Комітет з питань науки і освіти надіслав Прем’єр-міністру України Юлії Тимошенко пропозиції щодо першочергових заходів, спрямованих на удосконалення функціонування системи професійно-технічної освіти України в умовах фінансово-економічної кризи.

         

 

 

ПРОПОЗИЦІЇ КОМІТЕТУ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ ЩОДО ПЕРШОЧЕРГОВИХ

ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА УДОСКОНАЛЕННЯ

ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ

ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОЇ

КРИЗИ

         

 

          Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти детально проаналізував ситуацію в системі професійно-технічної освіти і розглянув її на своєму засіданні. Відповідне рішення надіслане до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, обласних державних адміністрацій, Академії педагогічних наук України.

           Підтримуючи заходи, які послідовно здійснюють центральні і регіональні органи виконавчої влади, наукові установи, навчальні заклади на виконання прийнятого у червні 2008 року рішення, Комітет з питань науки і освіти  констатує, що на сьогодні ситуація ще більше загострилась в складних умовах, пов’язаних з викликами світової та вітчизняної фінансово-економічної кризи, і наполягає на необхідності термінового розв’язання проблем, які значною мірою стримують, а в ряді випадків  унеможливлюють розвиток професійно-технічної освіти  України та можуть призвести до руйнації системи підготовки кваліфікованих робітників в державі.

          Серед першочергових заходів на кризовий період та перспективу слід виокремити наступне:

 

          1. Термінове наукове опрацювання, оновлення та затвердження в установленому порядку в новій редакції Концепції розвитку професійно-технічної  освіти та Закону України “Про професійно-технічну освіту”.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Затвердження постановою Кабінету Міністрів України нової редакції Концепції розвитку професійної освіти і навчання в Україні.

          - Прискорення розробки та подання Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України законопроекту про внесення змін до Закону України Про професійно-технічну освіту (нової редакції Закону України Про професійно-технічну освіту).

 

          2. Невідкладним завданням є формування нової стратегії (програми) розвитку ПТО, а також визначення та наукове обґрунтування   напрямів її реалізації на кризовий період (2009-2010 роки) та найближчі 5-10 років.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Розробка та затвердження Стратегії (Програми) постановою Кабінету Міністрів України.

         

          3. Запровадження науково обґрунтованого прогнозування розвитку ринку праці в Україні з урахуванням реального стану та тенденцій розвитку економіки.  Ліквідація перекосів у формуванні трудових ресурсів держави, їх професійній підготовці. У 2007/2008 навчальному році в професійно-технічних навчальних закладах (ПТНЗ)  готували у 6,2 рази менше кадрів з розрахунку на 10 тисяч населення, ніж у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації1996 році цей показник складав 2,8 рази), тоді як на ринку праці  спостерігається  дефіцит   висококваліфікованих  робітників.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Запровадження Кабінетом Міністрів України нової методології прогнозування розвитку ринку праці в Україні та формування трудових ресурсів держави.

 

          4. Створення чіткого механізму взаємодії центральних та регіональних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, навчальних закладів при формуванні державного замовлення на підготовку робітничих кадрів з метою недопущення необґрунтованих витрат на підготовку незатребуваних кваліфікованих робітників та збільшення кількості безробітних на ринку праці.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Розробка та затвердження постановою Кабінету Міністрів України  Положення (Порядку) про формування державного замовлення на підготовку кадрів з вищою та професійно-технічною освітою.

 

          5. Визначення концептуальних засад розбудови нової економіки професійно-технічної освіти та запровадження сучасної методики розрахунку вартості підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах з урахуванням складності, наукоємності та матеріалоємності професій,  розроблення дієвого механізму багатоканального, різнорівневого фінансування ПТНЗ та стимулювання навчальних закладів до залучення позабюджетних коштів, нарощування обсягів навчально-виробничої діяльності.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Розробка та запровадження розпорядженням Кабінету Міністрів України нової моделі розрахунку вартості підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах.

          - Підготовка та подання Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України законопроектів щодо внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України, законів “Про Державний бюджет України на 2009 рік”, “Про професійно-технічну освіту”, “Про оподаткування прибутку підприємств”.

 

          6. Створення правових та економічних засад стимулювання роботодавців і інвесторів до участі у розвитку закладів профтехосвіти та відновленні трудових ресурсів держави, що має базуватись на взаємному інтересі та відповідальності.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Розробка та внесення Кабінетом Міністрів України відповідного законопроекту до Верховної Ради України.

          - Внесення змін до Закону України Про професійно-технічну освіту.

 

          7. Модернізація навчальної матеріально-технічної бази закладів професійно-технічної освіти, впровадження в навчальний процес нової техніки, обладнання, інструментів і матеріалів. В останні 17 років майже не здійснювався, крім комп’ютеризації, процес відтворення основних фондів за рахунок коштів державного бюджету. Припинилось будівництво об’єктів профтехосвіти. Обладнання та навчальна техніка на 95-96 відсотків морально і фізично застаріли або взагалі вийшли з ладу. З майже 19 тисяч металообробних верстатів, що використовуються в навчальному процесі ПТНЗ, лише 4% -  нового покоління. Аналогічне становище з навчальним транспортом. З майже 3000 вантажних автомобілів лише 141 з терміном експлуатації до 10 років, а з 1300 легковихлише 333. У професійно-технічних навчальних закладах агропромислового комплексу з понад 5000 тракторів і 1300 комбайнів всього 4% -  нового покоління, а 96%  підлягають заміні.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:   

          - Розробка та затвердження постановою Кабінету Міністрів України Програми розвитку професійно-технічної освіти в Україні. (Див. п. 2).

 

          8. Прискорення розробки та впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій. Перегляд та доопрацювання  моделі стандарту з огляду на серйозні критичні зауваження роботодавців і педагогів-практиків професійно-технічних навчальних закладів та виходячи з потреби створення сучасних стандартів  професійної компетентності і національної системи кваліфікацій. Перегляд та запровадження нової моделі Державного переліку професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Внесення змін до Державного стандарту професійно-технічної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України, №1135 від 17 серпня 2002 року.

          - Зупинення дії Державного переліку професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1117 від 11 вересня 2007 року, та затвердження нової моделі Державного переліку професій.

          - Внесення змін до Порядку ліцензування діяльності з надання освітніх послуг, затвердженого  постановою  Кабінету  Міністрів  України №1019 від 8 серпня 2007 року,  (у сфері професійно-технічної освіти).

 

          9. Прискорення темпів та  збільшення обсягів видання навчальної літератури. Загальна забезпеченість професійно-технічних навчальних закладів підручниками та навчальними посібниками на початок 2008 року складала: із загальнотехнічних і спеціальних дисциплін – 69%, із загальноосвітніх – 63%. А з ряду професій машинобудування, металообробки, приладобудування, видобувної промисловості, транспорту і зв’язку вона не перевищує 30%.

         

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Кабінету Міністрів України врахувати при підготовці змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік”, а також при підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2010 рік.

 

          10. Зарахування 100 % надходжень коштів від сплати за оренду вільних приміщень до спеціального фонду професійно-технічних навчальних закладів, а не 50%, як передбачено  п.30 ст.2 та п.15 ст.6 Закону України Про Державний бюджет України на 2009 рік, з подальшим використанням коштів на забезпечення життєдіяльності навчальних закладів.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Кабінету Міністрів України врахувати при підготовці змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік”, а також при підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2010 рік.

 

          11. Надання професійно-технічним навчальним закладам права оперативно спрямовувати власні кошти зі спеціального фонду на організацію та забезпечення професійного навчання учнів, оновлення навчальної матеріальної бази без обмежень, що передбачаються ст.61  Закону України  Про Державний бюджет України на 2009 рік.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Кабінету Міністрів України врахувати при підготовці змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік”, а також при підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2010 рік.

         

          12. Відновлення норми щодо звільнення професійно-технічних навчальних закладів державної та комунальної форми власності, які фінансуються з відповідних бюджетів, від сплати податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів стосовно транспортних засобів, які використовуються в навчальних цілях.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Прискорення розгляду та прийняття в цілому  в залі Верховної Ради України проекту Закону про внесення змін до статті 4 Закону України “Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів” (щодо пільг по оподаткуванню для професійно-технічних навчальних закладів), реєстр. №2353 від 09.04.2008р., н.д. О.Васильєв.

 

          13.  Включення у 2009-2010 роках професійно-технічних навчальних закладів сільськогосподарського профілю, які мають навчальні господарства, до переліку сільськогосподарських підприємств, що мають право на дотації з державного бюджету на підтримку виробництва продукції рослинництва.

                    Організаційні шляхи реалізації:   

          - Затвердження постановою Кабінету Міністрів України.

 

          14. Зняття обмеження для підприємств стосовно включення до валових витрат у розмірі до 3 відсотків  фонду оплати праці звітного періоду таких витрат, що  спрямовані на професійну підготовку, навчання, перепідготовку, підвищення кваліфікації робітників у професійно-технічних навчальних закладах.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:   

          - Внесення змін до статті 5 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”.

 

          15. Розширення у 2009-2010 роках переліку професій, на які розповсюджується дія Закону України “Про забезпечення молоді, яка отримала вищу або професійно-технічну освіту, першим робочим місцем з наданням дотації роботодавцю” та суттєве збільшення обсягів фінансування на ці потреби.

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Затвердження додаткового переліку професій постановою Кабінету Міністрів України.

          - Кабінету Міністрів України передбачити збільшення фінансування на ці потреби при підготовці змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік”, а також при підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2010 рік.

 

          16. Запровадження термінових заходів щодо недопущення зриву виробничої практики на підприємствах, проведення випускних кваліфікаційних іспитів та працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів у 2009 році.

 

                    Організаційні шляхи реалізації:

          - Внесення на період фінансово-економічної кризи тимчасових змін до Порядку надання робочих місць для проходження учнями, слухачами професійно-технічних навчальних закладів виробничого навчання та виробничої практики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №992 від 7 червня 1999 року, (в частині надання безоплатних робочих місць).

          - Прискорення розробки та затвердження Кабінетом Міністрів України Положення про працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів, що навчалися за державним замовленням.

 

 

         

 

         

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

23 квітня 2024 15:43
19 квітня 2024 19:00
11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12
20 березня 2024 14:00
05 березня 2024 13:00
13 лютого 2024 15:00