Інформація про результати розширеного засідання

Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти

21 грудня 2016 року

 

21 грудня 2016 року відбулося розширене засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Головував: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Кириленко І.Г., Литвин В.М., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О., народний депутат України Констанкевич І.М.

Також у розширеному засіданні Комітету взяли участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Ковтунець В.В., заступник Міністра освіти і науки України Стріха М.В., директор Департаменту науково-технічного розвитку Міністерства освіти і науки України Чеберкус Д.В., директор Департаменту заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України Товстенко О.П., заступник директора Департаменту пенсійного забезпечення Міністерства соціальної політики України Матюх Т.В., Президент Національної академії педагогічних наук України Кремень В.Г., віце-президент Національної академії педагогічних наук України Гуржій А.М., Президент Національної академії правових наук України Петришин О.В., Голова ЦК профспілки працівників Національної академії наук України Широков А.І., віце-президент Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, ректор Національного гірничого університету Півняк Г.Г., Голова Ради проректорів із наукової роботи Вищих навчальних закладів України, директор ІТС НТУУ «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», проректор НТУУ «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» з наукової роботи Ільченко М.Ю., голова Ради директорів вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації Хмельницької області, директор Хмельницького торговельно-економічного коледжу Трішкіна Н.І., депутат Вінницької міської ради Парвадов О.О., директор ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г. М. Доброва НАН України» Малицький Б.А., член Лабораторії законодавчих ініціатив у рамках Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», доцент Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана Ніколаєв Є.Б., заступник Голови Профспілки працівників освіти і науки України Романюк С.М., голова секретаріату Української асоціації студентського самоврядування Євстіфеєв М.І., працівники секретаріату Комітету з питань науки і освіти, ректори низки регіональних вищих навчальних закладів, представники наукового та освітянського середовища, профспілок, експертів та громадських організацій.

 

На порядок денний засідання Комітету було винесено три контрольні питання:

1. Про стан впровадження Закону України “Про вищу освіту”.

2. Про стан реалізації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”.

3. Щодо виконання Рішення Комітету з питань науки і освіти від 12 квітня 2016 року “Про діяльність Державного підприємства “Інфоресурс”, забезпечення доступу до Єдиної державної електронної бази з питань освіти, виготовлення і вартість документів про освіту та студентських квитків”.

 

1. Заслухано питання про стан реалізації Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність».

Як зазначив у своїй доповіді заступник Міністра освіти і науки України Максим Стріха, в рамках впровадження цього Закону Кабінетом Міністрів України було визначено виконання 43-х завдань, з яких 38 покладено на Міністерство освіти і науки, 4 – на Міністерство соціальної політики, та 1 доручено Міністерству фінансів. Натомість, станом на 19 грудня 2016 р. було виконано лише 9 завдань, 2 – виконано частково, виконання ще одного перекладено на Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Такі невтішні результати дають всі підстави вважати, що імплементація Закону “Про наукову і науково-технічну діяльність” не виконана, а його остаточна реалізація відкладається на невизначений строк.

Провівши широке обговорення, Комітет прийняв одноголосне рішення визнати стан реалізації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” незадовільним, та визначив низку практичних рекомендацій щодо забезпечення його належної імплементації, а саме:

доручити Кабінету Міністрів України переглянути і визначити реальні строки прийняття нових та приведення у відповідність із Законом України “Про наукову і науково-технічну діяльність” раніше виданих нормативно-правових актів, розробки та подання на розгляд Верховної Ради України проектів законів України про внесення змін до Податкового, Бюджетного та Господарського кодексів для забезпечення діяльності Національного фонду досліджень України;

вказати Міністерству освіти і науки України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству фінансів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на неприпустимість затягування прийняття рішень щодо погодження нормативно-правових актів з реалізації Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність».

Повторний розгляд питання щодо стану реалізації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” буде здійснено Комітетом у другому та третьому кварталах наступного року.

 

2. Заслухано питання про стан впровадження Закону України «Про вищу освіту».

Другим питанням порядку денного розширеного засідання Комітету став розгляд стану впровадження Закону України “Про вищу освіту”, доповідачем з якого був Перший заступник Міністра освіти і науки України Володимир Ковтунець.

Зауважуємо, що пройшло вже майже два з половиною роки з того часу, коли Парламентом було прийнято Закон України “Про вищу освіту”. Із цим Законом пов’язані великі очікування українського суспільства, а його ухвалення назвали реформою вищої освіти.

Для забезпечення модернізації вищої освіти та з метою імплементації Закону “Про вищу освіту” упродовж 2015-2016 років Кабінетом Міністрів України та Міністерством освіти і науки України видано значну кількість нормативно правових актів. Дійсно, було зроблено чимало, однак за кількістю не завжди стоїть якість. Багато норм Закону до цього часу залишилися лише деклараціями на папері. Крім того, впровадження нового Закону породило низку серйозних проблем, зокрема, пов’язаних із початком діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, унормуванням статусу та подальшої діяльності вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, відсутністю ефективної моделі фінансування вищих навчальних закладів, забезпеченням реальної боротьби з плагіатом в академічному середовищі, формуванням Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, забезпеченням реальної фінансової автономії вищих навчальних закладів, розробкою стандартів вищої освіти та стандартів освітньої діяльності, підготовкою вищими навчальними закладами нових освітніх програм, тощо.

Проведення реформи вищої освіти гальмується відсутністю нормативної бази з багатьох значущих питань вищої освіти та її повільним оновленням. Так, з метою впровадження Закону України “Про вищу освіту”, Міністерство освіти і науки України своїм наказом від 16 вересня 2014р. № 1048 затвердило План заходів, спрямованих на виконання Закону України “Про вищу освіту”, який включав 40 пунктів. Натомість, майже третина з них (13 пунктів) до цього часу ще не виконана. Також, до цього часу не підготовлені і не затверджені такі важливі проекти актів Кабінету Міністрів України:

- щодо порядку та спеціальностей, за якими може здійснюватися атестація осіб, які здобувають ступінь магістра у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту;

- щодо порядку скасування рішення спеціалізованої вченої ради про присудження наукового ступеня у разі виявлення академічного плагіату;

- щодо нормативів матеріально-технічного і фінансового забезпечення вищих навчальних закладів;

- щодо порядку та критеріїв, за якими здійснюється надання вищому навчальному закладу статусу національного;

- про дослідницький університет та критерії, що включають показники, приведені до кількості науково-педагогічних і наукових працівників вищих навчальних закладів;

- про затвердження комплексної державної програми щодо забезпечення конституційного права на освіту осіб з особливими освітніми потребами;

- щодо положення про Український центр оцінювання якості освіти;

- щодо повного переліку посад науково-педагогічних і педагогічних працівників вищих навчальних закладів;

- щодо порядку отримання цільових пільгових державних кредитів для здобуття вищої освіти;

- щодо розміру академічної та соціальної стипендій та порядку їх призначення;

- щодо затвердження нормативів чисельності здобувачів вищої освіти (курсантів), аспірантів (ад’юнктів), докторантів, слухачів, інтернів, клінічних ординаторів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у вищих навчальних закладах державної форми власності;

- щодо порядку пільгового проїзду у транспорті здобувачів вищої освіти, які навчаються у вищих навчальних закладах за денною формою навчання.

Також викликає обґрунтовану тривогу відсутність реального прогресу у “запуску” діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Агентство, як ключовий незалежний орган з надзвичайно широкими повноваженнями та відповідальністю, мав розпочати свою діяльність ще з 1 вересня 2015 року. Утворення та початок функціонування такого Національного агентства мало би стати одним з реальних і вагомих прикладів реалізації реформ у державі, зокрема, запровадження дерегуляції та децентралізації у сфері вищої освіти, надання реальної автономії вищим навчальним закладам. Однак, до цього часу агентство так і не розпочало роботу. Це спричинено тим, що Міністерством освіти і науки України не реалізовано всі необхідні заходи, передбачені Законом «Про вищу освіту» стосовно забезпечення діяльності Національного агентства, а також не внесено на розгляд Уряду відповідні постанови щодо призначення обраного членами Національного агентства керівництва.

Запровадження реформи вищої освіти стримується також відсутністю реальної фінансової автономії, оскільки наразі створено лише механізм відкриття навчальними закладами рахунків у банках. Однак, де-факто вищі навчальні заклади не можуть самостійно розпоряджатись коштами, встановлювати параметри оплати праці тощо. Недосконалою і непрозорою є чинна система розподілу державного замовлення, яка не враховує показників діяльності вищих навчальних закладів, потреб економіки держави у трудових ресурсах та потреб розвитку регіонів.

З прийняттям Закону України «Про вищу освіту» понад два роки залишається невизначеним на законодавчому рівні статус технікумів і коледжів. Виникла реальна загроза руйнації закладів І-ІІ рівня акредитації, оскільки відповідно до Розділу XV Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про вищу освіту» останній прийом абітурієнтів на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста, якого готують зазначені заклади, проводиться у 2016 році.

За результатами проведеного аналізу діяльності Міністерства освіти і науки України, Комітетом з питань науки і освіти підготовлено відповідний проект рішення, який було надано учасникам засідання для ознайомлення. Вищезазначений проект рішення знайшов практично повну підтримку шановного товариства, за винятком одного пункту, а саме пункту 5.9. відповідно до якого рекомендувалось Кабінету Міністрів України внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року № 266, доповнивши Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, спеціальностями “Грунтознавство”, “Селекція і генетика”, “Громадське здоров’я”, “Педіатрія”, “Медична психологія”, “Парамедик”, “Медичний технік”, “Фізичний реабілітолог”. Ця пропозиція викликала гостру дискусію в залі, у зв’язку з чим було вирішено винести її на обговорення в якості окремого питання на наступному засіданні Комітету.

Решта ж рекомендацій, викладених у проекті цього рішення, в тому числі стосовно звернення уваги Міністерства освіти і науки України на його неналежну роботу щодо впровадження Закону України “Про вищу освіту”, а також надання відповідних пропозицій Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України та центральним органам виконавчої влади щодо вжиття необхідних заходів до забезпечення імплементації цього Закону та здійснення низки інших дій щодо поліпшення стану освіти і науки, була підтримана народними депутатами України – членами Комітету одноголосно.

 

3. У зв’язку з лімітом часу третє питання порядку денного щодо виконання Рішення Комітету з питань науки і освіти від 12 квітня 2016 року «Про діяльність Державного підприємства «Інфоресурс», забезпечення доступу до Єдиної державної електронної бази з питань освіти, виготовлення і вартість документів про освіту та студентських квитків розглянути не вдалось, тому його розгляд відбудеться на засіданні Комітету на наступному пленарному тижні.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

19 квітня 2024 19:00
11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12
20 березня 2024 14:00
05 березня 2024 13:00
13 лютого 2024 15:00
09 лютого 2024 17:21