КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ

 

До протоколу № 49

від 21 вересня 2016 року

 

Про формування порядку денного пленарного засідання

Верховної Ради України на період 4 - 7 жовтня 2016 року

щодо розгляду Верховною Радою України

пріоритетних законопроектів з освітніх питань

__________________________________________________________________

 

Заслухавши та обговоривши інформацію, представлену Першим заступником Голови Комітету Верховної Ради України з питань науки i освіти О. Співаковським щодо пакету пріоритетних законопроектів, які рекомендується першочергово розглянути на засіданні Верховної Ради України, Комітет в и р і ш и в:

 

1.Інформацію Першого заступника Голови Комітету Верховної Ради України О.Співаковського, представників Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України взяти до відома.

2.Рекомендувати Верховній Раді України включити для першочергового розгляду до порядку  денного пленарного засідання  Верховної Ради України на період 4 - 7 жовтня 2016 року пакет законопроектів з освітніх питань:

для повторного розгляду з пропозиціями Президента України:

- про пропозиції Президента України до Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти від 04.02.2016 № 982-VIII;

- про пропозиції Президента України до Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” щодо фінансування професійно-технічної освіти”  від  04.02.2016 № 983-VIII.

для розгляду у першому читанні:

- проект Закону “Про освіту” (реєстр. № 3491-д від 04.04.2016р., н.д.О.Скрипник, В.Литвин, Т.Кремінь, І.Кириленко);

- проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо працевлаштування випускників (реєстр. № 3312-д від 26.04.2016р., н.д.О.Співаковський, Т.Кремінь, І.Кириленко, В.Литвин, О.Скрипник, М.Поплавський);

- про проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” щодо підвищення державної підтримки Національної академії наук України та національних галузевих академій наук” (реєстр. № 4477 від 20.04.2016р., н.д.О.Співаковський, А.Павелко, А.Гордєєв, С.Хлань, В.Галасюк, А.Немировський);

- проект Закону про внесення змін до розділу ХV Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про вищу освіту” (щодо вступу до аспірантури та діяльності спеціалізованих вчених рад) (реєстр. № 4783 від 06.06.2016р., н.д.О.Співаковський, І.Кириленко, Т.Кремінь, В.Литвин, М.Поплавський);

- проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення безкоштовного харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів (реєстр. № 3829 від 27.01.2016р., н.д.О.Співаковський, І.Кириленко, Т.Кремінь, В.Литвин, М.Поплавський, О.Скрипник, І.Мельничук, Р.Мацола, А.Гордєєв, С.Хлань, А.Шинькович);

- проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення безкоштовного харчування окремих категорій учнів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів (реєстр. № 3829-1 від 11.02.2016р., н.д.Н.Королевська, Ю.Солод);

- проект Закону про внесення змін до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (щодо уточнення деяких положень) (реєстр. 4349 від 31.03.2016р., н.д.І.Кириленко, О.Співаковський, О.Скрипник, Т.Кремінь, В.Литвин, М.Поплавський);

- проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” щодо призупинення передачі майна державних професійно-технічних навчальних закладів в комунальну власність (реєстр.   4365 від 01.04.2016р., н.д.О.Співаковський, І.Кириленко, М.Поплавський, В.Галасюк, О.Скрипник).

- проект Закону про внесення змін до Закону України “Про авторське право і суміжні права” щодо використання об’єктів авторського права в пародіях, попурі та карикатурах (реєстр. 3586 від 07.12.2015р., н.д.М.Княжицький).

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                                                                                                          О.В. Співаковський

 

 

 

Про стан і проблеми підготовки навчальних закладів України

до 2016/2017 навчального року

_____________________________________________________________

 

Заслухавши і обговоривши інформацію Першого заступника Міністра освіти і науки України В. Ковтунця, Першого Заступника Голови Комітету В. Співаковського, а також, враховуючи виступи інших учасників засідання щодо підготовки навчальних закладів України до нового 2016/2017 навчального року, Комітет відзначає, що центральним органом державної виконавчої влади, який здійснює керівництво у сфері освіти, регіональними органами управління освіти (місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування) 01 в рамках вищезазначеної підготовки було здійснено комплекс заходів фінансового, господарського, кадрового, науково-методичного та організаційного характеру.

Упродовж вересня 2016 року Комітет з питань науки і освіти провів низку заходів, присвячених питанням початку нового 2016/2017 навчального року, зокрема вступній компанії 2016 року до вищих і професійно-технічних навчальних закладів України, забезпеченню підручниками загальноосвітніх навчальних закладів України, а також обговорив проектні показники фінансування освіти і науки з Державного бюджету України у 2017 році.

Під час цих засідань Комітет глибоко проаналізував вищезазначені питання, вказав на причини виникнення проблем, що потребують оперативного втручання, та запропонував шляхи їх вирішення (Рішення Комітету від 7 вересня 2016 року, протокол № 48 «Про стан забезпечення підручниками системи загальної середньої освіти (станом на початок нового 2016/2017 навчального року) (інформація Міністерства освіти і науки України)»;  Рішення Комітету від 7 вересня 2016 року, протокол № 48 «Про результати і проблеми вступної кампанії 2016 року до вищих і професійно-технічних навчальних закладів України»; Рішення Комітету від 7 вересня 2016 року, протокол № 48 «Про проект Постанови “Про Основні напрями бюджетної політики на 2017 рік” (реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, та проектні показники фінансування освіти і науки з Державного бюджету України у 2017 році»).

За результатами розгляду вищезазначених питань Комітет принципово висловився щодо необхідності під час складення проекту Закону України “Про Державний бюджет України на 2017 рік” забезпечити фінансування освітньої діяльності відповідно до проекту Закону України “Про освіту” в обсязі 7% ВВП; передбачити згідно з Законом України “Про наукову і науково-технічну діяльність” поетапне збільшення фінансування науки, визначивши фінансування науково-технічної сфери у 2017 році в обсязі 0,5% ВВП; серйозного доопрацювання та удосконалення  Умов прийому до вищих навчальних закладів України у 2017 році; здійснення заходів, спрямованих на посилення відповідальності органів державної виконавчої влади, зокрема місцевих, за фінансування статей видатків на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для учнів, вихованців системи загальної середньої освіти, а також під час підготовки проекту Закону України “Про Державний бюджет України на 2017 рік” передбачити витрати за бюджетною програмою 2201170 “Здійснення методичного та матеріально-технічного забезпечення діяльності навчальних закладів” додаткові кошти в сумі 392 969,9 тис. гривень, з них видатки споживання – 19 591,1 тис. гривень, видатки розвитку – 373 378,8 тис. гривень для видання підручників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

Учасники засідання відзначають, що виникнення низки проблем під час підготовки навчальних закладів до 2016/2017 навчального року пов’язано з проведенням децентралізації, створенням об’єднаних територіальних громад, реорганізацією мережі навчальних закладів, відсутністю належного фінансового забезпечення, недосконалістю чинного законодавства, зокрема окремих положень законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих України» щодо встановлення норми з 1 вересня 2016 року в частині забезпечення фінансування загальноосвітніх навчальних закладів, де кількість учнів становить менше 25 учнів, за рахунок освітньої субвенції,  «Про вищу освіту», що стало очевидним в процесі їх практичного застосування, а також відсутність механізмів реалізації приписів цього Закону.

Комітет звертає увагу на необхідність посилення уваги до вирішення  питання забезпечення доступу дітей до здобуття дошкільної освіти відповідно до потреб (черга на влаштування до дошкільних навчальних закладів становить понад 86 тисяч осіб), створення додаткових місць у функціонуючих дошкільних навчальних закладах, введення в експлуатацію новобудов, відновлення діяльності закладів, що використовуються не за призначенням.

Серед актуальних питань функціонування загальноосвітніх навчальних закладів особливої уваги та оперативного втручання потребують питання вчасного забезпечення підручниками, формування мережі опорних шкіл та законодавчого унормування їх діяльності, зміцнення навчально-матеріальної бази багатьох шкіл для повноцінного виконання державних навчальних програм. Зокрема, за даними МОН України, п’ята частина міських і майже половина сільських шкіл не мають кабінетів фізики і математики, лише близько 60 відсотків наявних кабінетів достатньо укомплектовані необхідними приладами й обладнанням. У країні немає налагодженої індустрії з виготовлення навчальних приладів і шкільного обладнання, яка могла б зарадити справі.

Серед проблем підготовки навчальних закладів до нового навчального року, де перебувають діти з особливими потребами, важливо відзначати проблеми нормативно-правового спрямування, зокрема, у зв’язку з розгортанням інклюзивної освіти в Україні, потребують розроблення та затвердження положення про Державний інклюзивно-ресурсний центр та мережу регіональних ресурсних центрів. Також потребують удосконалення штатні нормативи діяльності навчально-реабілітаційних центрів для дітей з особливими потребами різних нозологій, зокрема для роботи з дітьми раннього віку, консультативної допомоги батькам та ін. Виключної уваги вимагає питання формування мережі спеціальних навчальних закладів для дітей з особливими потребами, яке повинно проводитись з урахуванням можливостей розгортання повноцінного інклюзивного навчання в тому чи іншому регіоні.

В Україні відсутній єдиний державний реєстр дітей з особливими потребами, що значно ускладнює навчально-методичне, корекційно-реабілітаційне, кадрове забезпечення їхнього навчання. Потребують вирішення проблеми архітектурної доступності для дітей з інвалідністю у більшості навчальних закладів України (наявність пандусів, ліфтів, обладнання туалетних кімнат, тощо); забезпечення сучасними технічними корекційно-реабілітаційними засобами навчання (звукопідсилююча апаратура для дітей з порушеннями слуху; оптично збільшувальні, озвучуючі прилади для дітей з порушеннями зору, брайлівські принтери) та навчання педагогів експлуатації сучасних технічних засобів та апаратури.

В учасників засідання викликають особливі застереження щодо питань подальшого розвитку професійно-технічної освіти. Згідно із ст. 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» діяльність професійно-технічних навчальних закладів у 2016 році здійснюється за рахунок фінансування з бюджетів органів місцевого самоврядування. Також відповідно до вказаної статті Закону Кабінет Міністрів України має забезпечити передачу з державної власності у комунальну власність відповідних установ, закладів та організацій. Разом з тим, не розроблені механізми передачі закладів системи професійно-технічної освіти на місцевий бюджет. Включення об'єктів, право власності на які не зареєстровано за державою, до проекту відповідного акту Уряду про передачу професійно-технічних навчальних закладів з державної у комунальну власність є неприпустимим, оскільки порушує частину другу статті 2 Закону України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності».

Комітет звертає увагу на актуальність проблеми стійкого недофінансування усіх ланок освіти. Зокрема, поступове зростання в абсолютних показниках фінансування вищих навчальних закладів за загальним фондом фактично містить лише соціальну складову, а саме збільшення стипендіального забезпечення та утримання сиріт. Заробітна плата та стипендія складають майже 90 % бюджетного фінансування, решта частково покриває видатки на комунальні послуги та обов’язкові платежі. Практично не виділяються кошти на утримання матеріально-технічної бази, не говорячи вже про капітальні видатки, які пропонується відшкодовувати зі спеціального фонду.  При чому основне фінансування за комунальними видатками сплановане на літні канікулярні місяці, коли доведені суми є збитковими і підлягають частковому поверненню.

Окрім великого фонду оплати праці, комунальних видатків, в умовах зростання тарифів на енергоносії, утримання та ремонтів матеріально-технічної бази, капітальних видатків, пов’язаних з необхідністю відповідати сучасним ліцензійним та акредитаційним умовам у частині матеріального забезпечення навчального процесу (забезпечення комп’ютерною та мультимедійною технікою, забезпечення умов для категорій осіб з особливими потребами, лабораторного обладнання для природничих, інженерних та деяких інших спеціальностей) на спеціальний фонд повністю покладаються всі видатки з виховної, культурно-масової та спортивної роботи, виплати пов’язані з виконанням нормативно-правових актів, фінансове забезпечення яких не передбачено кошторисом за загальним фондом (наприклад, індексація стипендій і заробітної плати) тощо. Тому навіть за умов енергозбереження, оптимізації штатного розпису та графіка навчального процесу наявний дефіцит коштів спеціального фонду. За таких умов підготовка споруд, аудиторного фонду, інженерних мереж до нового навчального року та роботи в осінньо-зимовий період викликає низку проблем.

Одним з актуальних проблемних питань підготовки навчальних закладів до 2016/2017 навчального року є забезпеченість навчальних закладів фахівцями психологічної служби системи освіти. Середній відсоток забезпеченості навчальних закладів соціальними педагогами по Україні становить 46,19%. Серед типів навчальних закладів найкращий показник мають спеціальні школи-інтернати – 68,34%. Загальноосвітні навчальні заклади, які знаходяться в місті забезпечені на 65,55%, а сільські – на 36,99%, ПТНЗ – на 54,35% міські та на 35,00% сільські. Найгірший стан справ із забезпечення соціальними педагогами у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації: міські забезпечені на 9,92%, а ті що знаходяться в сільській місцевості на 5,00%.

Наступним актуальним питанням є слабка матеріально-технічна база бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів, що унеможливлює процес перетворення їх на сучасні бібліотечно-інформаційні центри, які на етапі розвитку інформаційного суспільства повинні стати центром навчально-виховного процесу, майданчиком для педагогічних інновацій, а також забезпечити вільний доступ учням і педагогам до будь-якого виду інформації для їхньої самостійної роботи та самоосвіти. Відсутність комп’ютерів у шкільних бібліотеках призводить до того, що в 57% бібліотечних працівників відсутні навички роботи з комп’ютерною технікою. Фонди бібліотек фактично не оновлюються новою літературою (сучасною українською літературою, літературою патріотичної тематики, довідковою тощо), що негативно впливає на якість бібліотечно-інформаційного забезпечення і вчителів, і учнів.

 

У зв'язку з вищезазначеним, Комітет вирішив:

 

1.         Інформацію Міністерства освіти і науки України стосовно підготовки навчальних закладів України до 2016/2017 навчального року взяти до відома.

2.          Рекомендувати Верховній Раді України:

2.1.    Прискорити розгляд проекту Закону України «Про освіту» (реєстр. № 3491-д від 04.04.2016 р.) у повторному першому читанні. Під час доопрацювання законопроекту до другого читання розглянути пропозицію щодо делегування наглядовим радам вищих навчальних закладів частини повноважень засновників, у тому числі повноважень з призначення керівника вищого навчального закладу та укладання з ним контракту.

2.2.    Прискорити розгляд у другому читанні проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності вищих навчальних закладів (наукових установ), які були переміщені з тимчасово окупованої території та з населених пунктів на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (реєстр. № 4718 від 24.05.2016 р.).

2.3.    Комітету Верховної Ради України узагальнити пропозиції круглого столу “Перспективи подальшого розвитку системи загальної середньої освіти” (в рамках обговорення проектів “Концепції середньої загальноосвітньої школи України”, затвердженої Президією Національної академії педагогічних наук України та Концептуальних засад реформування середньої освіти “Нова українська школа”, представлених керівництвом Міністерства освіти і науки України)” від 16 вересня 2016 року та надіслати їх для врахування Міністерству освіти і науки України.

3.  Рекомендувати Кабінету  Міністрів України:

3.1.   Виходячи з норм Закону України «Про освіту» забезпечити у 2017 році загальне фінансування освіти в обсязі 7% ВВП.

3.2.   Доручити Міністерству фінансів України  при підготовці проекту Державного бюджету України на 2017 рік забезпечити реалізацію наступних пропозицій Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти щодо:

-         збереження та фінансове забезпечення з Державного бюджету України професійно-технічних навчальних закладів. З цією метою одночасно з поданням проекту Закону України “Про Державний бюджет на 2017 рік” передбачити внесення змін до чинного законодавства України щодо передачі видатків на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах на фінансування з Державного бюджету України;

-         збільшення оплати праці педагогічних, наукових і науково-педагогічних працівників;

-         належного фінансування дошкільних та позашкільних, загальноосвітніх навчальних закладів;

-         належного фінансування програми “Шкільний автобус” з Державного бюджету України та місцевих бюджетів;

-         належного фінансування видання, придбання, зберігання та доставку підручників і навчальних посібників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів державної та комунальної власності;

-         фінансування з Державного бюджету України та місцевих бюджетів безкоштовного харчування учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів; учнів 5-11 класів, які постраждали від Чорнобильської катастрофи й мають право на пільгове харчування; дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування; дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в спеціальних і інклюзивних класах, а також дітей із соціально незахищених та малозабезпечених сімей; учнів професійно-технічних навчальних закладів – дітей-сиріт та дітей з малозабезпечених сімей;

-         відновлення фінансування з Державного бюджету України загальноосвітніх навчальних закладів з чисельністю до 25 учнів;

-         відновлення фінансування з Державного бюджету України санаторіїв-профілакторіїв для студентів вищих навчальних закладів та для курсантів, слухачів інститутів післядипломної освіти;

-         додаткових коштів в сумі 392 969,9 тис. гривень за бюджетною програмою 2201170 “Здійснення методичного та матеріально-технічного забезпечення діяльності навчальних закладів”, з них видатки споживання – 19 591,1 тис. гривень, видатки розвитку – 373 378,8 тис. гривень для видання підручників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів (видання підручників для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів і для учнів та вихованців 10-11 класів професійно-технічних навчальних закладів; видання підручників для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів; видання навчальної літератури серії “Шкільна бібліотека”; доставка та збереження резервного фонду; проведення конкурсу підручників);

-          забезпечення у повному обсязі фінансування із загального фонду державного бюджету підготовки фахівців за освітнім ступенем бакалавра та магістра;

-          забезпечення підготовки молодих фахівців інженерних і технологічних спеціальностей, у тому числі, фахівців для підприємств оборонно-промислового комплексу;

-  виплати стипендій здобувачам освіти, які навчаються у вищих навчальних закладах, у розмірах та в порядку, визначеному Законом України “Про вищу освіту”, але не менше обсягів, встановлених Законом України “Про Державний бюджет України на 2016 рік”;

-  фінансового забезпечення ремонту, облаштування та поновлення меблів у гуртожитках для студентів вищих начальних закладів та професійно-технічних навчальних закладів; функціонування бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів.

3.3.Здійснити заходи, спрямовані на посилення відповідальності органів державної виконавчої влади, зокрема місцевих, за  фінансування статей видатків на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для учнів, вихованців системи загальної середньої освіти.

3.4.Розглянути можливість фінансування у 2017 році з Державного бюджету України навчання осіб з інвалідністю у вищих навчальних закладах недержавної форми власності, їх стипендіального забезпечення.

3.5.Законодавчо забезпечити можливість фінансування державних професійно-технічних навчальних закладів з бюджетів різних рівнів та багатоканального фінансування.

3.6.Розробити проекти змін до законів України та інші нормативно-правові акти для спрощення порядку отримання документів на право власності стосовно майна та земельних ділянок державними та комунальними навчальними закладами.

3.7.Утриматись від передачі у 2017 році  видатків на підготовку кадрів  у вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації (технікумів і коледжів) з державного на місцеві бюджети.

3.8.Законодавчо визначити поняття і суть державного регіонального замовлення на підготовку кадрів у державних та комунальних навчальних закладах, механізм його формування, затвердження та зобов’язання сторін.

3.9.Підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про загальну середню освіту» у частині перевезення учнів до навчальних закладів, передбачивши відповідальність органів місцевого самоврядування щодо забезпечення організованим підвезенням до навчальних закладів учнів сільської місцевості, які проживають на відстані понад 3 км від школи, за рахунок видатків з місцевих бюджетів, та передбачити цю норму в проекті Закону України «Про освіту».

3.10.Внести зміни до Розділу ХV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту» у частині відтермінування  останнього прийому на здобуття вищої освіти за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста до 2018 року.

3.11.Підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України доопрацьований проект Закону України «Про професійну освіту», узгоджений з новою редакцією Закону України «Про освіту».

3.12.Підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України зміни до статті 85 Бюджетного Кодексу України, передбачивши можливість фінансування з різних джерел здобуття професійно-технічної освіти.

3.13.Доручити Міністерству економічного розвитку і торгівлі України спільно з Міністерством соціальної політики України, Міністерством освіти і науки України та іншими центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких знаходяться вищі навчальні заклади, здійснити роботу щодо удосконалення методики визначення потреби держави у фахівцях з вищою освітою та обсягів державного замовлення на підготовку фахівців у вищих навчальних закладах державної і комунальної форми власності з урахуванням реальних потреб економіки у трудових ресурсах та проблем регіонального розвитку.

3.14.Визначити відповідальний орган за прогнозування середньо та довгострокових потреб економіки у кваліфікованих кадрах за професіями і кваліфікаціями, доручивши йому спільно з відповідними науковими установами здійснювати середньострокове прогнозування потреб у структурі і обсягах професійної підготовки в розрізі регіонів України з метою його використання під час формування замовлень на підготовку кадрів закладам освіти.

3.15.Забезпечити стабільний обсяг державного замовлення на дефіцитні  та унікальні спеціальності  стратегічного значення.

3.16.Передбачити фіксований обсяг державного замовлення для спеціальностей аграрного профілю, як це передбачено Законом України “Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві”.

3.17.Підготувати зміни до законодавства, які передбачають розширення категорії учнів, які мають право на харчування за рахунок бюджетних коштів у загальноосвітніх навчальних закладах денної форми навчання, зокрема для  дітей, батьки, яких загинули при виконанні службових обов’язків; дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції та бойових дій або загинули під час виконання службових обов’язків у зоні проведення антитерористичної операції; дітей із сімей, вимушено переселених з тимчасово окупованих територій та районів проведення антитерористичної операції на Сході України.

3.18.Внести зміни до Формули розподілу освітньої субвенції, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року № 435, які передбачають запровадження додаткового коригуючого коефіцієнту 2,5 при середній наповнюваності класів до 8 учнів на клас.

3.19.Розробити систему податкових і фінансово-кредитних механізмів для залучення коштів роботодавців, приватного сектора в інвестування розвитку професійної освіти, наукової та інноваційної діяльності в освіті.

3.20.Скасувати обмеження, передбачені пунктом 1 Заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 1.03.2014 № 65 «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету», щодо придбання автотранспортних засобів, меблів, мобільних телефонів, побутової техніки, проведення ремонту приміщень вищими навчальними закладами; пунктом 23 стосовно службових відряджень працівників установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету.

3.21.На виконання ст.ст. 29 і 30 Закону України «Про вищу освіту» розробити відповідний порядок і критерії надання вищому навчальному закладу статусу національного та Положення про дослідницький університет.

3.22.З метою реалізації Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підтримки учасників бойових дій та їхніх дітей, дітей, один із батьків яких загинув у районі проведення антитерористичних операцій, бойових дій чи збройних конфліктів або під час масових акцій громадянського протесту, дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи, для здобуття професійно-технічної та вищої освіти» розробити порядок та умови надання такої підтримки.

3.23.Вжити заходів щодо укріплення матеріально-технічної бази закладів освіти переміщених вищих навчальних закладів, фінансування відновлення та реконструкції закладів освіти, які розташовані на підконтрольній українській владі території та пошкоджені внаслідок проведення бойових дій.

3.24.З метою реалізації частини п’ятої статті 43 Закону України «Про освіту» законодавчо врегулювати питання забезпечення ліцеїв (ліцеїв-інтернатів) комунальної форми власності при вищих навчальних закладах необхідною для їх діяльності площею приміщень цих вищих навчальних закладів безоплатно на строк діяльності закладу за умов сплати ними комунальних послуг і належного утримання приміщень. Передбачити, що всі організаційні питання взаємодії установ врегульовує договір про спільну діяльність, погоджений відповідним міністерством як органом управління майном вищого навчального закладу.

3.25.Внести зміни до Бюджетного кодексу України, передбачивши фінансування навчально-виховних комплексів з освітньої субвенції.

3.26.Підготувати та внести зміни до Закону Україну «Про регулювання містобудівної діяльності», яким  дозволити органам місцевого самоврядування з метою розвитку інфраструктури вимагати від замовника житлового будівництва будівництво навчальних закладів та врегулювати процедуру, відповідно до якої забудовник зобов’язаний передати новозбудований навчальний заклад до комунальної власності територіальної громади міста.

 

4.  Рекомендувати Міністерству освіти і науки України

 

4.1.    Забезпечити нормативно-організаційний супровід діяльності опорних шкіл.

4.2.    Розробити новий порядок стипендіального забезпечення студентів вищих навчальних закладів.

4.3.    В Умовах прийому на навчання  до вищих навчальних закладів  на 2017 рік  передбачити можливість подання заяв абітурієнтами як в електронному, так і паперовому вигляді.

4.4.    Забезпечити технічну підтримку єдиної державної електронної бази з питань освіти з метою недопущення збоїв програмного забезпечення.

4.5.    Забезпечити автоматичне врахування даних про середній бал атестату до єдиної державної електронної бази з питань освіти з метою уникнення необхідності завантаження атестатів під час подання заяв.

4.6.    Розглянути можливість для громадян, які отримали повну загальну  освіту до 2008 року і мають стаж роботи не менше 10 років, бути зарахованими на заочну форму навчання за результатами вступних іспитів у разі, якщо сфера їх професійної діяльності відповідає обраній для вступу спеціальності.

4.7.    Розглянути доцільність обмеження кількості  спеціальностей, на які подаються заяви  абітурієнтами для вступу.

4.8.    Запровадити стимулювання якісного відбору на педагогічні,  природничі та інженерні спеціальності (підвищені стипендії, укладання угод на працевлаштування з гарантією адекватної оплати праці після завершення навчання тощо), розробити якісно нові підходи для забезпечення набору на ці критично необхідні для суспільства спеціальності.

4.9.    Відповідно до пункту 5 Прикінцевих положень Закону України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» і з метою забезпечення функціонування філій опорних шкіл внести відповідні зміни до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України № 1205 від 06.12.2010.

4.10.Розробити Типові штатні розписи навчально-реабілітаційних центрів.

4.11.Вжити необхідних заходів щодо повного забезпечення навчальних закладів працівниками психологічної служби, в тому числі навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти районного (міського) та обласного рівнів.

4.12.Сприяти розвитку неформальної освіти на базі вищих навчальних закладів, професійно-технічних навчальних закладів для військовослужбовців, які постраждали у ході бойових дій, а також під час участі в операціях з підтримання миру і безпеки; для осіб, що мають обмежений доступ до формального ринку освітніх послуг: безробітних у містах і селах (включаючи безробітну молодь), людей з обмеженими можливостями; сільське населення); людей з низьким рівнем доходу; зайнятих у соціальній бюджетній сфері (наприклад, бібліотекарі, медичні працівники); людей з сімейними обов’язками (самотні мати / батько, особи, які працюють, що мають непрацездатних утримувачів, багатодітні сім’ї); осіб старшого віку (пенсіонерів) у містах і селах; представників маргіналізованих груп (безхатні громадяни, мігранти, особи, що відбувають покарання / колишні ув’язнені) та ін.

4.13.Розглянути можливість внесення змін до Положення про логопедичні пункти системи освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України № 135 від 13.05.93 р. щодо підпорядкування логопедичних пунктів навчальним закладам, при яких вони організовуються.

4.14.Розглянути можливість для вищих навчальних закладів, в яких навчання за освітніми програмами підготовки магістрів закінчується у січні-лютому 2017 року, здійснювати набір на освітньо-наукові програми для підготовки здобувачів ступеня доктора філософії за гнучким графіком. 

4.15.Переглянути критерії оцінки діяльності науково-педагогічних і наукових працівників, визначені у Порядку присвоєння вчених звань науковим і науково-педагогічним працівникам, затвердженому наказом Міністерства освіти і науки України № 13 від 14.01.2016, з урахуванням практики його застосування.

4.16.Встановити особливості ліцензування освітньої діяльності вищих навчальних закладів І-ІІ р.а. на підготовку фахівців освітньо-професійного ступеня молодшого бакалавра та бакалавра, зокрема передбачивши особливості кадрового забезпечення.

4.17.Розробити і затвердити перелік спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста.

4.18.Вжити заходів з метою створення та/або удосконалення інформаційно-комунікаційних мереж професійної освіти, що передбачає реалізацію державних та регіональних програм інформатизації професійної освіти, розроблення нормативного та програмного забезпечення, залучення фахівців з програмування, створення на базі навчально(науково)-методичних центрів професійної освіти, наукових установ інформаційних веб-порталів з інформаційного забезпечення професійної освіти: банків інноваційних технологій, контент-бібліотек, депозитаріїв електронних версій підручників і навчальних посібників для професійно-технічних навчальних закладів, якими можна користуватися у відкритому доступі.

4.19.Вивчити питання щодо виконання частини першої статті 18 Закону України «Про загальну середню освіту» в частині відповідальності органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування за порушення норми щодо права відвідування загальноосвітнього навчального закладу за відповідними територіями, які закріплені за ним.

5.          Рекомендувати департаментам (управлінням) освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій, іншим місцевим органам управління освітою, керівникам навчальних закладів:

 

5.1. З метою забезпечення доступності до якісної освіти вжити заходів щодо:

- розширення мережі дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності, у тому числі шляхом урізноманітнення моделей організації дошкільної освіти;

- продовження практики повернення будівель та інших приміщень колишніх дошкільних закладів, які були виключені із переліку дошкільних і (або) залишаються у комунальній власності, та забезпечення використання усіх приміщень дошкільних закладів за їх прямим призначенням;

- удосконалення роботи системи електронного обліку дітей дошкільного віку для влаштування у дошкільні заклади;

- розвантаження груп у функціонуючих дитячих садках та відкриття нових;

- забезпечення інтеграції дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній простір шляхом створення умов для їх навчання в інклюзивних та спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів;

- впровадження інклюзивної освіти у дошкільних навчальних закладах;

- недопущення під час навчального року закриття позашкільних навчальних закладів;

- вжиття заходів з метою розширення мережі закладів позашкільної освіти у сільській місцевості. Сприяти передачі вивільнених приміщень унаслідок оптимізації мережі сільських шкіл у користування для проведення позашкільної роботи, організації дозвілля учнів у вільний від навчання час;

- активізації роботи з обдарованими і талановитими дітьми, створювати умови для розвитку їх творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти та самореалізації;

- вжиття заходів щодо вирішення проблемних питань  фінансування професійно-технічних навчальних закладів, зокрема  виплати заробітної плати, стипендії та оплати енергоносіїв, комунальних послуг;

- забезпечення функціонування опорних шкіл та сприяння розширенню мережі таких закладів;

- підвищення кваліфікації педагогічних працівників, зокрема, керівників та вчителів опорних шкіл, вчителів початкових класів і педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють з учнями з особливими освітніми потребами;

- забезпечення навчальних закладів працівниками психологічної служби з метою організації належного психологічного і соціального супроводу дітей, постраждалих внаслідок військових дій, а також їх батьків;

- посилення та урізноманітнення форм і методів національно-патріотичного виховання дітей та молоді з активним залученням до цього органів учнівського самоврядування та громадських організацій;

- зміцнення матеріально-технічної та навчально-методичної бази;

- забезпечення виконання норм споживання основних продуктів харчування.

 

6. Контроль за виконанням Рішення Комітету покласти на підкомітет з питань освіти (Кремінь Т.Д.).

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                                                                                                               О.В. Співаковський

 

 

 

Про заходи з підготовки і проведення 16 листопада 2016 року

парламентських слухань на тему:

“Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні”

_____________________________________________________________

 

На виконання Постанови Верховної Ради України від 06 вересня 2016 року № 1484-VІІІ “Про проведення парламентських слухань на тему: “Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні” Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти  в и р і ш и в:

 

1. Схвалити План заходів із підготовки та проведення 16 листопада 2016 року парламентських слухань на тему: “Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні” (додаток).

 

2.          Направити План заходів із підготовки та проведення 16 листопада 2016 року парламентських слухань на тему: “Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні” в установленому порядку на затвердження Голові Верховної Ради України.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                                                                                                         О.В. Співаковський

 

 

 

Додаток

до рішення Комітету

з питань науки і освіти

протокол № 49

від 21.09.2016 року

 

ПЛАН ЗАХОДІВ

з підготовки та проведення 16 листопада 2016 року парламентських слухань на тему:

«Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні»

 

ЗАХОДИ

Термін виконання

Відповідальний за виконання

1.

Надіслати інформаційний лист-повідомлення до Прем’єр-міністра України щодо проведення слухань

до 23 вересня 2016 року

Співаковський О.В.

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

2.

Підготувати і розіслати повідомлення - запрошення щодо проведення слухань, надання інформації та рекомендацій до проекту рішення

до 23 вересня 2016 року

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

Тіран С.В.

 

3.

Сформувати склад робочої групи з підготовки та проведення слухань

до 5 жовтня 2016 року

Співаковський О.В.

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

Чижевський Б.Г.

Шевченко М.М.

4.

Затвердити на засіданні Комітету склад робочої групи, обговорити концепцію проведення слухань

5 жовтня 2016 року

Співаковський О.В.

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

Чижевський Б.Г.

Шевченко М.М.

5.

Розмістити на офіційному сайті Верховної Ради України та Комітету інформацію про проведення слухань, створену робочу групу та концепцію проведення слухань

7 жовтня 2016 року

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

Малигіна І.В.

 

6.

Підготувати прес-реліз про проведення слухань для прес-служби та дирекції телерадіопрограм Верховної Ради України, організувати його оприлюднення в засобах масової інформації

до 30 жовтня 2016 року

Семенюк С.В.

Козієвська О.І.

Левчук О.М.

Малигіна І.В.

 

7.

Забезпечити узагальнення отриманої інформації від учасників слухань та підготовку робочою групою пропозицій до виступу першого заступника Голови Комітету та проекту рекомендацій

до 28 жовтня 2016 року

Семенюк С.В.

Шевченко М.М.

Робоча група

8.

Провести робочі зустрічі з керівниками вищих навчальних закладів, наукових організацій, ректорами, вченими, представниками наукової та освітянської громадськості

За домовленістю

Співаковський О.В.

Кириленко І.Г.

Кремінь Т.Д.

Чижевський Б.Г.

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

Шевченко М.М.

9.

Скласти список запрошених на слухання

до 08 листопада 2016 року

Співаковський О.В.

Кириленко І.Г.

Кремінь Т.Д.

Чижевський Б.Г.

Семенюк С.В.

Шевченко М.М.

Козієвська О.І.

Красняков Є.В.

Луцька А.В.

Левчук О.М.

Нестеренко Л.С.

Комітет з питань бюджету

10.

Підготувати вступне і заключне слово, матеріали до виступу першого заступника Голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти

до 09 листопада 2016 року

Співаковський О.В.

Кириленко І.Г.

Кремінь Т.Д.

Чижевський Б.Г.

Семенюк С.В.

Шевченко М.М.

11.

Підготувати проект Рекомендацій парламентських слухань

до 09 листопада 2016 року

Робоча група

12.

Організувати присутність представників засобів масової інформації на слуханнях

до 16 листопада 2016 року

Чижевський Б.Г.

Малигіна І.В.

13.

Підготувати для народних депутатів України, учасників слухань пакет інформаційно-аналітичних матеріалів та проект рекомендацій слухань

до 10 листопада 2016 року

Чижевський Б.Г.

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

Гарбуза С.А.

Шевченко М.М.

Комітет з питань бюджету

14.

Підготувати порядок ведення та списки виступаючих на слуханнях

до 10 листопада 2016 року

Співаковський О.В.

Кириленко І.Г.

Кремінь Т.Д.

Чижевський Б.Г.

Шевченко М.М.

Семенюк С.В.

Комітет з питань бюджету

15.

Підготувати приміщення (сесійний зал) для проведення слухань, забезпечити перепустки, реєстрацію учасників, роздачу матеріалів, розміщення, стенографування, збір письмових запитань тощо

до 16 листопада 2016 року

Чижевський Б.Г.

Семенюк С.В.

Красняков Є.В.

Луцька А.В.

Нестеренко Л.С.

Гарбуза С.А.

16.

Організувати прес-конференцію після проведення слухань

16 листопада 2016 року

Малигіна І.В.

 

17.

Підготувати і подати прес-службі Верховної Ради України інформаційні матеріали за підсумками слухань

16 листопада 2016 року

Шевченко М.М.

Семенюк С.В.

Малигіна І.В.

18.

Доопрацювати проект рекомендацій з урахуванням зауважень і пропозицій, розглянути його на засіданні Комітету

до 05 грудня 2016 року

Робоча група

19.

Підготувати до друку матеріали слухань та забезпечити їх видання

за графіком

Чижевський Б.Г.

Шевченко М.М.

Семенюк С.В.

Левчук О.М.

Козієвська О.І.

Комітет з питань бюджету

20.

Розмістити матеріали слухань на офіційному сайті Комітету

до 05 грудня 2016 року

Чижевський Б.Г.

Семенюк С.В.

Малигіна І.В.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку