Діяльність Комітету

06 червня 2013, 13:21

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ ПРОАНАЛІЗУВАВ ВИКОНАННЯ ПРИЙНЯТИХ РІШЕНЬ У СФЕРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ТА ФОРМУВАННЯ ТРУДОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ ПРОАНАЛІЗУВАВ

 ВИКОНАННЯ ПРИЙНЯТИХ РІШЕНЬ У СФЕРІ ПРОФЕСІЙНОЇ

ОСВІТИ ТА ФОРМУВАННЯ ТРУДОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ

 

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти у порядку контролю за виконанням прийнятих рішень розглянув 5 червня 2013 року питання  щодо виконання Рекомендацій комітетських слухань “Про участь центральних та регіональних органів виконавчої влади, об’єднань роботодавців у формуванні трудового потенціалу держави та професійній підготовці кваліфікованих робітників для сучасної економіки України”, схвалених рішенням Комітету від 10 січня 2012 року, протокол №54.

            Заслухавши інформацію заступника Міністра освіти і науки України Жебровського Б.М., начальника управління з питань професійного розвитку і кваліфікації Міністерства соціальної політики України Вакуленко О.О., першого заступника Голови Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні Мірошниченка О.В. та проаналізувавши матеріали на 196 аркушах міністерств освіти і науки, соціальної політики, економічного розвитку і торгівлі, фінансів, регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, аграрної політики та продовольства, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні, Комітет відзначив наступне.

            Рекомендації були розглянуті в Кабінеті Міністрів України. Прем’єр-міністром України доручено центральним та регіональним органам виконавчої влади організувати роботу щодо їх виконання.

            Станом на травень 2013 року з 15 пунктів Рекомендацій 14 виконано або перебуває у стадії виконання.

 Протягом 2012 року активізувалася робота щодо законодавчого врегулювання проблем формування трудового потенціалу держави та організації професійної освіти і навчання в Україні як в навчальних закладах, так і на виробництві.  Верховною Радою України прийнято 6 Законів України: “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення управління професійно-технічною освітою”, “Про професійний розвиток працівників”, “Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів”, “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується через відповідних міністрів, Державного комітету телебачення і радіомовлення України”, “Про зайнятість населення”, “Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії їх діяльності”. Міністерством освіти і науки України створена експертна робоча група з підготовки проекту Закону Про професійну освіту.

Кабінетом Міністрів України  прийнято 9 та підготовлено до затвердження низку підзаконних нормативно-правових актів, спрямованих на визначення та запровадження методики формування середньострокового прогнозу потреби у фахівцях та робітничих кадрах на ринку праці, порядку формування та розміщення державного замовлення на підготовку кадрів, методики розрахунку вартості підготовки одного кваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта, докторанта, порядку стажування студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів на підприємствах, організації виробничої практики учнів, працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів, підготовка яких проводилась за державним замовленням, тощо.

Центральними та регіональними органами виконавчої влади здійснено ряд організаційно-управлінських заходів, затверджені відповідні плани роботи та регіональні програми. Затверджена Державна цільова програма розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки.

            Народні депутати відзначили, що в цілому інформаційні матеріали, що надійшли до Комітету, свідчать про позитивні результати в роботі органів виконавчої влади всіх рівнів, спрямованій на організацію виконання Рекомендацій комітетських слухань.

            Разом з тим народні депутати вказали на ряд проблем, які необхідно вирішувати  органам виконавчої влади на всіх рівнях, і які потребують подальшої уваги і контролю з боку Комітету з питань науки і освіти.

            Перше. Кабінетом Міністрів України у 2012 році не забезпечено фінансування в повному обсязі заходів на реалізацію Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки. Програмою передбачалось виділення коштів у сумі 351,4 млн. грн., у тому числі з Державного бюджету – 86,4 млн. грн., з місцевих бюджетів – 215,4 млн. грн., з інших джерел – 49,8 млн. грн. З Державного бюджету кошти фактично не виділялись (всього профінансовано 0,15% від запланованого Програмою). З місцевих бюджетів виділено близько 33 млн. грн., або 15,3% від запланованого Програмою. З інших джерел використано близько 51 млн. грн. (власні надходження професійно-технічних навчальних закладів від навчально-виробничої діяльності, платних освітніх послуг, коштів соціальних партнерів, благодійних внесків), що складає 102,4% від запланованого Програмою.

            Друге. Незадовільною залишається навчально-матеріальна база більшості професійно-технічних навчальних закладів машинобудівного, аграрного профілю, транспорту, зв’язку, в яких понад 90 відсотків навчальної техніки та обладнання є фізично та морально застарілі і непридатні для використання в навчальному процесі. Для організації якісного навчання в навчальних закладах системи професійно-технічної освіти у 2012 році не вистачало 168 навчальних кабінетів, 45 лабораторій, 24 навчально-виробничих майстерень. Забезпеченість підручниками з дисциплін  професійної підготовки у 2012 році складала 70,5 відсотка, а з загальноосвітніх предметів – лише 53,1 відсотка. 

            Третє. Об’єднаннями роботодавців, підприємствами – замовниками робітничих кадрів не створюється достатньої кількості нових високооплачуваних робочих місць, у тому числі  для працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів. У 2012 році станом на жовтень місяць в цілому в Україні було створено 771,2 тис. робочих місць, за цей же час 501,7 тис. робочих місць було ліквідовано. При цьому чисельність безробітних, визначених за методологією МОП, становила 1,63 млн. осіб, а рівень безробіття складав 7,4 відсотка. Роботодавці продовжують займати пасивну позицію в питаннях надання учням місць для виробничої практики на підприємствах та створення належної матеріальної бази в майстернях професійно-технічних навчальних закладів.

            Четверте. Суттєвим залишається дисбаланс у підготовці фахівців з вищою освітою та кваліфікованих робітників відповідно до потреб ринку праці. За даними Державної служби статистики у 2011/2012 навчальному році в середньому по Україні з розрахунку на 10 тисяч населення у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації навчалось 506 студентів. У той же час у професійно-технічних навчальних закладах цей показник складав всього 90 учнів. При цьому 70 відсотків вакансій на ринку праці складали робітничі професії. Крім того, лише 27,4 відсотка випускників вищих навчальних закладів у 2012 році отримали направлення на роботу, 80 тисяч випускників навчальних закладів протягом трьох місяців після випуску були зареєстровані як безробітні, з яких 53 тисячі – випускники вищих навчальних закладів.

            П’яте. На етапі реорганізації регіональних органів виконавчої влади в рамках адміністративної реформи в структурних підрозділах обласних державних адміністрацій, які опікуються сферою освіти, не приділено належної уваги створенню управлінських структур, адекватних обсягу функцій і повноважень в питаннях підготовки кваліфікованих робітників, що унеможливлює створення на місцях ефективної системи управління якісними змінами в професійно-технічній освіті.

            За підсумками розгляду питання Комітетом схвалено за основу Рішення, яке містить низку рекомендацій центральним та регіональним органам виконавчої влади, науковим установам, об’єднанням роботодавців щодо вирішення проблем підготовки кваліфікованих робітників та формування трудового потенціалу держави, зокрема:

1. Інформацію Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні, інших центральних та регіональних органів виконавчої влади взяти до відома.

2. Продовжити у 2013-2015 роках контроль за виконанням Рекомендацій комітетських слухань, схвалених  рішенням Комітету з питань науки і освіти від 10 січня 2012 року, приділивши особливу увагу запровадженню прийнятих норм законодавства та підзаконних актів, спрямованих на формування трудового потенціалу та професійну підготовку кваліфікованих робітників для сучасної економіки України.

3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

3.1. Проаналізувати причини незадовільного фінансування у 2012 році Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки та вжити дієвих заходів щодо забезпечення її фінансування у 2013 році, а також передбачити відповідні видатки на ці цілі при підготовці проектів Закону про Державний бюджет України на 2014 і 2015 роки.

3.2.  Вжити разом з обласними державними адміністраціями у 2013-2015 роках конкретних заходів, спрямованих на забезпечення якісної підготовки кваліфікованих робітників і фахівців, перш за все в питаннях:

-  оснащення державних професійно-технічних навчальних закладів сучасним обладнанням та технікою;

- створення мережі електронних бібліотек у професійно-технічних навчальних закладах та науково (навчально)-методичних центрах (кабінетах);

- інформатизації державних професійно-технічних навчальних закладів та доступу їх до світових інформаційних ресурсів;

- видання в достатній кількості та забезпечення професійно-технічних навчальних закладів сучасними підручниками, навчальними посібниками, навчально-методичними і довідковими матеріалами;

- здійснення капітального та поточного ремонту будівель, споруд, комунікацій та обладнання професійно-технічних навчальних закладів.

3.3. Підготувати протягом 2013 року пропозиції щодо стимулювання роботодавців до участі в підготовці кадрів і удосконаленні матеріально-технічної бази навчальних закладів та внести на розгляд Верховної Ради України відповідні законопроекти.

3.4. Розробити та запровадити у 2013-2014 роках разом з Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні комплекс заходів, спрямованих на вдосконалення організації навчально-виробничої практики учнів і слухачів професійно-технічних навчальних закладів та працевлаштування випускників.

4. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України разом з Національною академією педагогічних наук України активізувати діяльність експертної робочої групи з підготовки проекту Закону України “Про професійну освіту”, провести у січні-квітні 2014 року широке громадське обговорення законопроекту та внести його у травні 2014 року до Кабінету Міністрів України з метою попереднього розгляду, узгодження з галузевими міністерствами і соціальними партнерами та подальшого внесення проекту на розгляд Верховної Ради України.

5. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, у зв’язку з наданням їм додаткових функцій і повноважень в питаннях управління професійно-технічною освітою в своїх регіонах, проаналізувати у 2013 році ефективність роботи відповідних структурних підрозділів у складі департаментів (управлінь) освіти, укомплектувати їх у достатній кількості кваліфікованими кадрами, які здатні забезпечити виконання надзвичайно важливого завдання – підготовки кадрів високої кваліфікації для ефективної роботи всіх секторів економіки в регіонах.

6. Рекомендувати Спільному представницькому органу сторони роботодавців на національному рівні, керівникам підприємств – замовників підготовки робітничих кадрів збільшити обсяги ресурсного забезпечення процесу створення нових високооплачуваних робочих місць, особливо в реальному секторі економіки, та облаштування сучасних ділянок для проходження учнями навчально-виробничої практики на виробництві, а також налагодити фахову співпрацю з навчальними закладами в питаннях формування змісту професійної освіти та підготовки нових стандартів професій.

7. Надіслати рішення Комітету до Кабінету Міністрів України, міністерств освіти і науки, соціальної політики, фінансів, економічного розвитку і торгівлі, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Національної академії педагогічних наук України, Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні для організації виконання та контролю. Зазначеним органам виконавчої влади, науковим установам та органу роботодавців поінформувати у травні 2014 року Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти про хід виконання цього рішення Комітету та Рекомендацій комітетських слухань, схвалених Комітетом 10 січня 2012 року.

 8. Контроль за виконанням покласти на голову підкомітету з питань професійної освіти, народного депутата України Дорохова А.М.

            Комітет з питань науки і освіти доручив підкомітету з питань професійної освіти та секретаріату доповнити проект Рішення пропозиціями, що надійшли під час розгляду питання і які були підтримані Комітетом.