Діяльність Комітету

16 січня 2019, 14:30

Інформація про розширене засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти 16 січня 2019 року

 

16 січня 2019 року відбулося розширене засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Головував: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Кириленко І.Г., Литвин В.М., Кремінь Т.Д., Констанкевич І.М.

Також у засіданні Комітету взяли участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Хобзей П.К., заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Бровченко Ю.П., генеральний директор Директорату вищої освіти і освіти дорослих Міністерства освіти і науки України Шаров О.І., генеральний директор Директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України Шумік І.В., начальник відділу фінансів промислових підприємств Міністерства фінансів України Возненко А.А., перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Луговий В.І., академік-секретар Відділення вищої освіти Національної академії педагогічних наук України Саух П.Ю., професор Інституту високих технологій Київського національного університету імені Тараса Шевченка, заступник голови Наукового комітету Колежук О.К., начальник Управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради Салогуб О.В., заступник директора Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації Демура А.Л., голова Державного космічного агентства України Дегтяренко П.Г., радник голови Державного космічного агентства України Міняйло В.П., директор Інституту космічних досліджень Національної академії наук України та Державного космічного агентства України Федоров О.П., начальник відділу наукових і керівних кадрів Національної академії наук України Палій В.М., директор Департаменту контролю у сфері вищої, фахової передвищої освіти і освіти дорослих Державної служби якості освіти України Телячий Ю.В., директор Науково-дослідного інституту інформатики і права Національної академії правових наук України Пилипчук В.Г., голова Ради проректорів із наукової роботи закладів вищої освіти України, проректор з наукової роботи Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» Ільченко М.Ю., завідуюча відділом Інституту харчової біотехнології та геноміки Національної академії наук, член Наукового комітету Ємець А.І., провідний науковий співробітник Інституту математики Національної академії наук, член Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій Черніга Р.М., завідуюча лабораторією Інституту фізіології імені О.О. Богомольця Національної академії наук, член Наукового комітету Войтенко Н.В., голова Центрального комітету профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів України Андрєєв В.М., відповідальний секретар Спілки ректорів вищих навчальних закладів України Болюбаш Я.Я., член Національної команди експертів з реформування вищої освіти, головний експерт з питань освіти Реанімаційного пакету реформ Бахрушин В.Є., директор Дніпропетровського індустріально-педагогічного технікуму Петков В.З., директор державного професійно-технічного навчального закладу «Дніпровський центр професійно-технічної освіти туристичного сервісу» Войтович Н.В., директор Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області, Голова Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти Василиненко В.М., голова Дніпропетровської обласної профспілкової організації працівників агропромислового комплексу України Смирна Г.М., голова Ради власників салонів краси та перукарень міста Дніпро Анохіна О.І., член Громадської організації «Трон» Пархоменко Т.С., заступник директора ТОВ «Контракт продрезерв 5» Пономарчук Т.О., завідувач відділу науки, освіти і екології газети «Дзеркало тижня» Суржик Л.М., аналітик Аналітичного центру Асоціації міст України Мозгова Л.А., журналіст газети «Освіта України» Шулікін Д.А., працівники секретаріату Комітету з питань науки і освіти, представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти. Загальна кількість учасників понад 60 осіб.

На початку засідання Перший заступник Голови Комітету Олександр Співаковський коротко поінформував членів Комітету та інших учасників засідання щодо стану роботи за напрямком вдосконалення законодавчої бази сфери інтелектуальної власності.

Так, 15 травня минулого року сесійною залою було прийнято законопроект 7466 про ефективне управління майновими авторськими та суміжними правами, який розроблявся нашим Комітетом спільно з Урядом, народними депутатами з інших Комітетів та всіх фракцій Парламенту, за широкої участі міжнародних і вітчизняних експертів у сфері інтелектуальної власності. Прийняття цього Закону надзвичайно позитивно було сприйнято як українськими авторами та виконавцями, так і всесвітніми і міжнародними організаціями в сфері інтелектуальної власності. Тоді ми яскраво продемонстрували всьому світові, що Україна здатна впроваджувати високі європейські стандарти в сфері інтелектуальної власності, а наші українські автори і виконавці нарешті отримали реальний дієвий механізм, що дозволяє їм одержувати справедливу винагороду за свою творчу інтелектуальну діяльність.

Логічним продовженням розпочатого реформування сфери інтелектуальної власності є законопроект 7539, який був розроблений і внесений свого часу Урядом до Верховної Ради.

Це Закон, який надзвичайно необхідний українським авторам, який також є євроінтеграційним, оскільки передбачене його нормами врегулювання правовідносин є одним з наших зобов’язань перед Європейським Співтовариством відповідно до Угоди про асоціацію.

14 березня минулого року наш Комітет вже рекомендував законопроект 7539 для прийняття в першому читанні. Проте, на жаль, під час його розгляду в залі нам не вистачило необхідної кількості голосів для його прийняття, тому він букв направлений в Комітет для доопрацювання до повторного першого читання.

Для підготовки цього законопроекту до повторного першого читання Комітетом була утворена експертна робоча група, до складу якої увійшли всі зацікавлені стейкхолдери сфери інтелектуальної власності. Всього до складу цієї групи увійшли 104 експерти, серед яких понад 30 народних депутатів  з різних фракцій та Комітетів, представники Міністерства економіки, Міністерства культури, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, науковці Національної академії наук, Інституту інтелектуальної власності Академії правових наук та кафедри інтелектуальної власності Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Група експертів з Реанімаційного пакету реформ, міжнародні експерти та колеги з Європейської Бізнес Асоціації, Представництва Європейського Союзу в Україні та Посольства Сполучених Штатів Америки. А також самі українські автори, представники їх творчих спілок і громадських організацій.

Робоча група працювала 8 місяців протягом яких було проведено понад 70 засідань.

В результаті було  напрацьовано комплексний Проект, що включає в себе нову редакцію Закону про авторське право і суміжні права, нову редакцію більшості положень Книги четвертої Цивільного кодексу «Право інтелектуальної власності», а також зміни в понад 10 інших законів.

На даний час законопроект ми можемо впевнено сказати, що текст законопроекту 7539 суттєво якісно доопрацьовано робочою групою в порівнянні з тим, що був внесений Урядом 1 лютого минулого року.

Законопроект імплементує в наше національне законодавство більш ніж 20 статей Угоди про асоціацію та норми Європейських директив у сфері інтелектуальної власності.

Тому було надане відповідне доручення робочій групі та секретаріату Комітету направити напрацьовані матеріали всім членам Комітету для ознайомлення та подання відповідних пропозицій до тексту доопрацьованого законопроекту. Вважаю, що доопрацьований проект 7539 Комітет зможе розглянути вже на одному з найближчих засідань Комітету.

Надалі Комітет перейшов до безпосереднього розгляду питань порядку денного.

 

Під час засідання Комітету з питань науки і освіти було розглянуто такі питання:

1.  Про проект Закону України про затвердження Загальнодержавної цільової науково-технічної космічної програми України на 2019-2023 роки (реєстр. № 9457 від 28.12.2018, поданий Кабінетом Міністрів України).

Цей проект Закону підготовлено Кабінетом Міністрів України згідно з вимогами законів України «Про космічну діяльність», «Про державні цільові програми» та на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 629-р, яким схвалено Концепцію Загальнодержавної цільової науково-технічної космічної програми України на 2018-2022 роки.

Метою програми є підвищення ефективності використання космічного потенціалу для розв’язання актуальних завдань соціально-економічного, екологічного, інформаційного, наукового та освітнього розвитку суспільства, забезпечення реалізації інтересів держави у сфері оборони та національної безпеки.

Завдання Програми визначають створення нових зразків космічної техніки, підвищення технічних, інформаційних, експлуатаційних характеристик та конкурентоспроможності космічних засобів за напрямами, де Україна зберегла провідні позиції.

Реалізація Програми має забезпечити державні інтереси на національному і міжнародному рівнях та досягнення прямого ефекту для економіки країни від космічної діяльності.

Орієнтовний обсяг фінансування Програми становить 27 875,15 млн. гривень, у тому числі з державного бюджету – 4 119,65 млн. гривень.

Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету з питань науки і освіти – голови підкомітету з питань наукової та науково-технічної діяльності Івана Григоровича Кириленка, голови Державного космічного агентства України Дегтяренка Павла Глібовича, учасників засідання, та враховуючи зауваження Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одноголосно вирішив рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону, за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу та у цілому як Закон з урахуванням таких пропозицій Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти:

виключити слова «виходячи з фінансових можливостей Державного бюджету України»;

додати  нову норму щодо підготовки відповідних змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік», з метою повного забезпечення фінансування Загальнодержавної цільової науково-технічної космічної програми України на 2019-2023 роки у 2019 році» які мають розглядатись одночасно з поданим законопроектом.

Зазначене рішення було направлене до Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва, визначеного головним з підготовки даного законопроекту та Кабінету Міністрів України для врахування.

 

2.  Про стан та законодавче забезпечення підготовки здобувачів вищої освіти на освітньо-науковому та науковому рівнях.

Як зазначив заступник Голови Комітету з питань науки і освіти – голова підкомітету з питань наукової та науково-технічної діяльності Іван Григорович Кириленко, питання підготовки наукових кадрів є системним, комплексним і має розглядатися в контексті реалізації засад державної політики у сфері наукової та науково-технічної діяльності, визначення місця та ролі науки, в суспільстві, її фінансового та матеріально-технічного забезпечення, соціального статусу наукового працівника та вченого у суспільстві.

За даними Державної служби статистики України, за останні 7 років кількість аспірантів скоротилася майже на 10 тисяч осіб (або на 30%), більш ніж удвічі скоротився прийом до аспірантури.

Загальні видатки на науку у проекті Державного бюджеті України на 2019 рік плануються в обсязі 0,23 % ВВП, з них по загальному фонду або 0,17% ВВП. Ці показники є нижчими ніж були у 2018 році, які становили 0,29% ВВП та 0, 19% ВВП відповідно.

Гостро відчувається втрата престижу професії науковця. Низький рівень заробітних плат молодих вчених та стипендій аспірантів, відсутність соціальних гарантій призводять до відтоку талановитої молоді з вітчизняних наукових установ, особливо інженерного, біологічного та сільськогосподарського спрямування.

Засади правового регулювання підготовки здобувачів вищої освіти на освітньо-науковому та науковому рівнях встановлюються Законом України «Про вищу освіту», який був прийнятий у 2014 році. Однак його реалізація в частині, мотивації талановитої молоді до участі у науковій діяльності, створення сприятливих умов розвитку наукових досліджень, забезпечення діяльності дослідницьких університетів та вітчизняних наукових шкіл, створення та активізації діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, як гаранта створення умов якісної підготовки наукових кадрів, розроблення стандартів вищої освіти для освітньо-наукових програм відповідно до Національної рамки кваліфікацій, залишається вкрай незадовільною. Не визначені вимоги до дисертаційних робіт та до спеціалізованих вчених рад, які матимуть право приймати їх до захисту. Термінового врегулювання потребує питання акредитації освітньо-наукових програм підготовки докторів філософії.

Комітет з питань науки і освіти вважає, що реформування вищої освіти на освітньо-науковому та науковому рівнях має сприяти відтворенню та зростанню науково-технічного потенціалу країни і відбуватися у взаємодії з врахуванням потреб економіки та ринку праці, забезпечувати розвиток основних напрямів науки і техніки, інноваційному розвитку індустрії, забезпеченню національної безпеки і оборони держави.

На засіданні зазначено, що 27 грудня 2018 р. Уряд України затвердив склад Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти у кількості 22 осіб. Саме його діяльність має покращити стан реалізації Закону України “Про вищу освіту” в частині забезпечення підготовки здобувачів вищої освіти на освітньо-науковому і науковому рівнях.

Виходячи з вище зазначеного та необхідності врахування фактору мотивації молоді займатися наукою, створювати для цього сприятливі умови, унеможливлювати появу штучних бар’єрів і спонукання молодих науковців до відтоку за межі України, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти більшістю голосів прийняв наступне рішення:

Визнати стан реалізації Закону України “Про вищу освіту” в частині забезпечення підготовки здобувачів вищої освіти на освітньо-науковому та науковому рівнях недостатнім.

Відзначити, що недостатній стан реалізації Закону України “Про вищу освіту” в частині забезпечення підготовки здобувачів вищої освіти на освітньо-науковому та науковому рівнях порушує права, свободи людини, громадянина, науковця та  інтереси держави.

Рекомендувати Кабінету Міністрів України у найкоротші терміни забезпечити:

Роботу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та за його участю:

Врегулювати питання розбіжності переліку спеціальностей, визначених Переліком галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015  № 266 та переліком чинних спеціальностей, за якими проводиться захист дисертацій на здобуття наукових ступенів кандидата наук і доктора наук, та які відповідно до Закону “Про вищу освіту” мають вважатися спеціалізаціями;

Розробити та затвердити стандарти вищої освіти на третьому (навчально-науковому) рівні за усіма галузями знань, спеціальностями та спеціалізаціями. Першочергово розробити та затвердити стандарти вищої освіти, які забезпечать своєчасний захист дисертацій випускниками аспірантури, що вступили до аспірантури у 2016 році;

Затвердити порядок створення та організації діяльності спеціалізованих вчених рад відповідно до нових стандартів вищої освіти, визначених переліків спеціальностей та спеціалізацій;

Визначити порядок присудження наукового ступеня доктора філософії і доктора наук та присвоєння вчених звань професора, доцента і старшого дослідника, для чого переглянути чинні нормативно-правові акти з цих питань та привести їх у відповідність до вимог Конституції України, законів та рішень судів;

Переглянути наказ Міністерства освіти і науки України від 17 жовтня 2012 року № 1112 «Про опублікування результатів дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук», а також пов’язаних з ним положень та низку інших актів МОН України, з метою приведення їх відповідність до Закону України «Про вищу освіту»;

Вжити термінових заходів щодо реалізації частини другої статті 36 «Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо встановлення ставок науковим працівникам державних наукових установ, виходячи з розрахунку посадового окладу молодшого наукового співробітника на рівні не нижче подвійної середньої заробітної плати у промисловості, у відповідності до абзацу другого частини першої Прикінцевих та перехідних положень цього Закону та підвищити розміри стипендій здобувачам наукових ступенів.

Опрацювати і запровадити механізми фінансування процесу підготовки, документального оформлення, проведення і захисту дисертаційних досліджень здобувачами вищої освіти на навчально-науковому і науковому рівнях за рахунок асигнувань державного бюджету та з інших джерел, визначених законодавством, у тому числі внести відповідні зміни і доповнення до Переліку платних послуг, які можуть надаватися бюджетними науковими установами, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 28 липня 2003 р. № 1180.

Відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» доручити Національній Раді України з питань розвитку науки і технологій підготувати протягом першого півріччя 2019 року пропозиції щодо розробки основних засад державної політики у сфері наукової та науково-технічної діяльності, визначення пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, передбачивши заходи зі збільшення підготовки наукових працівників та досягнення середніх по ЄС показників кількості дослідників на 1 млн. населення.

Рішення Комітету прийнято з урахуванням пропозицій народних депутатів України – членів Комітету.

 

3.  Про формування регіонального замовлення на підготовку кадрів закладами професійної (професійно-технічної) освіти міста Дніпра.

Причиною, що спонукала винести розгляд питання формування регіонального замовлення на підготовку кадрів закладами професійної (професійно-технічної) освіти міста Дніпра, є порушення окремими міськими радами міст обласного значення-обласних центрів прав громадян України на доступність і безоплатність професійно-технічної освіти. Зазначені проблеми не мають локального характеру, а періодично виникають у різних містах і мають тенденцію поширюватися. Тому розв’язання цих проблем потребує політичних рішень на рівні держави.

У 2016 році фінансування професійно-технічної освіти було передано на місцеві бюджети, в тому числі на бюджети міст обласного значення-обласні центри. Відповідно, нормативними документами було встановлено поняття регіонального замовлення, оскільки його обсяги формуються на місцевому рівні.

За останніми статистичними даними із 745 закладів професійної (професійно-технічної) освіти 199 (27%) розташовані в 22 містах-обласних центрах. Решта закладів професійно-технічної освіти також переважно розташовані в містах, за невеликим виключенням закладів освіти, які мають аграрне спрямування.

До Комітету неодноразово надходила інформація з міст Хмельницького, Чернігова, Тернополя та інших про виникнення ситуацій із запереченнями органів місцевого самоврядування фінансування за рахунок місцевих бюджетів професійно-технічної освіти громадян з інших регіонів.

Крім того, фінансування професійно-технічної освіти окремі представники місцевої влади вважають зайвим тягарем, видатки на яку всіляко намагаються скоротити.

Такі дії органів місцевого самоврядування призводять до загострення ситуації в державі, на яку звертають увагу представники реального сектору економіки, стосовно нестачі робітничих кадрів для забезпечення розвитку економіки. Це може стати серйозною загрозою національній безпеці країни.

Найбільш гостра ситуація виникла у місті Дніпрі.

До Комітету надійшли звернення від Дорожної профспілкової організації Придніпровської залізниці, Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти, Дніпропетровської обласної організації профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування України, закладів професійно-технічної освіти міста Дніпра щодо хибності, на їх думку, моделі фінансування освіти у закладах професійно-технічної освіти, які знаходяться на території міст, за рахунок бюджетів міст, що призведе у майбутньому до закриття цих закладів освіти.

За інформацією Дніпропетровської обласної державної адміністрації (лист від 27.09.2018 № 31-3717/0/2-18) у квітні 2018 року із залученням представників різних структурних підрозділів облдержадміністрації, профспілок, обласної ради, об’єднань громадян, міської ради м. Дніпро, роботодавців було сформовано проект регіонального замовлення на 2018 рік на підготовку фахівців та робітничих кадрів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, що розташовані на території м. Дніпро, обсягом 2999 осіб. Проект регіонального замовлення розглянуто 24.07.2018р. на засіданні Ради професійно-технічної освіти та подано на погодження до Дніпровської міської ради.

Проте, Дніпровська міська рада наполягала на зменшенні регіонального замовлення до 1065 осіб, орієнтуючись лише на потреби комунальних підприємств міста у робітничих кадрах. При чому при розподілі вищезазначеного регіонального замовлення на підготовку кадрів 8 закладам професійно-технічної освіти із 13-и, що розташовані в місті Дніпро, зовсім не було доведено регіонального замовлення.

На спільній нараді департаменту освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації та департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, яка відбулася 02.08.2018 р., з метою виконання статті 53 Конституції України (право громадян на здобуття професійно-технічної освіти відповідно до їх покликань, інтересів та здібностей) було досягнуто рішення щодо невеликого збільшення регіонального замовлення в обсязі 1752 особи проти сформованого у квітні – в обсязі 2999 осіб, що майже вдвічі менше.

На теперішній час триває процедура формування регіонального замовлення на підготовку кадрів у 2019 році. Адміністрація закладів професійної (професійно-технічної) освіти, педагогічні колективи здійснюють підготовчу роботу: аналіз потреб ринку праці, підготовку документації, навчально-матеріальної бази та кадрового потенціалу. Закладами освіти прогнозні показники прийому на 2019 рік вже надіслані до відповідних органів влади. Але залишається загроза ще більшого зменшення регіонального замовлення міськими радами.

Враховуючи вищезазначене та пропозиції учасників засідання, народні депутати України – члени Комітету одноголосно прийняли наступне рішення:

1. Рекомендувати Верховній Раді України прискорити розгляд проектів Законів України, внесених Кабінетом Міністрів України, для подальшого врегулювання формування регіонального замовлення:

- “Про внесення змін до Закону України “Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів” (реєстр. № 8269 від 13.04.2018);

- “Про внесення змін до деяких  законів України щодо регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів” (реєстр. № 5547 від 16.12.2016 р.)

2. Рекомендувати Комітету з питань науки і освіти:

Внести в порядку законодавчої ініціативи проект Закону України “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів за рахунок видатків, що здійснюються з обласних бюджетів”. 

3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України

3.1. Прискорити внесення до Верховної Ради України проекту Закону України “Про професійну (професійно-технічну) освіту”.

3.2. Внести зміни до методичних рекомендацій щодо формування регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів, схвалених Розпорядженням КМУ від 14 грудня 2016 р. № 994-р, з метою його удосконалення, зокрема, щодо  порядку формування, строків та механізму  фінансування такого замовлення міськими радами міст обласного значення шляхом міжбюджетних трансфертів з міського бюджету (міста обласного значення-обласного центру) обласному бюджету, а також надали низку інших рекомендацій щодо .

розгляд проектів Законів України, внесених Кабінетом Міністрів України, для подальшого врегулювання формування регіонального замовлення, а також виловили рекомендації Кабінету Міністрів України, регіональним органам виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо системного врегулювання існуючих проблемних питань у сфері  професійної (професійно-технічної) освіти.

Рішення Комітету направлено до Кабінету Міністрів України, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

 

4.  Про підсумки конкурсу щодо обрання членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.

Заслухавши інформацію генерального директора Директорату вищої освіти і освіти дорослих Міністерства освіти і науки України Шарова О.І., першого віце-президента Національної академії педагогічних наук України, голови Конкурсної комісії з обрання членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Лугового В.І., а також, враховуючи виступи інших учасників засідання, Комітет з питань  науки і освіти відзначає наступне.

Стратегічним завданням нинішньої реформи вищої освіти в Україні є формування системи забезпечення якості вищої освіти, ключовим елементом якої має стати створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (далі – Національне агентство).

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України «Про вищу освіту» Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти складається з 23 осіб. Конкурс з обрання членів Національного агентства тривав з 1 жовтня по 31 жовтня 2018 року. До участі у конкурсі було допущено 116 кандидатів. Конкурсна комісія отримала звернення від двох громадських організацій і взяла до відома матеріал у виданні «Дзеркало тижня» щодо недоброчесності деяких кандидатів та врахувала цю інформацію під час прийняття рішення.

Конкурсною комісією на засіданні 5 грудня 2018 року, яке транслювалося онлайн на Фейсбук-сторінці Міністерства освіти і науки України, обрано 22 члени Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти – 9 жінок та 13 чоловіків. Одне місце залишилось вакантним за квотою Національної академії медичних наук України, оскільки були відсутні кандидати, що одночасно були б рекомендовані академією та працювали б в ній за основним місцем роботи. На цю вакансію оголошено додатковий конкурс з 1 лютого 2019 року. Наступний крок – затвердження обраних кандидатів Урядом. За інформацією Міністерства освіти і науки України, новостворене Національне агентство розпочне свою діяльність з початку 2019 року.

Учасники засідання відзначають, що обрання Конкурсною комісією складу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти є важливим кроком на шляху створення системи забезпечення якості вищої освіти в Україні.

Разом з тим, обрання складу Національного агентства позначено окремими недоліками, які в подальшому потребують законодавчого та нормативно-правового врегулювання.

Окрім того, під час засідання Комітету з питань науки і освіти 19 грудня 2018 року його учасники звернули увагу на інші негативні моменти при обранні членів Національного агентства, зокрема, були підняті питання щодо проставляння балів кандидатам у члени Національного агентства членами Конкурсної комісії в незалежному форматі до початку заключного засідання Конкурсної комісії.

По-перше, недостатнє представництво у НАЗЯВО технічних галузей знань. Серед обраних членів Національного агентства 14 докторів наук (зокрема, 4 доктори економічних наук, 3 доктори біологічних наук, 2 доктори технічних наук, по 1 доктору філософських наук, філологічних наук, юридичних наук, педагогічних наук, мистецтвознавства), 4 кандидатів наук (по 1 кандидату історичних наук, економічних наук, технічних наук, військових наук), 4 особи не мають наукових ступенів. Враховуючи те, що один з докторів технічних наук представлятиме у Національному агентстві галузь 10 Природничі науки, а кандидат технічних наук представлятиме галузь 16 Хімічна біоінженерія, стає очевидним, що технічні галузі знань представлені недостатньо.

По-друге, такі важливі для економіки країни галузі знань, як 11 Математика та статистика, 13 Механічна інженерія, 14 Електрична інженерія, 15 Автоматизація та приладобудування, 17 Електроніка та телекомунікації, 18 Виробництво та технології, 24 Сфера обслуговування, 26 Цивільна безпека, 27 Транспорт та інші не мають своїх представників у Національному агентстві із забезпечення якості вищої освіти.

По-третє, існує нагальна необхідність  проведення співбесід з кандидатами до складу Національного агентства, оскільки конкурс фактично звівся до оцінювання поданих документів, що ставить під сумнів прозорість його проведення. До речі, при обранні членів НАЗК і НАБУ обов’язково проводились співбесіди з відібраними кандидатами. А в конкурсі на обрання членів НАБУ брало участь не набагато менше учасників – 106 осіб.

По-четверте, недоцільність входження до складу Конкурсної комісії з відбору членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти представника від центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Варто зазначити, що одним із обов’язкових критеріїв для входження Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти до Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти є закріплення на законодавчому рівні незалежного статусу цієї установи від вищих навчальних закладів, міністерства та політичних впливів (критерій 5 Статуту Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти від 07.10.2011р).

По-п'яте, до складу Конкурсної комісії з відбору членів Національного агентства із Закону України «Про вищу освіту», на думку Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, варто включити представника від громадських об’єднань у сфері вищої освіти та відповідно збільшити її кількісний склад з дев’яти до десяти осіб. Ще раз звернуся до практики виборів у НАЗК і НАБУ, до складу Конкурсних комісій яких були включені представники  відповідних громадських об'єднань.

Конкурсна комісія (українська частина) з відбору членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти надала роз’яснення з усіх проблемних питань, які були озвучені на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти 19 грудня 2018 року у процесі обговорення цього питання.

Заслухавши та обговоривши дане питання, Комітет з питань науки і освіти більшістю голосів прийняв рішення інформацію генерального директора Директорату вищої освіти і освіти дорослих Міністерства освіти і науки України Шарова О.І., першого віце-президента Національної академії педагогічних наук України, голови Конкурсної комісії з обрання членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Лугового В.І. взяти до відома та надати наступні рекомендації:

Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

Внести пропозиції щодо змін до законів України з метою впровадження використання Міжнародної стандартної класифікації освіти при формуванні переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти.

Внести зміни до Положення про конкурс щодо обрання членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2018 року № 703, передбачивши:

1) проведення співбесіди з кандидатами у члени Національного агентства із забезпечення якості  вищої освіти;

2) підвищення ваги критеріїв, пов'язаних з обізнаністю кандидатів у європейських стандартах і практиках забезпечення якості вищої освіти, а також з їх практичним досвідом з відповідних питань.

Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:

Розробити перелік галузей знань, який відповідає переліку широких галузей Міжнародної стандартної класифікації освіти (МСКО) та затвердити його в установленому порядку.

Підготувати зміни до Закону України «Про вищу освіту» та Положення про конкурс щодо обрання членів Національного агентства і забезпечення якості вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2018 року № 703, передбачивши встановлення мінімальної квоти для представництва від кожної широкої галузі знань у складі Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.

Міністерству освіти і науки України спільно з Національною академією наук України, Національною академією педагогічних наук України, іншими національними галузевими академіями наук, Спілкою ректорів вищих навчальних закладів України надати пропозиції щодо:

- уточнення Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти;

- конкретизації критеріїв ідентифікації кандидатів у члени Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з певною заявленою ними галуззю знань;

- уточнення неоднозначних формулювань Закону України «Про вищу освіту» та Положення про конкурс щодо обрання членів Національного агентства і забезпечення якості вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2018 року № 703, стосовно кількості галузей знань, за якими кандидат у члени Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти може претендувати на обрання, та показників, за якими має оцінюватися його відповідність цим галузям.

Надіслати рішення Комітету Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Національній академії педагогічних наук України, Спілці ректорів вищих навчальних закладів України.

 

5.  Про проект Постанови Верховної Ради України «Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук».

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти, Голови Конкурсної комісії з присудження іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих учених і призначення Премії Верховної Ради України найталановитішим молодим ученим у галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок О.В. Співаковського, а також з метою покращення ефективності адресної підтримки молодих учених – докторів наук, створення додаткових можливостей і стимулів для проведення ними в Україні фундаментальних і прикладних наукових досліджень з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, підвищення престижності іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених з урахуванням проведеного обговорення Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одноголосно вирішив підтримати проект Постанови Верховної Ради України «Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук» та рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні прийняти його за основу та в цілому.

 

6.  Про проект Постанови Верховної Ради України «Про Премію Верховної Ради України молодим ученим».

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти, Голови Конкурсної комісії з присудження іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих учених і призначення Премії Верховної Ради України найталановитішим молодим ученим у галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок О.В. Співаковського, а також з метою розвитку вітчизняної науки і техніки, покращення підтримки молодих учених, створення додаткових можливостей і стимулів для проведення ними фундаментальних і прикладних наукових досліджень та науково-технічних розробок з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, підвищення престижності премії Верховної Ради України з урахуванням проведеного обговорення Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одноголосно вирішив підтримати проект Постанови Верховної Ради України «Про премію Верховної Ради України молодим ученим» та рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні прийняти його за основу та в цілому.

 

7.  Про нагородження працівників секретаріату Комітету з питань науки і освіти.

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Олександра Співаковського щодо нагородження працівників секретаріату, враховуючи плідну законотворчу, науково-експертну роботу, роботу з підготовки законопроектів, а також парламентських, комітетських слухань, виїзних засідань, круглих столів, Комітет з питань науки і освіти одноголосно вирішив:

1. Рекомендувати Голові Верховної Ради України представити до нагородження Президентом України

орденом “Орденом княгині Ольги” III ступеня НЕСТЕРЕНКО Лідію Степанівну – головного консультанта секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, Заслуженого працівника освіти України;

почесним званням “Заслужений працівник освіти України” ЛУЦЬКУ Аллу Володимирівну – головного консультанта секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти.

2. Рекомендувати Голові Верховної Ради України:

нагородити

Почесною грамотою Верховної Ради України СЕМЕНЮКА Сергія Володимировича – заступника керівника секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, кандидата фізико-математичних наук;

оголосити подяку Голови Верховної Ради України з врученням цінного подарунку

МАЛИГІНІЙ Ірині Вікторівні – консультанту секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти.

 

8.              Різне:

8.1.    Про затвердження плану роботи Комітету з питань науки і освіти на період десятої сесії восьмого скликання.

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. щодо затвердження плану роботи Комітету на період десятої сесії восьмого скликання Комітет одноголосно ухвалив взяти інформації до відома та затвердити план роботи Комітету з питань науки і освіти на період десятої сесії восьмого скликання з врахуванням пропозицій, висловлених народними депутатами України та подати до Апарату Верховної Ради України для узагальнення затверджений на засіданні Комітету план роботи на період десятої сесії восьмого скликання.

 

8.2.    Про затвердження пропозицій Комітету з питань науки і освіти до проекту порядку денного сесії Верховної Ради України на період десятої сесії восьмого скликання.

Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. щодо затвердження пропозиції Комітету до проекту Порядку денного десятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання Комітет одноголосно ухвалив взяти інформації до відома; затвердити пропозиції Комітету до проекту Порядку денного десятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання та надіслати пропозиції Комітету до Апарату Верховної Ради України для узагальнення та підготовки зведених пропозицій на розгляд Погоджувальної ради депутатських фракцій і груп.