого читання; направити цей висновок Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства.


5.      Різне:

5.1. Інформація про роботу Комітету з питань науки і освіти за період дев’ятої сесії восьмого скликання.

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету народного депутата України О.В. Співаковського про роботу Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти за дев’яту сесію VІІІ скликання Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одностайно вирішив інформацію про роботу Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти за дев’яту сесію VІІІ скликання взяти до відома та направити інформацію в редакцію газети «Голос України».

 

Проекти Законів за реєстр. №№ 7259, 7402, 9018 не розглядались через відсутність авторів законопроектів чи уповноважених ними осіб на засіданні Комітету з питань науки і освіти.