Світова економічна і фінансова криза як шанс модернізації України через науку і освіту

 

Світова фінансова та економічна криза створила виклики для української науки і освіти, що змушує переосмислити їх місце і роль в суспільно-економічному житті України.

 

Як сьогодні має діяти наука і освіта, щоб послабити негативні наслідки світової економічної та фінансової кризи в Україні, а також, як використати кризу в якості шансу для України втілити в життя зміни, які підвищать її конкурентоспроможність, дискутували 10 листопада 2008 учасники круглого столу, організованого Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти.

 

Метою заходу стало отримання конкретних рекомендацій і пропозицій щодо необхідних змін від людей, які найкраще знають і розуміють проблеми науки і освіти, а саме від народних депутатів України, представників Національної академії наук України та галузевих академій наук України, Міністерства освіти і науки України, профспілок, освітянської та наукової громадськості.

 

Унікальність заходу полягала в тому, що зібрались майже усі Міністри освіти і науки України та Голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти за сімнадцятирічний період незалежності України. Всього на круглому столі було близько 100 чоловік, хоча бажаючих прийняти участь було набагато більше.

 

Народний депутат України, Голова Комітету з питань науки і освіти Володимир Полохало акцентував увагу на тому, що освіта і наука, це те, що сьогодні може об’єднати різні політичні сили, оскільки в контексті світової фінансової і економічної кризи одним з ключових пріоритетів України є розвиток саме цих галузей.

 

 «В умовах світової економічної та фінансової кризи, вже не можна надіятися на міжнародні системи, а слід більше зосередитися на внутрішньому ринку, визначаючи освіту і науку пріоритетними напрямами його розвитку» зазначив ректор Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут», академік НАН України Михайло Згуровський.

 

На круглому столі неодноразово наголошувалось, що обираючи інноваційний шлях розвитку держави, необхідно зосередити увагу на  розвитку науки, зокрема стимулювати наукову діяльність у вищих навчальних закладах. Як не прикро, але сьогодні лише 2/3 університетів займаються наукою.

 

На роль технопарків звернув увагу Голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти (06.1990 р. - 10.1992 р.), ( 02.2000 р. - 04.2002 р.), (07.2005 р. - 04.2006 р.), академік Ігор Юхновський, зауваживши, що їх діяльність створює нові робочі місця і в деякій мірі вирішує проблему зайнятості населення. Також, як пріоритетний напрям розвитку він вбачає молодіжне житлове будівництво.

 

Президент Академії педагогічних наук України, академік НАН України Василь Кремень наголошуючи, що «криза, ставить питання про конкурентоспроможність українських університетів» та посилаючись на сучасний європейський досвід, запропонував провести структурні зміни в мережі вищих навчальних закладів, створити потужні конкурентоспроможні університети, з високим рівнем автономії.

 

Голова Рахункової Палати України, член-кореспондент НАН України Валентин Симоненко порушив проблему великої кількості програм розвитку в Україні, які через свою численність недофінансовуються. З тим, що краще мати менше програм розвитку, але які б фінансувалися в повній мірі, погодився і Голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти (07.1994 р. - 04.1998 р.) Володимир Сторіжко. А Голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти (07.1998 р. - 02.2000 р.) Володимир Семиноженко взагалі заявив, що «Україна повинна мати аналог американській антикризовій програмі Ф. Рузвельта, але формувати її мають ті, провідні фахівці, багато з яких присутні на круглому столі».

 

В Україні  світова економічна та фінансова криза переплелась із кризою демографічною та кризою в управлінні освітою,  підкреслив Міністр освіти і науки України (02.2005 р. - 12.2007 р.), Голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти ( 06.2002 р. - 07.2005 р. ) Станіслав Ніколаєнко. Він поінформував, що мають місце випадки, коли скасовують безоплатне харчування учнів, відправляють учителів у відпустку, одночасно рекомендуючи їм все рівно приходити на роботу в цей час.

 

Учасники круглого столу також не залишили без уваги проблему змісту освіти, погодившись, що сучасна освіта спрямована в першу чергу на представлення все більше і більше інформації, залишаючи обмаль часу на її осмислення, та недостатньо мотивуючи і зацікавлюючи учнів.

 

Потрібно переглянути якість освіти і якість підручників, наголосив директор Науково-дослідного центру  судової експертизи з питань інтелектуальної власності Петро Крайнєв. Як приклад, він навів підручник для 10 класу «Основи інтелектуальної власності», який неможливо використовувати у навчальному процесі, так як багато наведених в ньому положень не відповідають дійсності та є викривленням понять основ інтелектуальної власності.

 

Не боятися змін закликала народний депутат України, Секретар Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Катерина Самойлик. Економічна криза це шанс для України зробити ривок уперед, саме в сфері освіти і науки.

 

Рекомендації, на основі пропозицій учасників круглого столу, будуть сформульовані протягом найближчих днів робочою групою, створеною Комітетом з цією метою, та надіслані до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.

 

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12
20 березня 2024 14:00
05 березня 2024 13:00
13 лютого 2024 15:00
09 лютого 2024 17:21
01 лютого 2024 18:17