Головна > Текстові публікації > Робота Комітету > Круглі столи > Міжвузівський науково-методологічний семінар з освітнього права і освітньої політики

Діяльність Комітету

Надрукувати Збільшити зону перегляду

Міжвузівський науково-методологічний семінар з освітнього права і освітньої політики

01 вересня 2013, 13:05

Друге засідання. (Вересень 2013 р.)Тема: "Структура освіти України. Проблеми узгодження з вимогами міжнародних стандартів"

Красняков Є.В., головний консультант секретаріату Комітету

 

ВІДБУЛОСЯ ЧЕРГОВЕ ЗАСІДАННЯ МІЖВУЗІВСЬКОГО НАУКОВО-МЕТОДОЛОГІЧНОГО СЕМІНАРУ З ОСВІТНЬОГО ПРАВА ТА ОСВІТНЬОЇ ПОЛІТИКИ

 

Засідання проведено 20 вересня 2013 року та присвячене проблемі структури освіти.

З доповідями виступили перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України, Володимир Луговий (презентацію доповіді розміщено тут) і академік-секретар Відділення загальної середньої освіти Національної академії педагогічних наук України Олександр Ляшенко (презентацію доповіді розміщено тут).

 

У засіданні взяли участь, зокрема, народний депутат України, голова Комітету з питань науки та освіти Лілія Гриневич, президент Спілки ректорів вищих навчальних закладів України Леонід Губерський, директор Департаменту вищої освіти МОНУ Юрій Коровайченко, відповідальний секретар Спілки ректорів вищих навчальних закладів України Ярослав Болюбаш, директор Гуманітарного ліцею при КНУ ім. Тараса Шевченка Галина Сазоненко, директор Києво-Печерського ліцею №171 «Лідер» Дмитро Кравченко, працівники секретаріату Комітету Верховної Ради України та Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.

 

Учасники обговорили проблеми, пов’язані з використанням Міжнародної стандартної класифікації освіти ЮНЕСКО (МСКО) в останній редакції та європейської практики модернізації структури освіти для удосконалення структури вітчизняної освіти.

 

У дискусії учасники  зосереджувались на таких питаннях:

1)                     структура середньої освіти, зокрема, тривалість навчання у старшій школі;

2)                      місце освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста в структурі освіти;

3)                      взаємозв’язок структури та змісту  освіти;

4)                      відповідність системи управління освітою структурі освіти.

 

Учасниками визнано, що важливою проблемою удосконалення української системи освіти є чітке бачення її майбутньої структури, що повинно бути покладено в основу реформування її законодавчого забезпечення.

Зазначено, що тривалість середньої освіти в Україні (11 років) мінімально відповідає вимогам МСКО, однак не узгоджується з сучасними європейськими практиками і створює чималі проблеми для отримання доступу до вищої освіти у провідних країнах Європи.

 

Було висловлено ряд пропозицій стосовно розподілу часу на різні етапи початкової та середньої освіти. Зокрема було запропоновано запровадити трирічний строк навчання у старшій школі. Учасниками семінару підкреслювалось при цьому, що важливим при прийнятті подібних рішень є врахування українських соціально-економічних обставин, пов’язаних з можливим працевлаштуванням молоді після завершення середньої освіти.

 

Предметом дискусії було питання щодо віднесення ОКР молодшого спеціаліста до професійної освіти на основі середньої і вилучення його з системи вищої освіти. При цьому наголошувалось на можливості збереження в Україні 5-го рівня (початковий рівень вищої освіти) в тих галузях, де за освітніми програмами молодшого спеціаліста надається фундаментальна підготовка. За таких умов навчання мають здійснювати науково-педагогічні працівники, а прийом студентів здійснюватися виключно на основі повної середньої освіти.

 

Учасники загалом погодилися, що зміни в структурі освіти мають бути підтримані відповідним удосконаленням змісту освіти та системи управління освітою. Зокрема, учасники були майже одностайні в недопустимості надмірної централізації управління освітою.

 

Наступне засідання семінару заплановано на  жовтень.