КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ

Протокол №8

18       березня        2015

м.Київ

вул.Садова, 3-а, кімн.1316, о 15.00

ГОЛОВУЄ: Голова Комітету з питань науки і освіти Гриневич Л.М.

ПРИСУТНІ: члени Комітету – Співаковський О.В., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д., Литвин В.М., Поплавський М.М.; працівники секретаріату Комітету - завідувач секретаріату Комітету Чижевський Б.Г., заступник завідувача  секретаріату Комітету Шевченко М.М., головні  консультанти:  Гарбу-за С.А., Козієвська О.І., Красняков Є.В., Семенюк С.В.

ВІДСУТНІ: Кириленко І.Г. – у відрядженні.

ЗАПРОШЕНІ: Єленський Віктор Євгенович – народний депутат України, Совсун Інна Романівна - Перший заступник Міністра освіти і науки України, Луговий Володимир Іларіонович - Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України, Лікарчук Ігор Леонідович - Директор Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти, Гурак Руслан Васильович - Голова Державної інспекції навчальних закладів України, Палій Володимир Михайлович - начальник відділу наукових та керівних кадрів НАН України, Калашнікова Світлана Андріївна - Директор  Інституту вищої освіти НАПН України, Мелешевич Андрій Анатолійович - ректор Національного університету “Києво-Могилянська академія”, Бугров Володимир Анатолійович – проректор з навчальної роботи Київського національного університету ім. Тараса Шевченка, Огнев’юк Віктор Олександрович - ректор Київського університету імені Бориса Грінченка, Бахрушин Володимир Євгенович - професор кафедри системного аналізу Запорізького класичного приватного університету,  Болюбаш Ярослав Якович - відповідальний секретар Спілки ректорів Вищих навчальних закладів України, Безвершенко Юлія Василівна - молодший науковий співробітник Інституту теоретичної фізики ім.М.М. Боголюбова НАН України, Голова Ради молодих вчених Відділення фізики та астрономії НАН України, старший викладач Національного університету “Києво-Могилянська академія” (за сумісництвом), Кращенко Юрій Петрович - голова Ради молодих учених при Міністерстві освіти і науки України, доцент Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, Клименко Леонід Павлович - ректор Чорноморського державного університету ім. П.Могили, Горбенко-Хвастунова Марина Михайлівна - директор Дніпропетровського регіонального центру оцінювання якості освіти, Сакаєва Світлана Вікторівна - директор Київського регіонального центру оцінювання якості освіти, Середяк Лариса Володимирівна - директор Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти, Сидоренко Олександр Леонідович - директор Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти, Томенчук Богдан Михайлович - директор Івано-Франківського регіонального центру оцінювання якості освіти, Симонова Марія Віталіївна - представник секретаріату Української асоціації студентського самоврядування, Чорноморець Юрій Павлович - професор Державного національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, Котлярова Тетяна - доцент Державного національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, Васин Максим Сергійович - виконавчий директор ГО “Інститут релігійної свободи”, м. Київ, протоієрей Небожук Роман Андрійович – представник Української греко-католицької церкви, протоієрей  Трофимляк Олександр Миколайович - перший проректор Київської православної Богословської академії, Кушніренко Павло Борисович – помічник-консультант народного депутата України, Короденко Максим Володимирович – головний редактор газети “Освіта України”, Лукінська Ганна – журналіст газети “Голос України”,   Мийколюк Оксана - журналіст газети “День”, Котяш Лія - спостерігач ГО Моніторинг парламентських комітетів  “Відкрито”.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Пропозиції та зауваження до проекту Постанови Кабінету Міністрів України щодо деяких питань затвердження рішення вчених (науково-технічних) рад про присвоєння вчених звань.

2. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” (щодо забезпечення рівних прав на здобуття вищої освіти) (реєстр. № 2335 від 05.03.2015р., н.д.О.Співаковський, А.Гордєєв, С.Хлань, Т.Кремінь, І.Вінник).

3. Про проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо заснування релігійними організаціями навчальних закладів) (доопрацьований) (реєстр. № 1447 від 12.03.2015р., н.д.П.Унгурян, Л.Гриневич, В.Єленський).

4. Про проект Постанови Верховної  Ради України про встановлення мораторію на закриття загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності (реєстр. № 2173 від 19.02.2015р., н.д.С.Лабазюк, І.Єремеєв, В.Литвин, Б.Береза).

1. СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету з питань науки і освіти Гриневич Л.М. про пропозиції та зауваження до проекту Постанови Кабінету Міністрів України щодо деяких питань затвердження рішення вчених (науково-технічних) рад про присвоєння вчених звань.

В обговоренні взяли участь: Совсун І.Р., Скрипник О.О., Співаковський О.В., Безвершенко Ю.В., Палій В.М., Кращенко Ю.П., Луговий В.І., Бахрушин В.Є., Мелешевич А.А., Бугров В.А., Кремінь Т.В., Литвин В.М.

УХВАЛИЛИ:

1.          Інформацію Першого Заступника Міністра освіти і науки України І.Р.Совсун взяти до відома.

2.          Рекомендувати Кабінету Міністрів України внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України № 65 “Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету” від 1 березня 2014 року, якими вилучити обмеження щодо здійснення закордонних службових відряджень працівниками вищих навчальних закладів і наукових установ.

3.          Рекомендувати Міністерству освіти і науки України доопрацювати проект Постанови Кабінету Міністрів України щодо деяких питань затвердження рішень вчених (науково-технічних) рад про присвоєння вчених звань, з врахуванням пропозицій учасників засідання Комітету, у тому числі:

- розмежувати питання затвердження рішення відповідних вчених рад про присвоєння вчених звань професора, доцента, старшого дослідника та порядку присвоєння вищими навчальними закладами і науковими установами вчених звань науковим і науково-педагогічним працівникам за двома окремими документами, передбачивши збереження пунктів 1-6, 7, 13-23 в Порядку затвердження рішень про присвоєння вчених звань;

- усунути розбіжності між вимогами, необхідними для отримання вчених звань професора, доцента та старшого дослідника зокрема щодо публікування наукових праць, з чинними вимогами до здобувачів наукових ступенів доктора і кандидата наук, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 17.10.2012 № 1112 «Про опублікування результатів дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук» (із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту № 1380 від 03.12.2012, № 365 від 21.03.2013);

- передбачити перехідний період введення в дію Порядку присвоєння вищими навчальними закладами і науковими установами вчених звань, при цьому врахувавши період, необхідний для індексування вітчизняних видань у провідних міжнародних наукометричних базах; підтвердження знання іноземної мови; стажування (навчання) закордоном;

- доопрацювати критерії присвоєння вчених звань професора, доцента та старшого дослідника з урахуванням особливостей професійної діяльності науково-педагогічних працівників культури і мистецтв та фізичної культури і спорту;

- уточнити та розширити перелік наукометричних баз із врахуванням галузевої специфіки;

- забезпечити права сумісників (в першу чергу тих, хто суміщає наукову та науково-педагогічну діяльність), доповнивши за замістом Порядок присвоєння вищими навчальних закладами і науковими установами вчених звань словами у тому числі, за сумісництвом;

- передбачити право остаточного рішення не лише для дослідницьких університетів, а й для наукових установ, вчені ради яких довели своє відповідальне ставлення до присудження вчених ступенів. Для цього доповнити пункт 3 проекту Порядку наступними словами: Якщо атестаційна колегія МОН протягом двох років затверджує всі рішення даної вченої ради наукової установи, надалі ця вчена рада приймає остаточне рішення щодо присвоєння вченого звання.” та викласти пункт 5 проекту Постанови в наступній редакції: Вищий навчальний заклад, якому в установленому порядку надано статус дослідницького, або наукова установа, всі рішення якої протягом двох років затверджувались атестаційною колегією Міністерства освіти і науки України, приймає остаточне рішення щодо присвоєння вченого звання. Рішення відповідних вчених рад надсилається Міністерству освіти і науки України для затвердження (без розгляду атестаційної справи на засіданні атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України) відповідно до цього Порядку.”;

- передбачити можливість скасування права вченої ради дослідницького університету, або наукової установи, на остаточне рішення щодо присвоєння вченого звання у разі виявлення порушень. Для цього доповнити пункт 5 проекту Постанови словами: “Якщо атестаційна колегія МОН скасовує хоча б одне рішення вченої ради дослідницького університету або наукової установи про присвоєння наукового звання, протягом наступних двох років всі рішення відповідної вченої ради щодо присвоєння наукових звань затверджує атестаційна колегія МОН в установленому порядку.”;

- переглянути вимоги до осіб, що отримують вчений ступінь, з метою урівнювання вимог до працівників вищих навчальних закладів і наукових установ щодо кількості підготовлених докторів філософії (для професорів) і публікацій (для доцентів і старших дослідників, професорів вищих навчальних закладів і наукових установ);

- доопрацювати вимоги щодо знання англійської мови шляхом диверсифікації шляхів підтвердження рівня знань, зокрема, доповнити можливість надання документу про навчання (стажування) документами, що засвідчують інші форми наукової та науково-педагогічної діяльності закордоном (праця за контрактом, волонтерська праця, відрядження, експедиція тощо);

- вилучити вимоги щодо використання e-learning, мультимедійних або інших інтерактивних засобів навчання скрізь по тексту;

- доопрацювати проект Постанови з точки зору нормопроектувальної техніки, зокрема щодо виключення з тексту Порядку слів старший науковий співробітник в усіх відмінках.

4. Доопрацювати проект Порядку присвоєння вищими навчальними закладами і науковими установами вчених звань з урахуванням пропозицій, які надійшли до Комітету з питань науки і освіти (додаються).

5. Направити це Рішення Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України.

6. Контроль за виконанням Рішення покласти на народного депутата України, Голову Комітету Гриневич Л.М.

Рішення прийнято одноголосно.

2. СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” (щодо забезпечення рівних прав на здобуття вищої освіти) (р. № 2335).

В обговоренні взяли участь: Гриневич Л.М., Поплавський М.М., Совсун І.Р., Лікарчук І.Л., Бахрушин В.Є., Мелешевич А.А., Сидоренко О.Л., Огнев’юк В.О., Болюбаш Я.Я., Томенчук Б.М., Бугров В.А., Клименко Л.П., Кушніренко П.Б.,  Середяк Л.В., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О., Литвин В.М.

Під час обговорення питання члени Комітету внесли дві пропозиції щодо прийняття рішення:

Першу пропозицію внесли народні депутати України Гриневич Л.М., Скрипник О.О., які запропонували вищезазначений законопроект відправити суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

“за” –  2  (Гриневич Л.М., Скрипник О.О.);

“проти” – 4  (Співаковський О.А., Кремінь Т.Д., Литвин В.М., Поплавський М.М.).

Рішення не прийнято.

Другу пропозицію внесли народні депутати України Поплавський М.М., Литвин В.М., які запропонували вищезазначений законопроект прийняти за основу.

“за” – 4  (Співаковський О.А.,  Кремінь Т.Д.,  Литвин В.М.,  Поплавський М.М.);

“проти” –2   (Гриневич Л.М., Скрипник О.О.).

Рішення прийнято більшістю голосів.

За результатами обговорення законопроекту члени Комітету з питань науки і освіти:

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” (щодо забезпечення рівних прав на здобуття вищої освіти) (реєстр. № 2335 від 05.03.2015 р.), внесений народними депутатами України  Співаковським О.В., Гордєєвим А.А., Хланєм С.В., Кремінем Т.Д., Вінником І.Ю., прийняти за основу.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, Голові Комітету з питань науки і освіти Лілії Гриневич.

“за” – 4  (Співаковський О.А.,  Кремінь Т.Д.,  Литвин В.М.,  Поплавський М.М.);

“проти” –2   (Гриневич Л.М., Скрипник О.О.).

Рішення прийнято більшістю голосів.

3. СЛУХАЛИ:   інформацію   народного   депутата   України  Єленського В.Є. про проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо заснування релігійними організаціями навчальних закладів) (доопрацьований) (р. № 1447).

В обговоренні взяли участь: Совсун І.Р., Небожук Р.А.,  Васин М.С., Чорноморець Ю.П., Співаковський О.В., Скрипник О.О., Литвин В.М., Трофимлюк О.М.

Першу пропозицію внесли народні депутати України Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Литвин В.М. які запропонували вищезазначений законопроект прийняти за основу.

“за” –  3  (Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Литвин В.М.);

“проти” – 1  (Скрипник О.О.).

Рішення прийнято більшістю голосів.

Другу пропозицію вніс народний депутат України Скрипник О.О., який  запропонував вищезазначений законопроект відхилити.

“за” – 1 (Скрипник О.О.);

“проти” –3   (Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Литвин В.М.);

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо заснування релігійними організаціями навчальних закладів) (доопрацьований) (реєстр. № 1447 від 12.03.2015р.), внесений народними депутатами України Унгуряном П.Я., Гриневич Л.М., Єленським В.Є., прийняти за основу.

2. Доручити Голові Комітету з питань науки і освіти Гриневич Л.М. представити висновки Комітету на пленарному засіданні Верховної Ради України.

“за” –  3  (Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Литвин В.М.);

“проти” – 1  (Скрипник О.О.).

Рішення прийнято більшістю голосів.

4. СЛУХАЛИ:  інформацію  народного депутата України Литвина В.М. про проект Постанови Верховної Ради України про встановлення мораторію на закриття загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності (р. № 2173).

В  обговоренні  взяли  участь:   Совсун І.Р.,   Скрипник О.О.,  Гриневич Л.М., Співаковський О.В., Красняков Є.В., Чижевський Б.Г.

Першу   пропозицію   внесли   народні   депутати  України Співаковський О.В., Литвин В.М., які запропонували вищезазначений проект Постанови прийняти за основу і в цілому.

“за” –  2  (Співаковський О.В. Литвин В.М.);

“проти” – 3  (Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О.).

Рішення не прийнято.

Другу пропозицію  внесли  народні  депутати  України Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О., які запропонували вищезазначений проект Постанови прийняти за основу.

“за” – 3  (Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О.);

“проти” –  2  (Співаковський О.В. Литвин В.М.).

Рішення прийнято більшістю голосів.

Голова Комітету Гриневич Л.М., підсумовуючи обговорення, рекомендувала Міністерству освіти і науки України вжити заходів щодо збереження мережі загальноосвітніх навчальних закладів, розробити відповідні нормативно-правові акти щодо застосування положень та норм чинного законодавства, яке регламентує процеси закриття, ліквідації чи реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів.

За результатами обговорення проекту Постанови члени Комітету з питань науки і освіти:

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України розглянути проект Постанови Верховної Ради України про встановлення мораторію на закриття загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності (реєстр. № 2173 від 19.02.2015 р.), внесений народними депутатами України Лабазюком С.П., Єремєєвим І.М., Литвином В.М., Березою Б.Ю. та прийняти його за основу.

2. Визначити доповідачем від Комітету на пленарному засіданні Верховної Ради України із зазначеного питання народного депутата України, Голову Комітету з питань науки і освіти Гриневич Л.М.

“за” – 3  (Гриневич Л.М., Кремінь Т.Д., Скрипник О.О.);

“проти” –  2  (Співаковський О.В. Литвин В.М.).

Рішення прийнято більшістю голосів.

Голова Комітету                                                                                                                                                      Л.ГРИНЕВИЧ